• Smurflovve

Kan min son vara glutenallergiker när jag ammar?

Någon som vet om gluten överförs i bröstmjölken?
    Det är något fel på min sons mage... Han har aldrig haft normal avföring sedan födseln, har varit illoranget samt luktat jätte jätte illa utan det där "gryniga" i bajset också, helt löst. Han är MYCKET skrikig under dagarna, nästan hela sin vakna tid är han skrikig.
    Jag underviker nämligen allt som kan vara "farligt" för barns magar då jag är mjölkgivare, undviker mjöklprodukter helt.
    Ska till barnkliniken med honom imorgon...

Någon som känner igen sig eller vet???

• Svar på tråden Kan min son vara glutenallergiker när jag ammar?
  • Teskedsmamman

Ingen aning om gluten går över i mjölken, men rekommendationerna är ju att man ska introducera gluten medans man ammar så med utgång från det så går det inte över i mjölken.

Äter du mjölprodukter själv? För o så fall kan det vara mjölkproteinet som han reagerar på....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 4 dagar kvar (070723)
  • Annamaja

Min son blev allergisk mot mjölk när han var liten och jag ammade, jag fick själv sluta med mjölk, så omöjligt är det inte. Men exprementera inte utan läkarens ordination. Lycka till !!

• Teskedsmamman

Missade denna meningen helt:
    Jag underviker nämligen allt som kan vara "farligt" för barns magar då jag är mjölkgivare, undviker mjöklprodukter helt.

Då är det nog svårare att veta vad som är problemet

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 4 dagar kvar (070723)
  • Smurflovve

ja precis, jag undviker ju mjölk. Så därför är ju gluten det enda jag kan komma på...blir ju orolig, vad kan det annars vara tro??

• Blå Flygare

Det kan också vara ägg eller soja. Är du säker på att du inte missat något med mjölk i? Låter nämligen precis som min dotters.

Dessa innehåller MJÖLKPROTEIN:
    Crème fraiche
    Colostrum
    Dofilus
    Fetaost
    Fårmjölk
    Fårost
    Färskost
    Getmjölk
    Getost
    Grädde
    Gräddfil
    Gräddpulver
    Kaffegrädde
    Kasein
    Kaseinat
    Kefir
    Kesella
    Keso
    Kvarg
    Kärnmjölkspulver
    Laktos (laktos i medicin är fri från mjölkprotein)
    Margarinost
    Mesost
    Mjukost
    Mjölk (H-, Kärn-, Lätt-, Mellan-, Rå-, Skum-, Standard-, Steril-, Torr-. Även laktosfri)
    Mjölkalbumin
    Mjölkprotein(er)
    Mjölkpulver
    Mjölksocker
    Mjölkäggvita
    Natriumkaseinat
    Ost
    Skummjölkspulver
    Smältost
    Smör
    Torrmjölkspulver
    Vassle, Vasslepulver
    Yoghurt

Dessa KAN innehålla mjölkprotein (ring tillverkaren och fråga):
    Albumin
    Animaliskt fett
    Choklad
    Globulin
    Margarin
    Maräng
    Nougat
    Parfait
    Sorbet
    Ströbröd
    Skorpmjöl
    Vegetabiliskt fett*
    Penslat bröd**

*Veg. fett ska inte innehålla komjölksprotein. Okunskap kan dock ibland medföra att livsmedelsindustrin använder margarin som innehåller mjölk i sin produkt och deklarerar det som vegetabiliskt fett.

**Det förekommer att bröd penslas med mjölk utan att det anges på ingrediensförteckningen.

Kolla även hudkrämer, tandkrämen, tvålen osv. Och ät inget med "kan innehålla spår av mjölk" på innehållsförteckningen.

• juncia82

oj va mycket som inhåller mjölk =(, man kan verkligen inte äta något sen..de måste vara jobbigt att ute sluta mjölkprodukterna..de skulle vara värre om en annan skulle åka på de, då kan ja verkligen inte få äta något längre skulle de kännas som efter som man är gluten, men tur är att tösen inte reagerat på mjölken.

• Blå Flygare

junica: Så länge man inte behöver utesluta gluten så är det faktisk inte såå farligt att utesluta mjölk efter ett tag när man vant sig. Men så fort man lägger på en sak till så blir det begrnsat. Så mjölk + gluten eller mjölk + soja. Jag var utan mjölk plus ägg när jag ammade, och det funkade bra. Men jag ska inte sticka under stol med att det är skönt att kunna äta det nu igen.

• foodji

Jag kan ninte tänka mig att gluten skulle kunna överföras till bröstmjölk. I så fall skulle det kunna finnas gluten i komjölk om kosserna åt spannmål (och det gör det inte).

• Smurflovve

Enligt läkaren i Motala sa att det var "hlet normalt att ha illoranget bajs, som är löst utan klumpar, när han har ont i magen är det bara att gå med honom och om du inte vill det skulle du tänkt på det innan du skaffade barn" Jävla idiot! min son har förhelvete ont!! Är det verkligen normalt med illorgangt bajs som luktar massa illa o är jätte löst utan de där "gryniga"???? Ska jag vända mig till en annan läkare?? För enligt läkaren så blir det så om han inte bajsar på tre dagar....???....

• Blå Flygare

Det är inte normalt med illaluktande bajs på en nyfödd, det ska nästan lukta sött (av bröstmjölken).

Min dotters avföring var så som du beskriver den innan jag slutade med mjölk. Hur länge har du uteslutit mjölk helt? Det kan ju ta några veckor innan magen hämtar sig (förlåt att jag helt snöat in på mjölk, men det är ju det vanligaste). Veteallergi förekommer, men är ovanligt (o inte samma sak som glutenintollerans)

I vilket fall så kan de få samma symtom vid äggallergi o sojaallergi som på mjölk, så jag skulle utesluta det som nästa. Äter han något annat än bröstmjölk?

• Carram

Hej!

GLUTENINTOLLERANS förekommer inte sålänge man ammar. Det är först när barnet börjar äta/dricka mat som innehåller gluten (dvs vete, korn, råg och ev havre) som intollerans mot proteinet gluten kan uppstå. Har själv gluten och har försäkrat mig noga om detta. Jag fick avstå mjölkprodukter ett tag då man misstänkte allergi mot komjölk protein hos dottern...

TS för din egenskull kolla med en annan läkare, better safe than sorry!

• Smurflovve

Tack så mycket!! Ska ringa barnkliniken på måndag tror jag, är väl onödigt att ringa nu på helgen??
    Ska göra ett försök och utesluta mjökl HELT, jag har ju ätit sås med margarin i tex och bullar med lite mjölk i osv. tänkte mest på de där självklara sakerna som MJÖLK yougurt ost ect ect.

J*vla läkare då! Säger att det är normalt att ha illaluktande bajs som är jätte löst o illorganget!

• anne h

Mina barn avföring har varit så som du beskriver när jag enbart ammat. Inget fel med det iaf hos dem.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Smurflovve

anne h: min son har ont i magen och skriker 75 % av dygnet

• Smurflovve

tack blå myran!! Idag har jag köpt hem laktosfritt en massa, o om inte det blir någon bättring om 2-3 veckor ska jag utesluta mjölkprotein också!

• anne h
    Smurflovve skrev 2007-07-21 16:34:55 följande:
    anne h: min son har ont i magen och skriker 75 % av dygnet
    jag har kört mjölkfritt rakt av, pga att de första två ungarna vrålade som besatta tills jag slutade med allt som hade mjölkprotein i sig, med de andra två testade jag inte ens att äta mjölkprodukter.
    Dock har avföringen iaf varit exakt densamma.
  • Smurflovve

anne: jasså, så det blev ingen skillad alls? Men mindre skrik eller?

• anne h
    Smurflovve skrev 2007-07-21 16:42:36 följande:
    anne: jasså, så det blev ingen skillad alls? Men mindre skrik eller?
    Skriken slutade helt. SÅ skönt!! Känns hemskt när man inte vet vad man ska göra för att de små ska må bra, när de inte kan berätta själva.

Tipsar om Tofuline glass nu i sommar, ifall någon vill käka glass men inte kan det pga amning.. Deras vanilj gillar jag fortfarande.
Svar på tråden Kan min son vara glutenallergiker när jag ammar?