sprätter i benen?
är det någon mer än jag som har sprättande ben?? speciellt när man ska lägga sig på kvällen.det bara sprätter i hela benet och det blir panik i benet........ AAAAAAaa......
är det någon mer än jag som har sprättande ben?? speciellt när man ska lägga sig på kvällen.det bara sprätter i hela benet och det blir panik i benet........ AAAAAAaa......
restless leggs kanske?
Jo det har jag.
S k restless legs. Såååå jävla jobbigt och obehagligt! När det är som värst tar jag en runda i lägenheten och så ställer jag mig och gör några övningar. Upp på tå, ner på häl, upp på tå, ner på häl. Ibland hjälper det, oftast inte. Masserar hela benen och riktigt ordentligt i vaderna. Känns skönare för stunden men kan få hålla på länge. Ibland ber jag sambon ta tag i masserandet.
Det låter absolut som restless leggs.
Jag har haft det i flera år men det har blivit bättre, nu händer det bara vid några enstaka tillfällen. Tidigare hade jag det varje kväll/natt under sommarmånaderna. Varför det var värst på sommaren vet jag inte.
Men då fick jag parkinsonmedicinen "Madopark Quick" utskrivet och det tog bort allt. Perfekt! Jag var osäker på om jag ville prova medicin som var gjort för annat men mina problem var så jobbiga så jag testade, och har inte ångrat mig en sekund!
jag har det periodvis och en klok gammal tant som bor på hemmet jag jobbar på sa att förr i tiden åt man en halv banan.
Jag vet inte om det är mitt psyke eller om det faktiskt är så men det fungerar nästan varje gång. De gånger jag inte äter en banan är jag uppe till 3-4 på nätterna tills jag somnar av ren utmattning.
Testa och se :)
Jag har det också till och från, särskilt om jag stått och gått mycket under dagen.
För mig kan en eller ett par alvedon innan jag lägger mig hjälpa.
Men jag ska absolut prova det här med en halv banan! :o)
Banan innehåller ju kalium och det har jag hört ska kunna hjälpa så...får väl köpa hem ett lass bananer eller kaliumtabletter.
När det är som värst tar jag med värktabletter.
Hej! Jag har RLS, skitdrygt. Om man har extremt mycket kan man få tabletter utskrivna precis som någon av er ovan. För mig hjälper det att äta magnesiumbrus. Det är även därför bananen hjälper då det innehäller mkt magnesim. Banan är inte tillräckligt för mig och jag köper därför magnesiumbrus. Testa först med 1 banan 1 timme innan läggdags, annars testa bruset och i sista hand kan du kontakta din husläkare. Lycka Till!
Åh...var det magnesium? Jag var säker på att det var kalium. En bekant hade ont i benet och läkaren ordinerade kalium men kanske av en helt annan orsak då.
Det är ett helsicke att somna om kvällarna när det sätter fart. Vill bara sparka i väggen tills det går över.
För mig funkar det att ta ipren när mina ben börjar "killa". Sedan är d bara att gå och lägga sig. Jag kan inte vara uppe och springa. Har tagit de i flera år och det funkar varje ggr.
Lycka till alla.
Jag har tagit alvedon jag med periodvis men det känns inte direkt hälsosamt så när jag fick tipset om bananen och det fungera så var det en lättnad. Men är det som ni säger så är det ju inte mitt psyke som tror på det bara..då fungerar det verkligen så. :)