• Hallongrottan

Hur lindra kramp och ömheter i benen?

Hej! Är i vecka 25 och har dom senaste 2 veckorna fått kramp i benen till och från när jag sover.
    Inatt eller imorse var det den värsta krampen. Flög upp ur sängen och krampen släppte inte förrän två minunter senare. Snacka om att det gjorde så ont. Hade inte så här med min dotter alls.
    Sedan har jag haft väldigt mycket ont i benen på senaste tiden. Typ dom är väldigt ömma och jag lägger mig i sängen med benen uppåt så högt jag bara kan.

Inte skönt det här. Konstigt att graviditeter kan vara så olika.

• Svar på tråden Hur lindra kramp och ömheter i benen?
  • lurksmulan

Det jag har märkt gällande mig själv är att jag har lättare att få kramp om jag druckit dåligt. Sen har jag hört att man kanske har kalciumbrist, men det vet jag inte om det stämmer eller inte.
    Mitt högra ben svullnar lättare än det vänstra, och ofta är det i just höger som jag får kramp eller krampkänningar. Det känns som om det hör ihop på något vis, jag vet bara inte hur...

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • tollisa

haha *skrattar* har haft kramp i benen både denna graviditet och min förra! det sägs att man ska dricka mycket vatten!! men jag dricker massvis men har kvar krampen endå! så det är nog bara att bita ihop och tänka att det går över snart! fast lite träningsvärk dan efter brukar jag ha.. lycka till med din kramp :)

• Sofiapers

Jag har också kramper i benen på nätterna. Min BM tipsade om att testa Magnesiumtabletter och det har hjälpt mig.

• kim mi

Jag var hos min BM i går och då tog jag upp att jag får kramper, hon sa att det handlar endast om att cirkulationen blir blir sämre och det är därför kramperna uppstår.
    Det gör ju så fruktansvärt ont, känns som man sticker en kniv in i muskeln och vrider om, aj aj aj.
    Hon sa att man ska försöka röra på sig så mycket som möjligt, självklart.
    Men sen att man också kan ligga och göra "tårörelser" i sängen när man gått och lagt sig.(jag får nämligen bara kramp när jag sover)

Och för att få bort krampen fortast så ska man vinkla foten uppåt/bakåt och spänna ut så mycket man kan.

Hoppas att det hjälper bara

• lurksmulan

Ja "trampa symaskin" är bra sa min sjukgymnast.
    Jag hade krampkänningar i vaden i natt, och när jag försökte få bort det fick jag krampkänningar i foten istället. Trodde jag skulle få kramp i både vaden och foten samtidigt och det hade inte varit kul!
    Förra gången jag var gravid använde jag dessa mysiga krampstunder till att öva på avslappnande andning inför förlossningen! Snacka om att ta tillvara på tillfällena!

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • kim mi
    lurksmulan skrev 2007-07-20 09:22:37 följande:
    Ja "trampa symaskin" är bra sa min sjukgymnast.Jag hade krampkänningar i vaden i natt, och när jag försökte få bort det fick jag krampkänningar i foten istället. Trodde jag skulle få kramp i både vaden och foten samtidigt och det hade inte varit kul!Förra gången jag var gravid använde jag dessa mysiga krampstunder till att öva på avslappnande andning inför förlossningen! Snacka om att ta tillvara på tillfällena!
    Haha,
    ja det kan man ju verkligen säga,
  • frasse45

Jag har haft väldiga problem med kryp o kramper i benen senaste veckan (är i v 23) men fick tipset att dricka nåt glas tonic water på kvällen o det har hjälpt.. Det innehåller kinin som är muskelavslappnande. Inte bra i stora mängder men i små ingen fara.

• ZettanA

har också haft kramp i vaderna. läste att det kunde vara kalcium brist. så jag köpte kalcium tabletter och kramperna försvann väldigt snart efter jag börjat ätit dem.

• Proua Karu

Rör på bena så mycket du orkar, pumpa med fötterna eller gör sådana rörelser som känns bra. Annars ska man ta magnesiumtillskott som oftast finns med kalcium. I hälsokostaffärerna hittar man alla möjliga sådana tillskott. Jag tog Cal-Mag från Living Earth och det hjälpte bra mot kramper. Man kan också massera med arnikaolja, finns bla i Weledas serie.

• Sterna

Fick kramper när jag väntade andra barnet och fick då höra att det var brist på selen som var orsaken.
    selen finns i bananer så testa och ät mer bananer.

Det fungerade för mig iaf.

• smulan 65

Tåhävningar och cykling på motionscykel har hjälpt mig väldigt bra.

Svar på tråden Hur lindra kramp och ömheter i benen?