• Linda357

introducera katt och hund?

Hej, jag har en liten fundering ang att skaffa hund när man redan har två katter.
    jag är lite sugen på att köpa en kinesisk nakenhund, har läst på en del om dom och träffat några hos en uppfödare.
    hemma har jag som sagt 2 underbara katter, cornish rex som båda är två år, den ena är en liten bestämd bitch men underbar, och den andra en supersnäll ängel(bara vingar saknas)
    går det att ta hem en hund, eller kommer katterna att kösa sönder den? hur gör man det lättast.
    vill ju att alla djur ska må bra hemma.
    finns det gånger då dom aldrig lär sig att acceptera varrandra, kan ju tillägga att katterna inte är van vid hund.

tacksam för alla svar, vill inte ta hem en hund som jag sedan måste placera om pga osämja!

• Svar på tråden introducera katt och hund?
  • lia76

Tycker du ska låna en hund av någon du känner (som har hund) så du vet om de går ihop eller inte.

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • RockOlga

Det funkar inte att låna en hund, för det är ju inte den hunden som ska bo hos er, katter reagerar olika på olika hundar.
    Och är det en valp du tar hem så tror jag då inte att katterna gör den något, OM valpen blir för närgången, så kommer den att få sig några smällar, men det gör ingeting, då lär den sig bara att det är katterna som var där först och dom bestämmer.

Jag hade samma funderingar igår faktist, jag fick hem min valp igår och satte ihop han med mina katter och jag var jätte nervös, men det gick jätte bra. Den yngre av mina katter började tvätta valpen och bete sig som en mamma, medans den äldre katten fräste till några gånger, men valpen bara gick därifrån.

Lycka till! det kommer nog att gå bra !

• Linda357

Rockolga: hur har det gått?

• Vargtass

Jag har haft hundar och katter tillsammans så länge jag kan minnas och det brukar gå väldigt bra! Har aldrig upplevt någonsin att det inte har fungerat. En sak ska du veta- Det är lättare att vänja en katt vid en hund än att vänja en katt vid en annan katt!

Vuxna katter kan tycka att hundvalpar är jobbiga. Ge katterna någon möjlighet att dra sig undan. En grind som hindrar att hunden följer efter in i ett rum är bra! Då kommer katterna och hälsar när de känner sig redo. Det kan ta några dagar beroende på individer. Hundvalpar sover ju en hel del. Det skulle inte förvåna mig om katterna kommer nyfiket gå fram och lukta lite när valpen tar en tupplur ganska snart efter mötet. Oroa dig inte! Det går säkert bra!

• Linda357

Vargtass: det låter ju som en liten tröst iaf att det är lättare att vänja katt och hund vid varandra, för när jag skulle vänja mina två katter vid varandra så slogs dom över två veckor.

har hört att det oftast är katten som bestämmer i en relation mellan katt och hund, hur vida det stämmer vet jag ej, är mest orolig att katterna skulle skada hundvalpen.

• Vargtass

Katten har ofta överhand. Men det finns lägen som gör att den teorin sviktar.. Mina hundar morrar och kan även visa tänder om katterna går fram till deras matskål när de äter. Och detsamma gäller om katten springer och hundens jaktlust kommer fram så är läget tvärtom och hunden tar överhand. Men det är alltid lättare att träna sin hund till vad som är rätt eller fel. Ofta sköter djuren denna bit bra själv men en upphetsad och lekfull valp får man kanske ibland bryta även om katten säger ifrån att det är för mycket. Du ska se att det går bra! De brukar förstå varandra mycket väl när de blivit bekanta. En av mina katter går hellre fram till hunden och kelar än till oss. De leker ihop, tvättar varandra och är så söta!

• RockOlga

Linda, jo de gick bra, men de vart lite saker som dök upp, så jag struntade tyvär i det =/

Svar på tråden introducera katt och hund?