• Olli

Ringorm????

Har jag fått Ringorm???

Var på vc ang ett märke som jag själv trodde kunde vara efter ett fästingbett.
    Läkaren kunde inte avgöra om det var Borrelia, men jag fick antibiotika mot det iallafall + Canesten salva mot Ringorm, men han var inte säker på om det var det heller.....

Mina märken varierar mellan att vara i strlk som en 50 öring till bara prickar, med "bleknad" hud i mitten och rött runt omkring och flagnande hud...

Har "du" haft Ringorm? Vill gärna veta hur det sett ut, gärna med bild.....
    Hur lång tid tar det att behandla och bli av med?
    Smittar det genom hudkontakt?

Hjälp.......
  • Svar på tråden Ringorm????
  • susye

har inte haft ringorm själv men vet de som haft o de är mycket smittsamma vid tex hudkontakt o i våtutrymmen som dusch o så
    det är runda märken med röd ring o vitt i mitten

• Olli
    Det jag inte fattar är var jag skulle ha fått det ifrån bara.....

Har inte haft nån direkt hudkontakt med nån förutom min sambo och han har det inte....eller....

Kan han bära på smittan utan att visa "fläckar"?

En hel vetenskap detta med fläckar å prickar!
  • Marie Curie
    Helena80 skrev 2007-07-20 11:55:12 följande:
    Det jag inte fattar är var jag skulle ha fått det ifrån bara
    Har du gosat med något djur - katt, marsvin, kanin...?
  • Bei Bei

Min dotter verkar ha fått ringorm, väntar på en tid hos våran sega vårdcentral.
    Hon är i kontakt med hästar och har förmodligen fått det därifrån. Det försvinner inte utan behandling, så man måste smörja med salva - länge!

♥ Ronja ♥
  • Olli

Vi har en katt, men jag har inte sett att han skulle ha haft nåt i huden....

Jag "salvar" med Canesten så jag lär väl få hålla på ett tag då kanske....

• Olli
    Tack för "sidorna"

Det verkar som om att man får smörja och försvinner det inte så finns det tydligen tabletter att ta till....
  • Asil1

På katter syns det inte så lätt under all päls. Människor och hästar är det lättare att upptäcka det på. Det låter som ringorm iaf.

• Joico

alltså, gooooooogla! googla googla googla.. man får massa information och bilder!

• susye

katter har ofta ringorm o det är svårt att se på dem under all päls
    jopp det finns tabletter att få om inte salvan hjälper

• marmelade

Har haft ringorm som barn. Har för mig att det tog ett bra tag att bli av med... Men så kanske jag inte var så duktig med salvan heller...

• Lilla Lila

Ett tips: Använd fotvårtssalva Dactacort!
    Det är super, försvinner efter ett par dagar!

• Sweden

Jag fick ringorm efter kontakt med en hund for nat ar sen. Trodde ocksa jag hade nat bett nar jag gick till doktorn. Efter jag borjat med salvan tog det nog bara nan vecka innan det slutade besvara mig, tog sedan 3-4 veckor att helt blekna bort.

• Olli

Jag har en som är lik den på bilden sen har jag fått sååå himla många "prickar" som "bara" är röda......
    Skittröttsamt.....
    Jag fick recept utskriven salva Canesten, men den är ju skitliten den tuben och tar slut på ett kick.....
    Ska nog ta mej till vc igen och höra om tabletterna......

• Olli
    Var på VC idag och det jag har är "Medaljongsjukan".
    Den ser precis ut som Ringorm.
    Den kallas så för att man får ett stort märke (liknande ringorm) och sen en massa små röda prickar över kroppen.

Den behandlas inte på något sätt utan försvinner av sej självt efter 4-8 veckor....

Där ser man....., alltid lär man sej något nytt!!

Tack ändå för all hjälp!
Svar på tråden Ringorm????