• sarah

kall sås till grillat

Vi har alltid antingen tzatziki eller en vitlök/chilisås på creme fraice till grillat. Båda är visserligen goda men i kväll vill vi testa något nytt och jag efterlyser därför recept Nu för min man ska åka och handla strax.

Förra helgen åt vi en jätte god sås som det var feta i och youghurt och jag tror även chili, någon som vet vad det kan vara för någon? Andra goda inte för komplicerade såser efterlyses också!

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden kall sås till grillat
  • Daniela78

Köp creme bonjour-sås, finns i runda brukar i kylhyllan. Kan ätas varma eller kalla. Kan drygas ut (om man känner för det) med creme fraiche, gräddfil eller youghurt. Man kan också lägga i lite extra kryddor såsom vitlök, färska örter.

Man kan också finhacka/mixa fetaost och blanda med gräddfil eller creme fraiche. Smaka av med salt, peppar och ev vitlök.

• Numminen

turkisk yoghurt (eller annan tjock yoghurt) kryddad med sweet chili är jättegott till det mesta.

• lillrottis

Gör en egen jätte god vitlöks sås, eller grill sås, Cream freich med  grill krydda jätte gott, tillsätt lite vitlök om du vill ha de eller andra kryddor, testa dig fram lite

• Numminen

ovannämnda sås blir dessutom väldigt snygg om man först blandar ut lite och sen bara ringlar resten av sweet chilin i cirklar ovanpå.

• lillrottis

något annat som är gott till grillat är ost sås, men den e visseligen varm, men grymt god, alltså en man gör själv och inte den på påse.. stor skillnad på dom

• Razzla

Turkisk yougurt, aivar och lite honung.. Blir super!! Passar till allt..

• sunny79

....testat blåbands kallasåser med creme fraice ...enkelt och toppen gott!!!

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
  • Tindrande

olja, chilisås och ev lite rödvins vinäger, noga hackad rödlök och gurka.
    ev sambal om man vill ha extra styrka

• AnLeNo

Grekisk yoghurt eller creme fraiche blandat med Djävulssambal efter behag.... Supergott! (även som dipp till popcorn, smakar chips!!!)

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • erika86

I min fetasås har jag feta, cremefraice eller trukisk youghurt, honung, vitlök, och ev salt och peppar.

• Lia och bäbisen

skiiiitgod kall basilika/vitlökssås!

mixa ihop följande:
    -färsk basilika
    -vitlök
    -olivolja
    -salt o peppar

blanda sedan "geggan" i turkisk yogurt!

enkelt och riiiktigt gott till grillat!

• smulan 75

Blanda creme fraiche el turk youghurt med ajvar o rör om klart smaskig o enkel gott till grillat o även till hamburgare/korv/cevapi mm

• fenixen

Jag brukar göra en fettfri sås på kesella (den magraste), pressad vitlök, ganska mycket dill, peppar, lite salt, pressad citron och lite honung om man vill. Man kan späda kesellan med lite vatten/mjölk så den blir mera "såsig"

• lollypop
    Mango Chutney-sås
    om man gillar det stuket

Gräddfil
    Majonäs
    Mango Chutney (Santa Maria original)

Super enkelt & gott !!!
  • zelda71

Gillar du lök är detta en supergod sås!

1 burk cremefraiche
    1 halv bruk gräddfil
    1-2 gula lökar finhackade
    4 msk majonnäs
    svartpeppar
    dill

• Knosan

En gammal hederlig "gucca" är ju andrig fel!

• Helenaaa

Jag gör fetaost sås med smulad ost. Sen är det bara att välja och kombinera efter vad man är sugen på... Vitlök, chili, soltorkade tomater, basilika... eller varför inte lite av allt?
    Krydda med salt och peppar och gärna en skvätt citron. HUR GOTT SOM HELST!

Annars är ju alltid en guaccamole en succé på grillfesten. =)

Svar på tråden kall sås till grillat