• Sonoma

Skidsemester med 1-åring?

Vi funderar på att åka skidor till våren. Vår son är då 15 månader. Vi vill helst "bo i backen", dvs precis vid lift eller backe så att man inte behöver åka bil om dagarna. Var rekommenderar ni? Jag har själv varit i Idre Fjäll.

Kan en 15-månaders prova på skidåkning? (Under förutsättning att han kan gå vid det laget...) Brukar det finnas så små skidor och hjälm att hyra?

• Svar på tråden Skidsemester med 1-åring?
  • TjorveniSkåne

Om ni är inställda på att ni vuxna aldrig kan åka samtidigt kan det nog funka. Se det som leksemester i fjällen, och att varje minut med vuxenåkning är ren bonus. Jag är tveksam till att en 15 mån har utbyte av skidor, enligt min erfarenhet är det först framåt 2-årsdagen som det kan bli roligt. Men pulka och lek i snö tror jag på!

Björnen i Åre är sprängfylld av barnfamiljer på vintrarna, kanske inte roligaste stället men har sina fördelar just pga närhet till backen.

• petramedVanessa030519

Vi har haft med oss båda barnen när de har varit 1år..
    då har vi varit flera med barn o även med deras morföräldrar så möjlighet till barnvakt har funnits..
    ett ställe som vi har åkt till i flera års tid är Lindvallen.
    Barnvänligt o bra med backar..
    Nja jag skulle nog vänta med att börja åka med mitt barn förrän han var lite äldre.
    visst finns det pytte småttingar i backarna men min dotter o hennes kusin börjad eåka lite smått i vintras då de skulle fylla 4år.
    så länge kanske man inte behöver vänta beror nog helt på hur duktiga/aktiva föräldrarna är i backen..
    Men visst kan ni åka på skidsemester bara ni 3 men då att ni räknar med att ni åker var för sig ..om ni inte får med er en vän eller så,så ni kan åka skidor med henne/honom..

• Cocarola

Vi har åkt med 1-åring till fjällen, och då turats om att åka skidor och varvat med pulkaåkning, hundspann och badhus. Långfärdsskidor är också ett barnvänligare alternativ. För att få lite skidkänsla med hela familjen har vi haft med minstingen i bärryggsäck, ända fram till 3 år. Fast sista året var det tungt och slitigt...

Bärryggsäck fungerar bra under kortare tider, ett par timmar max om väderförhållandena är bra. Är det kallt eller blåsigt får man dra ner kraftigt på tiden. Gäller förstås också att man är en duktig åkare, och anpassar valet av backe.

Lillkillen älskade att åka på pappas rygg! Brukade sova där också, det gungade så skönt.

Har nog aldrig sett så små åka skidor, vid 2 brukar de kunna stå på skidor och åka mellan en vuxens ben, men inte förrän framåt 3-årsåldern kan de åka själv. Vår kille gick i skidskola när han var 2 år 10 månader och lärde sig åka knapplift själv! Nytt för i år i Sälen att de hade skidskola redan från 3 år. Ski Lodgen i Sälen var utmärkt för barnfamiljer, och hade en supermysig bar för mor & far när de små somnat i vagnen om kvällen...

PS. ta med en vetevärmepåse och ha i vagnens åkpåse om sonen ska sova ute i vagnen, blir jättevarmt och mysigt!

• Sonoma

Tack för tipsen, särskilt det om vetevärmepåsen. En sån har jag ju sen graviditeten.

Vi kommer åka tillsammans med mina svärföräldrar och eventuellt några av våra syskon så det ska finnas gott om barnvakter. Annars är vår tanke att det främst ska vara en mysig vecka med snö, snarare än en massa skiåkning för oss.

Idre Fjäll har tydligen "rullband" istället för liftar i vissa barnbackar. Verkligen smart för de riktigt små barnen. Hoppas kunna åka lite pulka, men skidåkning får nog vänta tills han är större. Själv åkte jag skidor och lift första gången när jag var 3 år.

Svar på tråden Skidsemester med 1-åring?