• Chania

Korvgryta med eller utan lock i kylskåter över natten?

Lagar för tillfället korvgryta som jag ska bjuda på imorgon och ska ha den över natten i kylskåpet. Ska man sätta locket på eller bör kastrullen vara utan lock i kylskåpet? Jag har lök och vitlök i den så finns risk för att löksmaken sprider sig till annat i kylen? Men om locket är på finns ingen risk för att grytan blir dålig då?

Nån som vet? Lämnar grytan att svala i köket innan jag lägger in den förståss.

• Svar på tråden Korvgryta med eller utan lock i kylskåter över natten?
  • lia76

Jag har alltid lock på om jag ställer in kastruller i kylen

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Chania

Jag brukar också ha lock på, men nu är jag så osäker eftersom jag nyss pratade med mamma och hon sa att hon skulle ALDRIG lägga lock på en kastrull i kylskåpet eftersom det kan börja växa bakterier i maten då...Lät ju inte fräscht och jag vill ju inte att ens gäster ska bli matförgiftade. Nu dessutom i denna högsommartid är detta ännu mer aktuellt.

• Chania

Nån mera som vill tipsa om hur ni gör eller vilket alternativ som är bäst?

• Mylla

Men varför skulle det växa mer med locket på? Det har jag aldrig hört. Jag har lock på alla mina burkar. Gäller det bara kastruller?

• Chania

He, he, nej inte bara kastruller men mat som är varm eller ljummen som man lägger locket på tänkte jag nu. Om grytan ska vara helt kall måste den ju vara framme i rumstemperatur länge och kan den inte bli dålig av det då med? Suck, känner mig helt novis i köket nu.

• Arga Klara

Ju snabbare du tar in den i kylen, desto bättre. Den mår bättre av att inte svalna i rumstemperatur (nu för tiden klarar kylskåpen att kyla/hålla varorna kalla även om något varmt/ljummet ställs in).

• Chania

Nussan

Bör man lägga locket på i kylen eller ej?

• Maria40

Jag använder aluminium- eller plastfolie i kylen, det sluter åt tätare än locket.

• DaCiss

Jag vet inte om det där är en smaksak eller inte. Maten kan ju dels ge smak åt annat och ta smak från annat om det inte skyddas med lock.

Jag har alltid lock på alla varor i kylskåpet. Just för smakens skull. Inte gott om mjölk har en eftersmak av korv eller tvärtom

Och det värsta är mjölk som har eftersmak av vitlök!

• Mylla

Hmm.. funderar. Det borde ju vara bäst att sätta in den utan lock så att den svalnar fort då. Och sätta på det sen när det är kallt för att den inte ska "torka".

• DaCiss

Det brukar jag också lägga, som ett extra lager över locket haha

Maria40 skrev 2007-07-20 20:54:28 följande:
    Jag använder aluminium- eller plastfolie i kylen, det sluter åt tätare än locket.
  • Chania

Ok det är ju ett bra tips, tack! Men maten bör väl vara helt kall innan man lägger på plastfolien?

• Chania

Jag har nu grytan i vattenbad, rör om och hoppas den är klart att sätta i kylen om en stund. Kommer att lägga plastfolie på och hoppas på att inga bakterier börjar gro. Vill ju som sagt inte att allt ska smaka vitlök i kylskåpet!

Kan man känna innan man serverar grytan om det är bakterier i den eller märker man det först efteråt när man ätit den?

• DaCiss

Jag har så ofta lagt in mat i kylen över natten och har aldrig en enda gång märkt av några bakterier. Och jag gör alltså detta upprepat nu som då. En gång i månaden minst i flera år nu.

Chania skrev 2007-07-20 21:16:53 följande:
    Jag har nu grytan i vattenbad, rör om och hoppas den är klart att sätta i kylen om en stund. Kommer att lägga plastfolie på och hoppas på att inga bakterier börjar gro. Vill ju som sagt inte att allt ska smaka vitlök i kylskåpet! Kan man känna innan man serverar grytan om det är bakterier i den eller märker man det först efteråt när man ätit den?
  • Mylla

Jag brukar kasta maten efter två dagar, max tre. Har aldrig blivit dålig  av någon mat.
    Om den är dålig ska den vara väldigt dålig innan den stinker tror jag.

• Chania

När man värmer upp maten följande dag bör man väl slänga allt som lämnar eftersom det redan en gång innan varit uppvärmd? Synd egentligen, men när man får gäster känns det lite snålt att inte sätta hela grytan för uppvärming också. Annars kan man ju bara värma upp det man själv vill ha.

Hoppas verkligen att detta går bra nu, trots att jag trotsar mammas råd om att INTE ha lock på. Får väl rapportera imorgon.

• Mylla

Ja, det stämmer. Aldrig spara mat som är uppvärmd igen.

• Maria40

Nu när jag tänkt efter så tror jag det är så här:

1. Det VIKTIGASTE av allt är att hålla maten kyld! (Jag skulle ALDRIG sätta in varm mat i kylskåpet, det värmer upp allt annat i kylskåpet - utan kyla först antingen genom kallvatten eller ställa ut kastrullen på trappan).

2. Anledningen till lock/plast/aluminium är dels för att inte "smitta lukten" och för att hålla maten Fuktig. Utan plast/lock torkar maten ut och då blir den inte längre god.

• Little Ms Chatterbox

Det enda som hände om du sätter in den i kylskåpet med lock på är att det bildas kondens på locket. Det går att undvika om du låter den kallna utan lock och sen sätter på det när allt är nerkylt.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
Svar på tråden Korvgryta med eller utan lock i kylskåter över natten?