• sign

Har min katt urinsten?

Vi kom hem från semestern idag. Allt verkar frid och fröjd med katten (han hade kattvakt när vi var borta) men efter ett tag märker jag att han springer på lådan stup i kvarten, jag följer hans beteende och han sätter sig för att kissa i lådan (ser ut som han pressar), sen gör han samma sak på skötbordet (innan jag hinner ta bort honom) och får ut typ två droppar, nyss gjorde han samma sak här i soffan. Han gör hela sitt "kissmanér" så det är ingen revirmarkering. HJÄLP!

Mamma till Signebarnet
  • Svar på tråden Har min katt urinsten?
  • Sofia t

Ring veterinären. Låter ju son urinsten

• jellona0507

Låter absolut som urinsten. Min förra katt gjorde likadant!
    I hans fall var det riktigt illa, så han fick somna in!

Minya ska få en lillasyster! 39 dagar kvar till planerade snittet!
  • sign

Ska till veterinären i morgon. Får ha honom instängd i badrummet för han försöker kissa precis överallt... min gubbe...

Mamma till Signebarnet
  • qenzo

Alltså... så fort ett djur beter sig så totalt annorlunda och verkligen ser ut att ha problem, ska en veterinär konsulteras.
    Vi kan omöligt sitta här och gissa eller ge råd, för det kan gå riktigt illa.

• catnap

Behöver inte vara urinsten. Kan vara UVI också. Eller katarr. Men bra att ni kollar upp honom. Stackars liten.

• sign

Det kanske snarare är urinvägsinfektion eftersom han ändå får ut kiss?! Har läst lite om det...

qenzo: Jo, men medans jag väntar på att vet. öppnar imorgon så vill jag gärna höra vad andra har att säga i ämnet.

Mamma till Signebarnet
  • Zelda29

det låter allt som det ja..
    min hade det och klarade sig men fick åka till veterinären 2 ggr med han..

• catnap

Om jag inte kommer ihåg fel, så får hankatter lättare problem med sina urinvägar. Detta eftersom deras urinrör är längre och trängre.

• sign

Det var "urinsten", urinblåsan var inte full eller så, men de kom fram till att han antagligen hade ont + hade urinstensbeteendet. Han fick lugnande och smärtstillande, samt vi ska ge medicin ett tag framöver. Han verkar definitivt må bättre!

Mamma till Signebarnet
  • susandra

Hej!

Skönt att er katt mår bättre och att han kom in i tid, bra gjort av er!!!

men... Jag rekomenderar dietmat.

Vår ena katt fick urinsten, fast han var ung och i övrigt verkade frisk. Han fick det 2 ggr på kort tid:
    Stora kristaller fastnade i hans lilla lilla snopp och stoppade upp allt.... Hade vi inte märkt det så fort, hade han dött av blodförgiftning, sa veterinärerna.

Därför fick han äta (dyr) dietmat, både blötmat och torrfoder, resten av sitt liv.
    Tyvärr levde han bara 2 år efter detta, pga av helt anda, konstiga orsaker...

Ha det bra!
    Hälsningar
    S

• tinis77

Min ena kisse hade oxå sten flera gånger, trots specialfoder.. Till slut sa vet att antingen fick vi avliva honom, eller amputera snoppen eftersom det var där stenarna fastnade. Vi valde att operera, sen dess har han inte haft det nåt mer. Räknade ut att han har kostat migca 9000 i veterinärbesök.. Men det är han värd såklart.

• sign

susandra: Han ska få rc urinary diet så fort vi får köpt det, så länge äter han mest mjukmat, fast det är lite svårt med det för han har så känslig mage.

Vår kisse är försäkrad, men självrisken ligger ju ändå på 1800, men vad gör man?! Han har aldrig varit sjuk tidigare, så man är ju tacksam ändå.

Vi har tidigare haft problem med protestkissande hos denna katt, veterinären sa att det är ganska vanligt att urinsten hänger ihop med detta. Har ni haft samma problem med era katter?

Mamma till Signebarnet
Svar på tråden Har min katt urinsten?