• missingu

Gamla ekluckor i köket, hur göra?

Om ni skulle köpa ett hus som är byggt ca -86, orginalluckor kvar, massiva släta ekluckor, vissa luckor är fina, andra ganska slitna. Skulle ni försöka slipa luckorna och ha kvar dem eller skulle ni byta ut lockorna alternativt måla om dem?

Sedan en annan sak, det är relativt nytt kakel ovanför diskbänken, kan man kakla vidare med samma kakel hela vägen upp om man sätter dit en fläktkåpa (som inte finns nu)? Eller kommer det synas vilket kakel som är gammalt och vilket som är nytt? Någon som förstår vad jag menar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-23 10:34:26:
    bilder finns i mitt galleri på köket.

• Svar på tråden Gamla ekluckor i köket, hur göra?
  • Joonas

Att slipa de gamla luckorna verkar ju vara en alldeles utmärkt idé. Om skåp, lådor och planlösningen är ok. Vissa lite äldre kök har ju utanpåliggande gångjärn och så som kanske inte är så kul att ha om man ska lägga massa pengar på slipning av luckor. Jag tror nog tyvärr att det bästa resultatet på väggen får du om du knackar ner kaklet och sätter nytt. Inte så svårt som man kan tro.

festlig, funktionell och fryntlig
  • Teschty

Jag köpte ett hus med sånt kök för 2 år sen, jag lämnade in luckorna till Decalskylt för omlackering. Det blev skitbra!!!

• missingu

joonas:Det är inte utanpåliggande gångjärn som tur är. Det kanske blir fint att slipa då!? Känns dumt att kasta bort ekluckor liksom.
    Kaklet, ja det kanske är bäst att kakla om helt. Usch, är inte händig alls. Vi får se:)

Teshty: Åhh, skönt att höra att det blev fint! De slipade och lackade om alla luckor då? Kommer du ihåg pris?

• missingu

Nu har jag lagt in två bilder, ni får gärna titta och komma med förslag på hur ni skulle fräsha upp köket!

Jag hade ett förslag och det var att slipa upp luckorna, rostfria långa handtag på luckorna, sätta en rostfri fläktkåpa och eventuellt byta bänksivor, men till vad vet jag inte.

Förslag!?

• thiasvovve

Kanske inte är världens snyggaste design på luckorna tycker jag,men
    tror inte det skulle vara något problem med att komplettera med nytt kakel av samma typ (vilken är rätt vanlig).

• missingu

Nej, luckorna är inte jättesnygga, men de är iaf släta, vilket jag tycker är snyggare än med någon kant.
    Bra, då kanske det går att kakla hela vägen upp med samma kakel om jag har tur då!?

• annhan

Att omlackera/slipa luckorna + byta kakel, handtag och bänkskiva skulle nog göra susen Köket har ju potential! Kan nog bli jättefint!

• missingu

annhan: Ja, jag hoppas det! Vad skulle du ta för bänkskiva? Tycker själv att svart skulle vara snyggt men köket är ganska litet så det kanske blir för mörkt??

• annhan

Om du väljer vitt kakel /mosaik så kan det bli läckert med en svart bänkskiva. Annars kan det nog bli för "murrigt" och mörkt.

• annhan

Även om köket är litet så kan ju också väldigt ljus färg på väggarna ljusa upp. Ekluckorna ger ju värme, så då gör det ju inget om väggarna är "kallare" i färgen.

Svar på tråden Gamla ekluckor i köket, hur göra?