• Johanninen

Hjälp snabbt tack! Katt som kräks/dreglar

Våran lilla Muffin kom in för en liten stund sen med dregel hängande som en slips från munnen, hon verkar väldigt stressad och nervös, och fortsätter att sitta och dregla,hon springer runt och gömmer sig på konstiga ställen och är skygg som bara den... (totalt okaraktäristiskt beteende!) Nån som vet vad som kan ha hänt? har hon fått i sig något olämpligt (råttgift eller liknande), eller har hon kanske blivit ormbiten? Är jätteorolig nu!

• Svar på tråden Hjälp snabbt tack! Katt som kräks/dreglar
  • Atta

Låter som förgiftning. Ring och råd fråga jour veterinär. Kan vara akut i vissa lägen.

• Momsie

Förgiftning, ring eller åk in direkt!!!
    kan även ha blivit påkörd, bor du i Sthlm åk till Bagarmossen!

• Johanninen

Nej, tror inte hon har blivit påkörd, har inte sett några bilar sen vi släppte ut henne, och hon är otroligt rädd för bilar, så tror inte att det är det... ska se om jag hittar ett nummer till en vetterinär, bor inte i stockholm utan på liten ort, så jag vet inte om det finns nån jourveterinär i närheten... läste om paddförgiftning, kan det vara det kanske? Hon är en riktig liten killer... men hon äter, litegrann åtminstonde, och det brukar de väl inte göra om de är allvarligt sjuka?

• Momsie

Om hon är förvirrad kan hon äta ändå, ring till närmasta djursjukhus och rådgör, låter akut i mina öron iaf, usch, hoppas det går bra!!
    Uppdatera gärna i tråden, går och lägger mig nu, lycka till!!!

Johanninen skrev 2007-07-20 23:17:09 följande:
    Nej, tror inte hon har blivit påkörd, har inte sett några bilar sen vi släppte ut henne, och hon är otroligt rädd för bilar, så tror inte att det är det... ska se om jag hittar ett nummer till en vetterinär, bor inte i stockholm utan på liten ort, så jag vet inte om det finns nån jourveterinär i närheten... läste om paddförgiftning, kan det vara det kanske? Hon är en riktig liten killer... men hon äter, litegrann åtminstonde, och det brukar de väl inte göra om de är allvarligt sjuka?
  • Hjärtats Lust

Min katt va så där en gång och då var det bara att hon inte fick upp gräset ...men det kan va allvarligt så ring!

• bluebride

behöver du råd om katter så ring bagarmossen i sthlm i alla fall, de är kattexperter

• lollisen

Kolla munnen/halsen, är säkert nått föremål som sitter där som utlöser saliveringen och smärtar så att katten drar sig undan...

Ta upp katten, var två personer. Ha en ficklampa så att ni ser in i munnen halsen.
    Ta kattens överkäke och lyft upp den, samtidigt som ni håller den runt bröstet så att den inte tar sig ur greppet. Håll så att ni ser in i hela halsen. Svårt att förklara hur skriftligen, gör som man gör när man ger dem tabletter.

Kan sitta nått i munhålan eller mellan tänkerna etc.. kolla det först..

• kattfoten

Hoppas att det inte är allvarligt. Min katt blev så en gång när hon inte fick upp en hårboll. Låg bakom soffan och kräktes, mycket medtagen. Droppade vatten i munnen på henne och bara väntade ut det (efter att ha rådfrågat veterinär).

• Johanninen

Tack för alla svar!

Knaskatten är nu helt som vanligt igen...har slutat dregla och bete sig underligt, har ätit, druckit och gått på lådan... Och nu ligger hon på "sin" plats bredvid min kudde och spinner. Tittade i munnen på henne, såg inget, men hon kanske redan hade fått ut något som satt fast. Eller om det var ett lättare fall av paddförgiftning, hon kanske hade slickat lite på en eller något sånt... Otäckt var det i alla fall, skönt att det försvann!

• Ch Belair

Skönt att hon är bättre, men håll uppsikt över henne de närmsta dygnet.

• frulan

Det var säkert paddförgiftning.

Min hund har råkat ut för det några gånger (vi har massor av grodor/paddor på tomten).
    Det har varit olika mycket saliv från gång till gång.
    Någon gång har han bara spottat och fräst lite och en annan salivade han ner en hel handduk.
    Då satt jag i telefon med vetten. De sa att man bara skulle vänta ut det. Finns inget de kan göra förutom att ge en spruta för att salivproduktionen ska avstanna tills giftet gått ur kroppen.

Skönt att hon mår bättre
    Hon har förhoppningsvis lärt sig att inte slicka på paddorna, min hund gör det ca en gång per år

• Johanninen

Hahaha, intelligent är det sista hon är, det måste sägas, hur rar och go hon än är, så om det var en padda så var det nog inte sista gången. Lära sig av sina misstag är inte Muffins grej. Snarare "vi gör om det tills det går bra." (typ hoppar ut genom takfönstret på huset, försöker gå genom stängda dörrar med huvudet först, jagar humlor och annat korkat)

Naturligtvis håller jag koll på henne. Tänker inte släppa ut henne idag, utan hon får vackert ta och hålla sig inne. Men hon verkar helt som vanligt, har sovit i mitt hår inatt, trampandes i hårbotten som hon alltid gör (är ett under att jag har hår kvar på huvudet, om jag ska vara ärlig, eller en svål där håret kan sitta fast, den borde liksom vara perforerad till oduglighet vid det här laget).

• frulan

Hehe, förhoppningsvis blir det inte värre nästa gång hon smakar på en padda

Paddorna är oftast ute och skuttar när det blir mörkt så tänk på att ha henne inne då.
    När det regnat är det paradis för paddorna.
    På dagarna ligger de oftast och slappar på marken, under skydd eller i hålor.

Svar på tråden Hjälp snabbt tack! Katt som kräks/dreglar