• mommi75

omeprazol , hur ofta???

Hur ofta kan man ta omeprazol 10mg ??

Tog en vid 16-tiden och en till vid 21-tiden. Jag har så satans ont i magen och jag undrar hur ofta man kan ta dom eller om det finns något annat man kan göra för att lindra magen lite. Det svider och pulserar i övre delen av magen och sedan nere vid naveln ungefär. Står inte ut snart.

• Svar på tråden omeprazol , hur ofta???
  • luckyme

Ta inge mer omeprazol är du snäll. Du har tagit för många redan!
    det ska räcka med bara en tablett och gör det inte det så måste du få bättre!

Gör såhär.... ta en hand med havregryn och tugga och svälj, skölj sedan ner det med vatten (ljummet) efteråt INTE samtidigt som du äter havregrynen!

När du sedan dricker vattnet så lägger grynen som en gröt i magen och det blir bättre efter ett tag.
    Men lägg dig ner ochh försök sova efter att du gjort detta.

Har du ätit regelbundet idag och fått i dig bra med vatten?
    Det är nyckeln till en mer stabil mage och att du börjar dagen med frukost (ex havregrynsgröt) och en omeprazol!

hoppas att det blir bättre!!

• mommi75

Tack för svaret.

Nej jag har inte ätit ordetligt i dag och ingen annan dag heller,jag är ensam med 3 barn och min yngsta är 11 veckor och väldigt krävande.Har det väldigt körigt hemma och har haft ett bra tag nu.
    Vet inte hur jag ska komma ur denna onda cirkel och läkaren skriver inte ut något starkare då jag ammar.

Jag har provat med havregryn redan och det blev nästan värre.Vad jag än äter så får jag ont,kan inte ens äta en smörgås utan att jag får ont.

Huua!! Känner mig så hjälplös nu.

• luckyme

Jag vet precis hur det känns, men börja dagen med havregrynsgröt så har du en bra bas för ev slarvande med maten under dagen.

Jag tycker att du ska gå och lägga dig i fosterställning med en varmvattenflaska på magen och försöka att sova. Jag vet hur jävligt det är när det inte ger sig nån gång!!

Kramar till dig!

• Teskedsmamman

Man ska ta en/dygn!

Gå till läkare och kolla så du inte har magkatarr!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 3 dagar kvar (070723)
  • mommi75

Känns som att jag har ett stort trasigt sår/hål som bara blir större och större.

Fy fan va jobbigt det är.

• mommi75

Läkaren gav mig omeprazol mot magkatarr!

• luckyme

Även med magkatarr ska man ta en ggr per dygn.

• Max mamma

Förstår att det kan vara kämpigt med att få i sej mat..men om du tycker om gröt är ju det bra för magen,sen är kokt mat bra åxå om man har problem med magkatarr,drick helst inte kaffe bättre med the om du gillar det.
    Hoppas du blir bättre det är jobbigt att ha ont i magen.

Camilla

• menilla

Nja, håller inte riktigt med om att man bara får ta en pmeprazol per dygn. Lite beroende på vad läkaren skriver ut.
    Men eftersom att du ammar skall du hålla dig till en om dygnet om läkaren inte sagt annat.

Jag har kronisk magkatarr och får räkna med att alltid behöva ta piller för det. Kommer aldrig bli av med det.
    Som tur är så är det vilande för det mesta.
    Men när det väl ploppar upp så tar jag 40mg omeprazol per dygn- 1 st tablett. Eller blir det 2 st 20 mg tabletter.
    Detta EFTER läkarordination- inget som jag själv ordinerar.
    Så jo- ibland måste man ta mer än en tablett per dag.

Men när det gäller egenvård- 1 st 10mg eller 1 st 20 mg per dygn- inte mer eller mindre.

Inte när man är gravid eller ammar utan läkarordination!

Oj, vad deta lät rörigt!

• mommi75

Men kan verkligen en 10mg hjälpa min magen.??

• Little Ms Chatterbox

Jag äter Lanzo 30 mg, utskrivet av läkare som vet att jag är gravid. Omoprazol och Lanzo är liknande preparat. Nu längre hjälper inte den styrkan så som första åtgärd skulle jag ta Zantac brus som kompliment till Lanzon och se om det hjälper. Har bara tagit det en gång men verkar inte hjälpa, ska till läkare igen på tisdag så får hålla ut till dess.

Så styrkan 10 mg är inte så stor men ska man ha starkare borde man prata med läkare.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • mommi75

OK, jag får ringa till sjukhuset och se om jag kanske kan kombinera omeprazol och zantac som jag i vanliga fall har hemma innan jag började med omeprazol.

Tack för tipset.!

• majzzan

Jag tar  omeprazol 40mg i tablett varje dag... Men det slog mig..... Ammar du???? för så här står det i FASS: Amning

Omeprazol Arrow passerar över i moders­mjölken och det är osäkert om barn som ammas påverkas. Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du använder detta läkemedel.

Så det är kanske därför du bara har fått 10mg.... du kan tex ha en inflammation i magen, magkatarr, infl i tolvfingertarmen..... läs mer på fass...

men ta inga mer än 1 om dagen... spec om du ammar......!!!!!!!!
    Ett ögonblick i munnen, en evighet på låren......
Svar på tråden omeprazol , hur ofta???