• llama

Vad kan man ge mot diaree??

Det verkar som att min son har fått lite diaree, han är nu snart 12 veckor och han helammar.

Jag undrar om det är någon som har något tips på något som man kan ge som stoppar upp det lite. Det verkar inte vara allvarligt, han bajsar lika ofta som förut, men det är bara mer rinnigt.

undrar en mamma

• Svar på tråden Vad kan man ge mot diaree??
  • Lindek

Har inte en aning (ännu...) Ring sjukvårdsupplysningen

• goa mia

man kan ge imodium, det finns i flytande form också på apoteket.-receptfritt!

• Snarkofagen

Usch, så trist! Ja, det är ju rötmånad på gång och min dotter är också lite knas just nu. Jag tänker att det kan ha samband på nåt sätt. Bakterier å sånt - inte vet jag riktigt hur men vem vet?

Fast om det "bara" är mer rinnigt tror jag att du kan avvakta lite och se om det verkligen är diarré. Dumt att behandla de små i onödan. Nedan klipp från Vårdguiden:

"Om ditt lilla barn har diarré är det viktigt att du som förälder är uppmärksam på hur ditt barn mår eftersom små barn är mycket känsliga för uttorkning och snabbt kan bli sämre. Hög feber gör att barnet förlorar mer vätska och därför är det viktigt att ta tempen ett par gånger per dygn. Kontrollera att ditt barn kissar normalt.

Barn i åldrarna 6-12 månader behöver 0,5-1 liter vätska per dygn och barn över 1 år 1-1,5 liter.

För att motverka att ditt barn blir uttorkat:

om ditt barn ammas - amma oftare och sluta med eventuell annan mat. Kanske behöver ditt barn också vätskeersättning

om ditt barn får akut diarré kan du genast starta behandling med vätskeersättning. Vätskeersättning kan du köpa på apoteket. Vätskeersättningen innehåller en perfekt balans av vatten, salt och socker och det är viktigt att den blandas precis enligt anvisningarna på förpackningen. Om ditt barn kräks kan du försöka att ge små mängder till exempel med tesked.

Recept på vätskeersättning
    En liter kokt och avsvalnat vatten
    Sex teskedar strösocker
    En halv tesked salt.
    Blanda en liter kokt och avsvalnat vatten med sex teskedar strösocker och en halv tesked salt.

Om du tycker det smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller två teskedar koncentrerad apelsinjuice.

Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn."

Läs mer på www.vardguiden.se/Article.asp

• llama

Tack för alla svar!
    Han har varken feber eller har ändrat humör så jag avvaktar lite...

Svar på tråden Vad kan man ge mot diaree??