• Carisma95

Beskära rosor?

När beskär man rosor och hur mycket/hur?
    Har planterat marktäckare ("Swanny") som har växt jättebra. Men ska de beskäras nu till sensommarn/hösten eller inte förrän nästa vår? Hur/var beskär man? Jag är (tyvärr) helt nollställd i princip..

A stumble may prevent a fall....
  • Svar på tråden Beskära rosor?
  • Thursday

Rosor beskärs på våren när björkarna har musöron! Jag har bara helvilda klätterrosor så på dem klipper jag så mycket jag törs. Kolla på odla.nu om du kan hitta någon artikel, där finns mycket bra!

• zaaga

Rosor klipper man endast på våren, när björkarna har musöron (dvs bladet precis börjat slå ut)!

Så ajaj nu på på hösten alltså!

Du klipper bort torra och döda grenar, anledningen till att du ska klippa när björkarna börjat få blad är att då har dina rosor också börjat vakna lite och då är det lättare att se vilka grenar/toppar på grenarna som är torra och döda.

• älska livet

vet inte va jag har för sort men jag beskär dom sent på våren..innan sommaren börjar...de blommar fint nu..tog av en bra bit..se som såg dött ut

• Carisma95

Ok, tack då ska jag lugna mig lite..
    Men bara döda grenar alltså.? Man ska inte klippa ner dem längre ner?

A stumble may prevent a fall....
  • zaaga

Nej, bara döda grenar. Fast i och för sig, grenar som du tycker stör formen eller är på väg åt "fel håll" kan du självklart också klippa!

Svar på tråden Beskära rosor?