• Gul13

Hamburgar-recept

Ni som gör egna hamburgare, vad använder ni för recept?
    Vi brukar faktiskt köpa färdiga hamburgare men har smakat hemgjorda hos andra. Men de har varit så nedrans torra och smaklösa så jag funderar på att något bättre bör man absolut kunna få till.

Någon som vill dela med sig av sitt bästa hamburger-recept?

• Svar på tråden Hamburgar-recept
  • snigelina

Recept och recept.. Vi blandar nötfärs med vatten tills det blir en bra konsistens och sen plattar vi till hamburgare och steker. Kryddar med grillkrydda och pepparmix :) Gottgott!

Just vattnet förhindrar torrheten.

• snigelina
    Gul13 skrev 2007-07-21 11:13:59 följande:
    Jaha inget ägg eller ströbröd eller så alltså?
    Nepp!
  • Gul13

Tack för tipset. Ska säkert prova det där.
    Undrar om det är någon som gör på samma sätt eller om de har något annat tips?

• ulrika

I vårt recept som vi alltid använder är den hemliga ingrediensen Worcestershiresås. Blir jättegott och mycket smak. Dessa hamburgare har aldrig blivit torra.
    Jag har hört att om man knådar och håller på och formar köttfärsdegen för länge, går vätskan ut och man får torra hamburgare. Kan även vara något att tänka på.

Här kommer receptet;

500 g köttfärs
    1 1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 tsk Worcestershiresås
    matfett, till stekning
    4 hamburgerbröd

Blanda färsen med salt, peppar och worcestershiresås och forma fyra stora hamburgare. Bryn fettet och stek hamburgarna.

• AnLeNo

Blanda i "Liquid smoke"! Oslagbart gott!

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • Tessidess

Att göra dem som köttbullssmet, med ägg och ströbröd/vatten funkar kanon... För att få dem sådär krämiga... Sen har vi alltig färska kryddor i, från kruka. Gör mkt för smaken.
    Grilla gärna ute, det blir så mycket smarrigare.

För färdiga hamburgare som är supergoda rekommenderar jag Coops änglamark. Rysligt mycket bättre än alla andra färdig hamburgare.

• Tessidess

juste, pensla med "sweet baby rays" precis innan man lägger dem på grillen/ i stekpannan. Sjukligt gott.
    innehåller inte E621 eller rökarom!!!

• jannovich

Vi gjorde egna burgare igår. Vi tar nötfärs som vi trycker ut till burgare och sen lite salt och peppar på. Superlätt och supergott, särskilt om dom grillas

• Gul13

Här trillar det inte tips. Tack så hemskt mycket.
    Jag antecknar och ska prova.

JO tanken var ju att det är grillning ute som gäller.

• snigelina
    Gul13 skrev 2007-07-21 11:39:03 följande:
    Här trillar det inte tips. Tack så hemskt mycket.Jag antecknar och ska prova.JO tanken var ju att det är grillning ute som gäller.
    Våra burgare går också utmärkt att grilla, förstås. Skrev "steker" eftersom vi inte har nån grill för tillfället Lycka till!
  • Gul13

Snigelina: Jag förstod att de oxå gick att grilla ute ... no problems!

• Tinkerbelle

Vi brukar bara dela ett paket nötfärs i så många runt 100 g klumpar det ger. Sen formar jag bollar snabbt och hackar ut dem på en blöt skärbräda med en kniv till önskad storlek och tjocklek. Innan de skall grillas så saltar och pepprar (hellst svartpeppar) jag rejält och sen får de gå på grillen.
    Blir jättesaftiga och alltid goda! (Funkar även att göra dem lite mindre och att steka dem i stekpanna som stekt biff med lök).   Enkelt och urgott!

Med bebis i magen!!! Gravid i v. 12!
  • I Din Panna

Torra? Hur lyckas man med det? xD

Köttfärs
    Riven lök
    En rökig "grillsås"
    Salt & Peppar
    Ströbröd
    Lite olja

• Derian

I Din Panna skrev 2007-07-21 16:33:33 följande:

Torra? Hur lyckas man med det?
    Kanske bara så enkelt att man steker/grillar dom för länge?
  • lin83

Testa med taco kryddor i! Tycker jag blir smaskens!

• nica83

Tips för er som inte orkar göra hemmagjorda hamburgare

Brukar inte göra hemmagjorda hamburgare utan köpa ICAs färska färdiga hamburgare (säljs i köttdisken). Är sjukt goda och saftiga. Lika gott som hemmagjorda fast enklare och inte så mycket dyrare heller. Finns i smakerna orginal, tex-mex och hickory. HICKORY är godast

• emma04

På Estrellas Lökdip"-förpackning finns ett recept på hamburgare, där man bla blandar i 1 påse lökdip, och dom blir jättegoda

• Mamma till tre kottar
    Gul13 skrev 2007-07-21 11:09:10 följande:
    Någon som vill dela med sig av sitt bästa hamburger-recept?
    Mitt bästa hamburger-recept är inte ens hamburgare! Vi kallar dem för hjärteburgare och vi äter dem på samma sätt som vanliga hamburgare. Jag gör dem på kikärtor, så det blir liksom en slags platta fallafel. Att de kallas hjärteburgare beror på att det är lättast att få dem att hålla ihop före friteringen om man pressar in dem i en pepparkaksform - och den enda som var stor nog här hemma var hjärtformad.
  • Granbarr

Ägg och grädde. Ett GI-recept. Visst blir dom lite torrare, men goda och skönt att veta vad som finns i! (Blandat med dressing och ketchup m.m så märks ingen skillnad...)

Svar på tråden Hamburgar-recept