• Zhara

Alfapet

Hej
    har fått ett Alfapet som vi spelade först igår. Det jag inte förstår riktigt är om man kan använda alla "former" av ett ord tex springa sprungit springer sprang
    tex om någon lägger kör kan man lägga ett s då och få det hela ordet alltså körs?
    Kan man lägga till ändelser och få hela poäng för hela ordet?
    Om någon vet så svara gärna för det var väldigt kul att spela!

• Svar på tråden Alfapet
  • Abunai

Fick du inga spelregler med spelet?

När vi spelar så använder vi endast grundformer, dvs endast springa. Och tveksamma ord kollas upp i SAO.

Det finns också regler på www.betapet.com , ett alfapet på internet.

• Zhara

jo det fick vi men det stod inget om det var tillåtet att lägga till ändelser?

• Sånglärkan

Ja, man kan förlänga orden så länge som de är gramatiskt riktiga och då stjäl man ju poäng för hela ordet!!!

Förra sommaren fick jag över 100 p på att lägga ut ett M på min systers ord ZOO och mitt M hamnade på 3xordpoäng .
    De hade ingen chans att komma ikapp sedan, men det är väl en "once in a lifetime"- grej

• Zhara

wow det var ju jättemycket poäng! Igår fick vi nog 39p som max för ett ord, vi kanske inte räknade rätt??

• Sånglärkan

Jag skulle i ert fall anse att både "körs" är riktigt liksom när nästa spelare förändrar ordets innebörd genom att lägga till -BÄR.

• Zhara

Då kommer vi nog fortsätta att köra med ändelser!
    Tack för hjälpen!

någon som kan bra ord med Q eller X förresten?

• Abunai

Jag menar, enligt reglerna är det tillåtet att lägga till saker på andra ord, men bara om de fortfarande är grundformen av ordet. Tex. springa, lägga till -re går bra, men det går inte att lägga springer.

• Sånglärkan

Quilt brukar ju vara bra.

• Wilowa

Spela Betapet några gånger!

29 augusti öppnar IKEA i Karlstad!
  • Sånglärkan

Betapet!
    Tack för tipset hörni!

(Fast lite trevligt är det ju att sitta och gnida geniknölarna med släkten oxå....)

Svar på tråden Alfapet