• Emeliee

Britax Eclipse Plus/Freeway/Hi-way, Skillnader & Åsikter

OK, dax att byta bilbarnstol. Var på Babyproffsen idag och konstaterade att Britax Hi-way blev bra i framsätet.
    Har dock även haft lite funderingar på att köpa en begagnad (självklart i bra skick & okrockad) Britax Freeway eller Britax Eclipse Plus. Vad är skillnaden mellan dessa/är de bra?, och vad skiljer mellan dem och Britax Hi-way? Är de svåra att montera?
    Tycker detta är en djungel men vi har åtminstone begränsat oss till tre stolar; vill ha en som endast är bakåtvänd.
    Tacksam för lite svar & synpunkter. Vi har en relativt liten kombi (VW Golf) och vill ha en stol med gott om plats i.......
    ♥ Milton ♥ 061205
  • Svar på tråden Britax Eclipse Plus/Freeway/Hi-way, Skillnader & Åsikter
  • Fru Bragstad

Vi har en Britax Freeway, den e jättebra tycker vi. Lätt att sätta in i bilen, och får plats även i små bilar. Har haft den i min mammas bil flera gånger, hon har en liten Peugot.
    Bra me plats för barnet å den kan vinklas steglöst. Tispar om den!

• Mallemus

Vi har en freeway och den är superbra och LITEN!!! (om man nu kabn säga att ngn av dem är liten?!) Vi har en annan stor klumpig sak till vår son poch freewayen är så himla mycket smidigare.

• Emeliee

Tack för era svar. Freeway kan man inte reglera lutningen på, eller?  Jag menar när barnet somnar att man kan luta den mer bakåt?.

♥ Milton ♥ 061205
  • katinka1

Hej! Nä Freeway kan du inte reglera lutningen på medans du åker. Kan du inte på Hi-way heller som har ersatt freewayn.

Kan bara hjälpa dig med skillnaden mellan Hiwayn och Freewayn:

Hi-Wayn har stödben vilket gör den stabilare i baksätet (men du sa ju att du skulle ha den i framsätet så det är ju ointressant)
    Hiwayn får du med en kil till som hjälper dig att få mer lutning på stolen om det behövs - vilket också gör att man har mer benutrymme i en liten bil
    Själva lutningsgrejen under stolen (ingen aning vad man kallar den) är i Hi-wayn av metall och i Freewayn av plast.
    Hi-wayn har mer sidoskydd

För övrigt är det verkligen inte mycket skillnad på den och Freewayn blir troligen bra mycket billigare - dock är den som sagt ganska liten (tycker jag) och jag vet inte om man kan åka lika länge i den som Hi-wayn som dock är lite större.

Eclipsen kan jag inte säga nåt om - ingen aning.

Båda stolarna är kanonbra. har båda (precis köpte Hiwayn till andra bilen) och plockat ut och in dem i bilen ett par gånger för att testa hur de fungerar om man förhoppningsvis skulle få ett barn till nån gång. Fördelen med dem är att de får plats brevid varandra i ett litet baksäte.

• Emeliee
    katinka: Tack för svaret!!! Jag har så himla svårt att se hur barnet ska få plats i någon bilbarnstol över huvud taget vid tre års ålder. Jag har en stooor kille redan liksom. Men de sa på Babyproffsen att de faktiskt får plats så jag får väl tro på dem.

Jag får se hur vi ska göra, en svår avvägning; ska man lägga pengarna och köpa en ny eller vågar man satsa på en bra begagnad?
    Tål att tänkas på....
    ♥ Milton ♥ 061205
  • Linndan

jo freeway går att luta, våran iaf!

• helene306

Vi har en Britax Eclipse (bakåtvänd i framsätet) och vad jag får fram i instruktionsboken+ att jag har frågat här, om den går att ha framåtvänd så har jag bara fått svar: Nej. Det är en liten "klack" under den som ska över sitsen på sätet och jag vet inte om den ställer till problem om stolen är framåtvänd. Har faktiskt inte provat. Fö är jag jättenöjd med stolen. Ett - dock är att sonen inte fick plats om vi skulle haft den monterad bakvänd i baksätet. 

F+H=D+?
  • Emeliee

Det blev en ny Britax Hi-way idag. Hon i affären hade lite bökigt med att montera den och att få lutningen bra men det blev nog bra till slut.
    Tack för era svar & synpunkter!!!

♥ Milton ♥ 061205
  • Snova

Har en freeway, är jättenöjd. Visste dock inte att den går att luta... *skäms* Hur gör man det?

TS
    Satsa på en ny tycker jag! Vi köpte vår highway på utförsäljning eftersom den skulle ersättas av freeway. Kanske finns de kvar någonstans???

• Emeliee
    Snova skrev 2007-07-23 18:40:04 följande:
    Har en freeway, är jättenöjd. Visste dock inte att den går att luta... *skäms* Hur gör man det?TSSatsa på en ny tycker jag! Vi köpte vår highway på utförsäljning eftersom den skulle ersättas av freeway. Kanske finns de kvar någonstans???
    Det blev en ny!! Kändes bra faktiskt.

Alltså, visst kan man ha Britax Hi-way bak i mitten? Vi funderar på att ändra plats från passagerarsätet fram till mitten bak.
    Är det inte omständigt eftersom vi inte hade några "öglor" på våra stolar fram utan fäste i stolen undertill (hoppas ni förstår).
    Jag menar, går det då att ändra position på förarsätet ifall man har stolen bak i mitten?
    ♥ Milton ♥ 061205
  • katinka1

Grattis till stolen - ni har gjort ett bra val

Visst kan man ha hiwayn i mitten bak! Går jättebra. Om du inte har öglor så kan man ju sätta banden runt själva skenan eller i svängen på fästet av framsätena i golvskenan om du förstår vad jag menar. Hiwayn ska ju inte stå mot stolsryggen (1 cm därifrån) så om du anpassar stolen efter den längste så släpper du bara på remmarna från bilbarnstolen (som går neråt) när du drar fram framsätet.

Hjälp vilken förklaring - den kan du ju egentligen inte förstå

Men ett råd är verkligen att skaffa en spegel då, för du har inte en chans att se barnet! Speglar med 360 graders vinkel är kanonbra värt pengarna. Sitter fast rejält i nackstödet och ger bra sikt.

Lindan: Jag menade inte att man inte kan luta freewayn utan bara att man inte kan luta den under färd - men den som vet hur jag gör det är välkommen att berätta!

• Emeliee
    katinka: Tack för din utförliga beskrivning!! Kanske testar vi mitten bak framöver. Verkar bökigt att ha honom fram när han blir ännu större ju!!
    ♥ Milton ♥ 061205
Svar på tråden Britax Eclipse Plus/Freeway/Hi-way, Skillnader & Åsikter