• freestylalayla

Riva tapet eller bredspackla??

Hej!

Vi har äntligen hittat en lägenhet och köpet är gjort.
    Nu måste vi fixa väggarna.

MEN jag vet inte om vi ska börja riva i de tapeter som finns eller bara bredspackla över? Det är förvirrande.

Alla erfarenheter och tips uppskattas.

mvh
    A

• Svar på tråden Riva tapet eller bredspackla??
  • Susidus

Tyvärr blir det ofta både ock.... Alltså att bredspackla över flera lager av tapet brukar resultera i att det släpper och man får stora bubblor. Så bäst är att riva bort och så spackla ojämnheterna. Om du ska måla alltså. Ska du tapetsera kan det funka att göra det på befintliga tapeten. Eller så köper du sk Easycover eller liknande som är som en tjock tapet som du sätter först för att få ett slätt underlag att jobba med. Eller, om det verkligen är kass väggar så kan man sätta 6mm renoveringsgipsskivor. Lycka till från en som nyligen renoverat 130kvm 60-tals hus...

• freestylalayla

Okej så hur går man tillväga. VI ska måla efteråt.
    Ska man fukta tapeterna med vatten eller hyra en ång-grunka innan man börjar riva i dem. Ska man tvätta taket innan man målar igen? Jag tänker så det knakar här

• katten
    freestylalayla skrev 2007-07-21 20:34:32 följande:
    Okej så hur går man tillväga. VI ska måla efteråt. Ska man fukta tapeterna med vatten eller hyra en ång-grunka innan man börjar riva i dem. Ska man tvätta taket innan man målar igen? Jag tänker så det knakar här
    ja brukar bara riva bort de som är löst eller går bort när man pillar o sen bredspaklar eller liknande o sen målar behövs oftart inget vaten eller hyr grejer men de beror ju på hur väggarna ser ut. kanske e lättast om ni pratar me nån i vänskapskretsen eller granne eller liknande som ksnske kan?
  • Ula

Jag provade att tvätta taket före jag målade det första i vårt hus. Det var jobbigt och gjorde ingen skillnad. Övriga tak målade jag utan förtvätt. Det blev jättebra men krävde flera varv med färg. Jag vet inte om det var för att taken var nikotingula eller för att jag använde en billig färg. Jag rekomenderar i alla fall att köpa en lite "dyrare" takfärg, för bästa resultat.
    Vi har även tapetserat och målat i alla rum. Underarbete är A och O. Riv ner allt löst, bredspackla, slipa noga. Eller gör som vi gjorde i vissa rum, använd sån där aterställande slät väv. Den var dyr men gav ett fint resultat. Jag tycker också att dyrare tapeter svalde mer ojämnheter än billiga. Genom de billigaste lyste minsta ojmnhet som stora knölar. I ett rum gjorde vi om en vägg av den anledningen.

Lycka till!

• freestylalayla

Tack för alla svar! Särskilt det senaste. Ska man riva spackla sen slipa eller riva slipa sen spackla??

• Ula

Man får riva, slipa, spackla och sen slipa noga igen.
    Det är ganska svårt att spackla jämnt och fint så att man inte behöver slipa efter spacklandet. Snåla inte på spackel. Det är lättare att få det jämnt om man lägger på ordentliga långa tag.
    Vi var tvugna att slipa efter i alla fall. Men då är vi nybörjare på området.
    På väggar som är väldigt utsatta för ljus valde vi att sätta upp väv istället för att spackla före vi målade. Dyrt men värt varje krona. Det är SVÅRT att spackla snyggt.

Svar på tråden Riva tapet eller bredspackla??