• Tejpa

Betsa...hur?

Jag har en säng i furu som jag funderar på att betsa. Det skulle funka med en mörkare säng i sovrummet. Eftersom jag aldrig har gjort det förut, tänkte jag höra om någon kan hjälpa mig med tips. Vad ska jag tänka på?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Betsa...hur?
  • frulan

Vi betsar massor här hemma (mörkbrunt).
    Senaste är balkarna i köket.
    Det är bara att köpa en bets och en pensel, det kan skvätta litegrann så skydda golv och annat.
    Passa på att göra det tidigt på dagen så du kan vädra.

Är det obehandlad eller lackad furu?
    Är den lackad kan det bli liiite blankt men inte mycket.

• gosmamman

Jag betsar också massor i mörkbrunt :o)

jag tar dock bara en kökssvamp och betsar på men då måste man ha gummi hanskar på sig

Mamma till 2 underbara töser maj-03 och okt-06
  • frulan

Jo, förresten, måla i långa drag. Det kan bli märken om du låter det stå och dra in och sen fortsätter, medan du målar och du ser märken kan du gnugga ut dem med penseln.

Man kan även använda en trasa efter att man målat men det brukar inte vi göra.

Måla ett ställe först som inte syns så mycket så du kan prova dig fram.
    T ex om du har någon insida eller så.

• Tejpa
    frulan skrev 2007-07-21 22:16:53 följande:
    Vi betsar massor här hemma (mörkbrunt).Senaste är balkarna i köket.Det är bara att köpa en bets och en pensel, det kan skvätta litegrann så skydda golv och annat.Passa på att göra det tidigt på dagen så du kan vädra.Är det obehandlad eller lackad furu?Är den lackad kan det bli liiite blankt men inte mycket.
    Det är lackad furu. Tror du jag måste slipa först?
  • frulan

Jag har betsat på lackat trä, det enda som har hänt här är att färgen blir lite annorlunda än när man betsar på obehandlat (det kanske inte blir så blankt när jag tänker efter, betsen löser nog upp lacken lite?!).
    När man betsar obehandlat så sugs betsen upp fortare än när det är lackat.

Om du ska slipa bör du nog slipa hela sängen ordentligt så det inte är något lack kvar.
    Annars blir det nog färgskillnader.

Har du något ställe du kan provbetsa på?
    Det blir säkert superbra i alla fall

• Tejpa

Jag får göra ett test innan jag ger mig på hela sängen
    Tack för tipsen

Svar på tråden Betsa...hur?