• Anonym (Distans)

Plugga på distans och gå på soc?

Det är så, att jag kanske kommer att söka socialbidrag till hösten.

Jag pluggar just nu en distansutbildning på halvfart (fast egentligen tar den inte 20 timmar i veckan - jag lägger ner kanske fyra timmar i veckan och hänger med bra).

Jag får inga studiemedel längre, för jag har gjort av med alla studiemedelsterminer.

Nu undrar jag: bör jag berätta det här för soc. eller kan dom tvinga mig att hoppa av studierna då?

Det är speciellt problematiskt, som jag började sista terminen med gamla upplägget. Om jag skulle hoppa av nu, så skulle allt jag gjort hittills vara bortkastat, för nu är det en helt annan kursplan som gäller.

Studierna hindrar mig ju inte från att söka jobb - dom tar som sagt bara några timmar i veckan, som jag kan lägga på kvällstid om jag vill.

• Svar på tråden Plugga på distans och gå på soc?
  • NovaAlexandra

jag hade rint helt anonymt och frågat, eller inte sagt nåt.

/mamma till världens bästa Sanna
  • Ch Belair

Du får INTE studera och gå på jobb samtidigt.

• Ch Belair

gå på soc. menar jag såklart.

• Anonym

Så här är det att egentligen får man ej plugga på gymnasienivå och absolut inte på högskolenivå med studiemedel, men det är ändå generella råd soctanterna får. De kan ändå göra individuella undantag om det finns särskilda skäl.

Du måste upplysa soc om din situation. Risken finns att du då måste avbryta dina studier, men då kan du ju återuppta dem när du får ett jobb, om du ändå inte behöver lägga mkt tid på dem. Men upplysa dem måste du göra eftersom man generellt inte får plugga med socialbidrag.

Rent krasst borde du ha lagt upp studierna så du inte hamnade i denna sits, t ex genom att minska på bidrags/låneveckorna, lätt att vara efterklok, men hör med din "soctant"

• Anonym

'suck*ska stå att man ej får plugga med socialbidrag såklart,, sorry

• Zova