• Anonym (Distans)

Plugga på distans och gå på soc?

Det är så, att jag kanske kommer att söka socialbidrag till hösten.

Jag pluggar just nu en distansutbildning på halvfart (fast egentligen tar den inte 20 timmar i veckan - jag lägger ner kanske fyra timmar i veckan och hänger med bra).

Jag får inga studiemedel längre, för jag har gjort av med alla studiemedelsterminer.

Nu undrar jag: bör jag berätta det här för soc. eller kan dom tvinga mig att hoppa av studierna då?

Det är speciellt problematiskt, som jag började sista terminen med gamla upplägget. Om jag skulle hoppa av nu, så skulle allt jag gjort hittills vara bortkastat, för nu är det en helt annan kursplan som gäller.

Studierna hindrar mig ju inte från att söka jobb - dom tar som sagt bara några timmar i veckan, som jag kan lägga på kvällstid om jag vill.

• Svar på tråden Plugga på distans och gå på soc?
  • NovaAlexandra

jag hade rint helt anonymt och frågat, eller inte sagt nåt.

/mamma till världens bästa Sanna
  • Ch Belair

Du får INTE studera och gå på jobb samtidigt.

• Ch Belair

gå på soc. menar jag såklart.

• Anonym

Så här är det att egentligen får man ej plugga på gymnasienivå och absolut inte på högskolenivå med studiemedel, men det är ändå generella råd soctanterna får. De kan ändå göra individuella undantag om det finns särskilda skäl.

Du måste upplysa soc om din situation. Risken finns att du då måste avbryta dina studier, men då kan du ju återuppta dem när du får ett jobb, om du ändå inte behöver lägga mkt tid på dem. Men upplysa dem måste du göra eftersom man generellt inte får plugga med socialbidrag.

Rent krasst borde du ha lagt upp studierna så du inte hamnade i denna sits, t ex genom att minska på bidrags/låneveckorna, lätt att vara efterklok, men hör med din "soctant"

• Anonym

'suck*ska stå att man ej får plugga med socialbidrag såklart,, sorry

• Zova

Du menar alltså att alla vi skattebetalre nu ska gå in och betala ngt likande studiebidrag till dig eftersom du redan pluggat upp din"kvot"????
    Ist för att dessa pengar kan gå till människaor som verkligen behöver dessa pengar???
    Ja- jättegärna. Släng hit lite räkningar också.
    BIDRAGSFUSK kallas detta!!! Hoppas verkligen inte du får igenom ngt socbidrag!

• NovaAlexandra

Men om studierna bara tar tid från hennes fritid och hon står till arbetsmarknadens förfogande är det ju knappast bidragsfusk utan snarare en väg att komma ur situationen?

/mamma till världens bästa Sanna
  • black puma
    Zova skrev 2007-07-21 22:59:13 följande:
    Du menar alltså att alla vi skattebetalre nu ska gå in och betala ngt likande studiebidrag till dig eftersom du redan pluggat upp din"kvot"????Ist för att dessa pengar kan gå till människaor som verkligen behöver dessa pengar???Ja- jättegärna. Släng hit lite räkningar också.BIDRAGSFUSK kallas detta!!! Hoppas verkligen inte du får igenom ngt socbidrag!
    det var ju EXTREMT konstruktivt
  • OneAndTwins

Generellt så är det ingen möjlighet att studera (bortsett från grundskolenivå) och få försörjningsstöd samtidigt. Då skulle alla vilja det. Verkar helt korkat att ta studielån om man istället kan få bidrag. Att du "gjort av med" alla studiemedelsterminer är ju liksom ditt problem. Då får du vänta tills du hittar ett deltids jobb och kan försörja dig samtidgt som du studerar klart. Enda chansen som jag kan se det är om du bara har en termin kvar så att man gör bedömningen att du genom att studera klart blir självförsörjande...

Jag tycker helt klart att du ska söka och att du ska vara ärlig. Döljer du något så räknas det som bidragsfusk och kan om det upptäcks ge både böter och fängelse. Kommer du att ha bidrag från CSN så kan jag nästan garantera dig att socialtjänsten ser att du studerar....

• Zova

Vad?
    Att jag berättar att on gör fel??

black puma skrev 2007-07-21 23:02:06 följande:

det var ju EXTREMT konstruktivt
Svar på tråden Plugga på distans och gå på soc?