• stinaflina

Vad göra mot hård mage och gaser?

Min dotter som bara är en dryg vecka gammal har de sista dagarna blivit hård i magen...
    Hon får Babysemp.
    Gaser har hon också. Hur mycket är normalt?
    Tips önskas på vad jag kan göra för att hjälpa henne med magen!
    Messmör har jag läst om, men hur tidigt kan man ge de, och hur mycket ska hon få.
    Bifidus? Hur funkar de?
    Är Nan nåt bättre?
    Har beställt Dr Brown flaskan nu ikväll och hoppas att den kommer snart.

Hjälp!

• Svar på tråden Vad göra mot hård mage och gaser?
  • Mitsuko

prova att byta märke..fungerar för en del.
    ge katrinplommonpureé

• Liiii

MIn läkare rekomenderade nan istället för baby semp, Det ska tydligen vara lindrigare mot magen. Mot trög mage så kan du använda messmör, min son blev inte bättre på det men därimot så funkade sempers nya magdroppar. Kan man beställa på apoteket, de flesta apotek har inte det hemma.

Bifilus har jag inte provat men jag har hört att det är väldigt dyrt och det hjälper inte på alla.

• vill ha fler barn

ge lite lactulos för att få igång magen. bajset blir mer västkefyllt (mjukare) och det är inte vanebildande och inte farligt. finns på apotek.
    messmör innehåller för mycket salt.
    Dr Brown-flaskan är jätttebra, min sons mage slutade att bubbla.
    Han var lactosintollerant ... håll lite koll på det för man kan bli hård i magen av det ... inte bara lös. och pruttar och bajs brukar lukta väldigt syrligt.

• Cinderellla

Flaskmatade min dotter och när hon blev hård i magen rekommenderade bvc att vi kunde ge lite messmör i flaskan eller hälla lite matolja i. Blev genast mkt bättre.

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova -05 & Théodore -07ღ ¸.?°´¯)
  • Nana81

Ge lillen nan o prova gärna bifidus också, det funkade på min lilla dotter. Mot gaser så ge minifom innan varje måltid, tio droppar så får din lille bättre ut gaserna. Dr Browns flaska e jättebra. Testa dig fram. Det e inte lätt. Jag gav i början sempers ersättning o har nu bytt till nan. Tycker att det funkar bättre.....

• Britha

Vi hade samma problem, vi gjorde så att vi använde Dr Browns flaskor, 10 drp minifom (max 5 ggr/dygn) som vi köpte på apoteket och bytte till Lemolac som är mjölkfri (eftersom många bebisar är känslig mot mjölk) och vi fick en helt ny bebis. Nästan inga gaser och mindre skrik.

Mamma till lilla Theodor (31 maj 2007)
  • Ullegulle78

Prova att blanda ersættningen nær vattnet svalnat till under 40 grader...
    Om du kan hitta maltextrakt i Sverige så funkar det prima!
    En sked i flaskan 1-2 ggr/dag.

• xenaa

Ja dr browns flaska är grymt bra. min sons mage slutade oxå att bubbla. jag har hört att miniform ska hjälpa mott luft och sånt. har de hemma men har ej provat än.

Sen ska man ju alltid rapa dom så mkt de går. vi var lite dåliga på de ibörjan eftersom han somnade alltid men efter att vi börjat så har de blivit bättre. Han kan fortfarande vara lite trög i magen men det har oxå bilvit bättre. bara av sig självt

♥Leo - 07-06-22♥
  • Adin

Jag fick rådet att byta från Babysemp till Nan & så hade jag i ca 1 ml lactulos det funka väldigt bra.

• LindaHirvonen

Lemolac är inte mjölkfri.. Den är bara skonsammare mot känsliga magar..
    Ville bara uppllysa om detta..

(¯`°?.¸ ♥ Melissa 050115 & Nova 070625 ♥ ¸.?°´¯)
  • miica

vi andvände semp först å hon blev jätte rutten i magen av den så vi bytte till nan och hon e en helt annan bebis plus att en gång om dan har vi i ca 2tsk matolja i ersättningen så hon inte blir så hård i magen, funkar jätte bra=)
    du kan ju oxå testa sempers nya magdroppar som finns på apoteket dom ska tydligen vara riktigt bra dom kostar 180:- tror ja å då ska man ge 5 droppar/dag istället som minifom där de e vid varje mattillfälle!!

lycka till nu

• Kimpim

Vi blev rekommenderade att prova semper bifidus från apoteket, den va kanono.. Magen kom igång med en gång nästan, 1 månad senare slutade vi med det & magen e fortfarande e topptrim :o)

• Disco

Dessa små krångliga magar. Bifidus kan man börja ge efter 4 veckors ålder. har fungerat på min klimp fram tills nu, fått två mål per dag...nu provar vi katrinplommondryck i ersättningen. lactulos ger bra resultat och är inte vanebildande eller farligt för tarmarna, bara enormt kladdigt och klibbigt och dannt! Vi kör också med NAN här hemma, det är olika för olika bebisar, vissa klarar Babysemp andra klarar NAN och några klarar bägge sorter. Semper magdroppar skall ju minska gaser men ärligt talat vet jag inte om de verkar så mycket...Han fiser här som en hel karl iallafall..

• snöflinga82

Byt till Nan 1! Det gjorde vi för ca 5 dagar sedan och vår lillkille på snart tre veckor är som en helt annan bebis. Magen är inte längre hård och han har mindre gaser. Fick också rådet från BVC att byta ut ett mål om dagen till Semper Bifidus men just nu verkar det fungera med Nan, så vi avvaktar. Enligt BVC så gick det bra att ge Bifidus även om barnet inte är fyra veckor.

• Malin 79

jag rekomenderar sempersmagdroppar,,
    de behöver bara  droppar per dag, och inte före varje mål som miniform,,
    prova,,

en fråga vart kan man beställ dr brows flaska

• Gravid2010

Vart kan man köpa Dr Brown flaskan?? Finns den på Babyproffsen och barnens hus också??

Svar på tråden Vad göra mot hård mage och gaser?