• Lilja84

Färg i mörk hall

Vår hall är mörk , rejält mörk ,det finns inga fönster alls och på vinter är det som att kliva in en grotta typ när man öppnar dörren .
    Så jag vill måla om , det sitter en randig gul (2 gula färger) tapet och det är faktiskt inget fel på den , men ja vill ha något ljusare , men jag vill inte heller ha enbart vitt, inte heller typ ljusblå .

Andra ljusa färger som lyser upp eller en mörkare färg som kanske stärker/värmer/utstrålar mer ?

• Svar på tråden Färg i mörk hall
  • Asil1

Hade också problem med det. En snygg grå färg har vi valt i våran vääldigt mörka hall.

• Mamisita

Har samma problem, sambon vill måla en mörk gråaktig färg och satsa på belysning istället, kanske kan fungera ändå? Du kanske kan ha en fondvägg som ger lite färg till det vita.

• principisessan

vår förra hall var rätt mörk, utan fönster men med många dörröppningar, målade om där ett par gånger, bla en grå färg som blev väldigt fin mot alla de vita listerna runt dörröppningarna, fast det snyggaste var faktiskt ladys ljust antikvita färg..

• Asil1
    Lilja84 skrev 2007-07-21 23:57:29 följande:
    men blir inte grått mörkt då ?Eller har ni ljusgrått typ
    Vi har en ljusgrå tapet. Med röda inredningdetaljer. Jag tycker inte det är mörkt.
  • Mamisita
    Asil1 skrev 2007-07-22 00:51:13 följande:
    Vi har en ljusgrå tapet. Med röda inredningdetaljer. Jag tycker inte det är mörkt.
    Åh lät riktigt fint gillar grått (låter som det liknar lite vårt vardagsrum ) har du någon bild
  • Asil1
    Mamisita skrev 2007-07-22 01:19:45 följande:
    Åh lät riktigt fint gillar grått (låter som det liknar lite vårt vardagsrum ) har du någon bild
    Har tyvärr ingen bild. O kameran är trasig! Men det är rriktigt fint!
  • Lilja84

okej Lill Lisa

m u m i n skrev 2007-07-22 00:21:26 följande:
    vår förra hall var rätt mörk, utan fönster men med många dörröppningar, målade om där ett par gånger, bla en grå färg som blev väldigt fin mot alla de vita listerna runt dörröppningarna, fast det snyggaste var faktiskt ladys ljust antikvita färg..
    Okej
  • kudden

Vi har en precis lika dan hall. Vi har målat vitt på väggarna och det känns mycket ljusare. Jag tror ljusgrått blir jättefint. Ni kan ju ta en kulör som blir bruten lite mot blått så blir det inte så dystert. Jag tror att en kallare färg ger mer av en känsla av rymd än en varm. Jag vet inte om du förstår vad jag menar med det men jag tror i alla fall att grått blir snyggt. Ta bara inte en för mörk nyans! Bara en liten toning. Färgen syns ändå mycket då det är ett mörkt rum.

Vi har skenor med hallogenlampor i taket som vi riktat mot mörka hörn och föremål som vi vill framhäva. Det har gett en jätteeffekt! Mycket mer än ommålningen! Bor i ett bostadsområde där alla lgh är likadana och vår hall känns mycket större än de andra

Svar på tråden Färg i mörk hall