• Andromacke

Eckerölinjen

Någon som varit på dagstur med Eckerölinjen?
    Kan man till Grisslehamn och åka över, vara på Eckerö ett tag överoch sedan åka tillbaka igen ganska snart.
    Är det värt "besväret"? Har hört att det är mycket packat med folk nu i högsäsong, men det är ju nu man vill åka.

Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Eckerölinjen
  • Vickivire

Det är en trevlig åktur bara över dagen, har för mig att biljetterna kostar ca 60 kr för en vuxen så priset är inte så mycket att drifta om. De brukar ha en fin buffe för 98kr om man inte vill sitta på däck och sola.

På åland kan man sedan kliva av, i hamnen brukar det finnas ett litet tåg man kan åka med för 30 kr som tar dig runt ekerös turistställen, rekomenderar att kliva av i turistbyn (typ sista anhalten) där kan man bada och äta glass eller mat och spela minigolf.

Sedan kan man ta tåget tillbaka till färjan efter ett par timmar och båten hem igen och kanske passa på att handla lite taxfree? Visst kan det vara mycket folk men inte mer än de skall gå på båten förstås, så man står inte som packade sillar direkt. ;)

Vill du bara shoppa så kan man köpa ny biljett å gå på samma båt tillbaka också...

• Andromacke

Tack för svaret!
    Vi har två små kids med oss också, och vi står i valet och kvalet att resa, om det som sagt är "värt" besväret.
    Ditt svar ger oss lite mer råg i ryggen!

• Neisti

Jättemysigt tyckte jag, även om det var ett par år sedan.... =)

• Vickivire

Kan nog vara en toppandag för små, hade med mina småkusiner för 3 år sen, de var i femårsåldern och tyckte det var jättekul att åka tåg och få bada av sig. =) Minns att vi gick en skattjakt på båten, de hoppade i bollhavet å så hade de en sådan mekanisk elefant man kunde rida på utan att det kostade pengar som var mycket uppskattat.
    Men det kan kanske vara något att vila en stund innan man går på båten igen så små ben får springa av sig lite extra.
    Tvillingarna sov på däck på hemresan efter mkt bad vilket var riktigt lyxigt då vi vuxna kunde passa på att sola lite och ta en öl. ;)

• Andromacke

Vickivire, det lät kul det du skrev!

Tåg, elefant och bollhav, perfekt!

(Och när barnen sover, då är det paradiset för oss vuxna

• Urpan

Vi gjorde det flera somrar i rad...men vi tog med bilen över o stanna hela dan. Det är jätte mysigt o absolut inte så dyrt.

• Trossens mamma

Jag som Ålänning rekomenderar Åland varmt nu i sommar

Mamma till Lova och Alvin
  • Andromacke

Trossens mamma: Hur är det med fästingarna nu

• Happy me

Vi gjorde den resan förra sommaren och vi gick bara i land för att åka tillbaka med samma båt. Barnen tyckte det var jättemysigt. Kan rekommendera att ta färjan vid 10 och äta en mindre lunchbuffé. Då är det mindre tryck i restaurangen.

Två saker bara...

Det finns ju två båtar och de är ju lite olika så det kan vara värt att kolla upp.

Tax free får ni bara handla om ni stannar borta över natten väl?

• Andromacke

Oj, då det kände jag inte till med Tax Free. vad synd...

Svar på tråden Eckerölinjen