• Anonym (Skitungen)

Nu är jag rädd! Äcklig blod/bajs fråga!

Har alltid haft problem med magen. Kollat upp den mycket då jag var yngre. Var in för många år sen då jag blödde o de "gick upp" i tarmen. Inget fel. Men jag har ju alltid hört att ljust färskt blod oftast inte är farligt. Men nu då jag var på toa var det "inbakat" gammalt blod. (ursäkta äcklet) Så nu börjar tankarna att aha, det är därför jag är så trött osv. Nu är man väl döds sjuk........ELLER?

• Svar på tråden Nu är jag rädd! Äcklig blod/bajs fråga!
  • Äventyr

Blod i avföringen ska alltid kollas upp. Men det kanske kan vara något du ätit som ser ut som blod?

• Smultron ett

du har ej fått diagnos?
    Kan ju vara chrons ulcerös colit eller liknande.

kontakta läkare.
    (dessa sjukdommar är ej farliga, men dock kroniska)

• Anonym (Chrons)

Jag hade tagit kontakt med sjukhuset gansk så omgående men jag tror inte att du alls är dödssjuk. Men det är aldrig bra med "levrat" blod i avföringen. Kan tyda på ett magsår eller liknade. Kan vara en orsak till att du är trött.

• café latte

Håller med äventyr... kolla upp! Ring till sjukvårdsupplysningen kanske?

• Anonym (Skitungen)

Är så känslig o rädd så nu har jag världens panikattack o bara gråter o har dödsångest. Ingen som tagit mig på allvar inom vården förut så jag vet inte om jag törs/orkar höra av mig heller. De skyller allt på att jag är stressad o kollar inte ens upp saker.

• Anonym (Chrons)

Anonym (Skitungen)

Vad har du för symptom i vanliga fall?
    Och vilka undersökningar har du gjort om man får fråga?

• noconwood

kanske bra om du kollar upp det. inbkat blod i avföring kan även vara magsår. men då ser det ut som kaffesump mer..
    ulcerös kolit tror inte jag att det är, för då skulle du få springa på toaletten hur mycket som helst, en vän till mej har det. desutom kan man inte hålla tätt.
    men jag tycker nog att du ska ringa till vc i allfall.

• Anonym (Skitungen)

Symtom....hård o sällan avföring...kan gå en vecka eller två emellan. Blöder ibland....uppsvälld efter mat ...ont...extremt trött.

De har gått upp med kamera, vet inte vad de kallas.

• Anonym (Chrons)

Anonym (Skitungen) skrev 2007-07-22 11:34:10 följande:

Symtom....hård o sällan avföring...kan gå en vecka eller två emellan. Blöder ibland....uppsvälld efter mat ...ont...extremt trött. De har gått upp med kamera, vet inte vad de kallas.
    Det kallas coloskopi och är en undersökning av tjocktarmen.
    Min man hade under flera år (ca 12år) problem med sin mage. Vi kunde vid vissa tillfällen inte lämna huset och åka någonstans. Efter många många prover och undersökningar så fick han diagnosen Chrons sjukdom. Idag går han på medicin och mår bra men ibland kommer det ett skov och då är det hemma som gäller. Detta blev kanske lite OT. Men hans symptom var lös mag, magkramper, blöd i avföringen sov.
Svar på tråden Nu är jag rädd! Äcklig blod/bajs fråga!