• UnderbaraGossar

Astma - försäkring

Har fått diagnosen Astma och mina föräldrar har en sjukdoms-försäkring på mig. Vi har nu varit i kontakt med försäkringsbolaget och har skickat in papper. Någon som fått ut pengar på en liknande försäkring efter att ha fått en kronisk sjukdom, gärna astma? Eller som har barn som har fått ut pengar på försäkring? Hur mycket har ni fått, vad är troligt att få?

• Svar på tråden Astma - försäkring
  • LAA

Jag tror det skiljer väldigt mycket mellan olika försäkringar, villkoren ser ju olika ut, inte minst om man läser det finstilta. Det enda sättet att ta reda på det är att kolla med just ditt försäkringsbolag vad som gäller för just din försäkring. Vissa har med en klausul om att så länge man inte har nedsatt arbetsförmåga pga sin sjukdom så utgår ingen ersättning. Jag har astma, men det påverkar inte min vardag särskilt mycket, så jag skulle förmodligen inte få ut ett öre.

• UnderbaraGossar

Okej. Vi har pratat med föräkringsbolaget och skickat in papper. Var bara nyfiken på vad det kan röra sig om för belopp. Jag tror de räknar ut vilken procentssats invaliditet sjukdomen innebär för individen. Vissa har fått mycket pengar, allt från 50-100 000. Det ingår ju även medicinkostnader, läkarbesök, lidande m.m.

Någon annan som vet?

Svar på tråden Astma - försäkring