• crappogirl

Strängnäs sammankomst JV

Hej alla! Undrar om det är någon vänlig själv här som vet vilka datum Jehovas Vittnens sammankomst i Strägnäs är nu i Juli? Jag och min väninna funderar på att delta i alla fall någon dag för att se efter själva hur det verkar vara.
    Är ganska nyfiken, just det där på den varma sammanhållningen och sånt.
    Jag känner en trevlig tjej här som brukar ringa på mig och lämna tidningar, vi kanske kan gå med henne, är det bara att ringa upp och fråga?
    tack i alla fall så mycket på förhand.

Mvh,

Lena

• Svar på tråden Strängnäs sammankomst JV
  • sommarblomma

det är denna helg.

• crappogirl

Hej sommarblomma och tack för snabbt svar!
    Är det alltså datumen 28 och 29 som gäller?

• sommarblomma

menar denna helg,så du har tyvärr missat den!
    Min mamma är på sammankomt denna helg,så i fredags-idag(söndag) är det, skulle med idag egentligen.men jag ska vara barnvakt åt min lillebror så kunde inte gå!

Fast jag vet inte ifall det kommer snart igen, men den tjejen som lämnar vaktornet år dig borde absolut veta så ring du bara och fråga,tror hon kommer bli jätte glad!

• Sallisen

Det är sammankomst nästa helg också, tror jag. Fredag-söndag.

Mamma till världens sötaste kille
  • Seven of Nine

Sammankomsthallen i Strängnäs nyttjas i regel under flera helger i juli. Eftersom alla JV inte får plats på ett bra sätt i lokalen samtidigt, så får olika geografiska områden rocka loss där olika helger. Själva programmet/innehållet i sammankomsterna (undervisning, nyhetsförmedling och drama) är tänkt att vara någorlunda detsamma dessa helger, men eftersom föredragshållarna och mötesvärdarna kan skilja sig åt, så finns det vissa variationer. Berättelserna från "tjänsten" är ett annat exempel på skillnader (även om JV tenderar att vara copy-and-paste-kloner även i dessa berättelser. "Intet nytt under solen"...). Därav bestämd form när man pratar om denna sommarhappening - Sammankomsten. Sammankomsten går "i repris" flera gånger under juli. Temat i år sägs vara "Följ Kristus". Missar du den sammankomsthelg som var tänkt åt just ditt geografiska område kan du hoppa in helgen därpå. Alla ska få en chans att komma. Eller om man så vill: Ingen ska slippa undan. Du kan förstås också vara på en internationell sammankomst någonstans ute i världen. Och få motsvarande undervisning där, med internationella "vänner" omkring dig.

Jehovas vittnen är i regel mycket positiva till en allmänhet som droppar in alldeles på egen hand och gör säkert allt de kan för att du ska trivas och odla en kontakt med dig. Söndagens program inriktar sig mer till folk utifrån. Då brukar det omtalade dramat gå av stapeln. Strövar du omkring i Strängnäs dessa dagar, så kommer det att dyka upp diverse folk med namnbrickor med sammankomsttemat lysande i stora bokstäver. Vid lunchtid och middagstid är de överallt! Detta namnbrickefolk vill säkert alla gärna bjuda in dig. Och alla hoppas på att få just dig som sitt privata "bibelstudium".

• mamma 03 05
    Sallisen skrev 2007-07-22 19:47:32 följande:
    Det är sammankomst nästa helg också, tror jag. Fredag-söndag.
    japp det är det
  • R Franklin

Seven of Nine skrev 2007-07-23 10:28:31 följande:

Vid lunchtid och middagstid är de överallt! Detta namnbrickefolk vill säkert alla gärna bjuda in dig. Och alla hoppas på att få just dig som sitt privata "bibelstudium".
    Suck, varför bor man så långt ifrån Strängnäs. Här har de slutat komma och hälsa på :-/
  • fia sthlm

sista sammankomsten är den 27-29 juli, du behöver inte gå med någon för att komma dit, bara att dyka upp och ta en plast och lyssna
    Ungefär halv 10 börjar programmet på morgonen, kan vara bra att veta.

Våran prinsessa är här
  • Seven of Nine

R Franklin skrev 2007-07-23 11:50:18 följande:

Seven of Nine skrev 2007-07-23 10:28:31 följande:Suck, varför bor man så långt ifrån Strängnäs. Här har de slutat komma och hälsa på :-/
    Ja, visst låter det exciting värre/vackert att vara någons bibelstudium? Ring Rikets Sal på din ort, så står de i farstun snabbare än kvickt. Leverans till dörren - med bibelstudiebok, NV-Bibel, senaste Vakttornet och allt.
  • mampa
    crappogirl skrev 2007-07-22 14:39:16 följande:
    Är ganska nyfiken, just det där på den varma sammanhållningen och sånt.
    Sammanhållningen finns där eftersom inget Jehovas Vittne får tänka fritt. Alla egna tolkningar av Bibeln eller av världshändelser som går emot Vakttornets officiella är förbjudna.

JV-samhället påminner lite om Nordkorea (bortsett från vapenskramlet). JV sekten kontrollerar/bestämmer i varierande grad vilken sorts musik du lyssnar på, vilka tv-program som är lämpliga, vilka böcker du läser, hur du är klädd, maten du äter, m.m.

Det finns regler och bestämmelser för det mesta i livet... och om det är det som fattas i ens liv, ja då är JV-sekten ditt kall!
Svar på tråden Strängnäs sammankomst JV