Om en hund fått i sig F-ben???
Hej!
Hittar inte så mycket på nätet mer än att F-ben kan skada tarmar mm. Men om en hund har ätit ett F-ben, kan man göra nåt då???
Vi är hundvakt, o hunden hoppade upp på bordet o tog dotterns kycklingben...
Hej!
Hittar inte så mycket på nätet mer än att F-ben kan skada tarmar mm. Men om en hund har ätit ett F-ben, kan man göra nåt då???
Vi är hundvakt, o hunden hoppade upp på bordet o tog dotterns kycklingben...
Hönsben är mycket värre då de är hårdare. Är ni väldigt oroliga kan ni stoppa i hinden paraffinolja. Men jag skulle inte tro att det är så farligt faktiskt.
Du kan ju ringa och rådfråga en veterinär.
Det tipset jag har fått från andra hundägare om hunden får i sig nåt vasst är att ge den sparris. Det åker nämligen igenom magen utan att brytas ner av kroppen, och lindar sig runt det vassa. Nu har jag dock inte testat det själv, men pratat med andra som det har fungerat för.
Hm, alla tillagade ben är ju farliga eftersom dom lätt splittras till vassa bitar.
Ni kan ju alltid ringa veterinären och fråga, det kostar inget. Man brukar, när det gäller katter, säga att man ska få i djuret sparris eftersom sparrisen "trådar" sig och lindar sig runt det vassa så tarmpassagen går lättare. Men jag skulle ringa veterinären om något sånt hände.
Antar att det va tillagat! Då är det väl inte så jätte bra. Är det rått är det ingen fara. Sparris + mycket mat kan du ge hunden, så den får en massa mat runt benet som hjälp på vägen ut. Börjar hunden kräka och blir dålig får ni åka iväg. Men det ska nog gå bra.
Sparris o vetrinären alltså. Ja ni har ju rätt, det kostar ju inget! Tack snälla för så snabba svar!
hmm, stängt, bara öppet vardagar, o endast väldigt akuta samtal tas emot...
men om hunden mår bra så tycker jag att du ska försöka med sparris och mat. Du hade inte fått ett annat svar från djursjukhuset. ska kanske tillägga att jag jobbar som djursjukvårdare
Får åka o inhandla lite sparris då. Ska den vara rå?
Vet inte helt säkert men sparris och mkt MJUK mat förs. Sedan tror jag man ska försöka få hunden att spy. men detta INOM 2 timmar efter händelsen!
Annars har det gått ut i tarmsystemet.
För att få hunden att spy ger du den först mkt mjuk mat + sparris. När den ätit upp tar du md fördel ut hunden. Sen tar du vanligt salt och "häller" ner i halsen. Se till att den inte spottar ut. Fortsätt tills den spyr. Detta var rådet vår vetrinär gav oss då vår hund svalde en glasspinne HEL! Han var bara unghund då. 5 stora nävr sat sen var den ute Men blå stjärnan djursjukhus i gbg har väl öppet? Ring dit!
ta den i burk.
Men du. Ring o få tag på en vt INNAN du hadlar o fråga om man ska få den o spy. För ska man det har du inte lång tid på dig.
Man ska INTE ge hunden salt!!! Den ska inte spy upp ben!!
Nä, jag tyckte att det lät läskigt med salt, det provar jag inte.
Nu har jag fått i henne en del mat o massa sparris Hon verkar inte påverkad, men jag vill inte riskera nåt, det är ju inte min hund.
Nu ska jag vänta en liten stund sen ska vi ut o gå, hon o jag!
Tack för hjälpen!
Jag hade väntat lite då det ju faktiskt inte katastrof om hunden får i sig ett tillagat ben.
Det kan vara farligt men det är ju inte så att ALLA hundar som får i sig tillagade ben dör!
Mina hundar får råa kycklingvingar dagligen och detta har jag gett dom i åratal.
Ett sätt att utfodra där man ger hunden det som är mest naturligt för dom dvs råa köttben och rått kött (med tillskott).
Ta det lugnt och obsevera hunden istället.
Nu har hon iaf fått mat, så jag kan inte göra mycket mer än att avvakta o hoppas på det bästa
Man blir ju lite oroligare när det inte är ens egen hund!
Snufserufs skrev 2007-07-22 16:22:08 följande: