Ålder för babysim?
Hej, hur gammal bör bebisen vara när man börjar på babysim? Någon som har några erfarenheter från babysim att dela med sig av? Positivt/negativt?
Tack!
Hej, hur gammal bör bebisen vara när man börjar på babysim? Någon som har några erfarenheter från babysim att dela med sig av? Positivt/negativt?
Tack!
Hej!
Jag gick på babysim nu i somras. Dom hade en tremånaersgräns. men det är nog olika på olika ställen. enligt böckerna kan ´man bada med barnet i inomhuspool när det är 6 veckor gammalt.
Vi gick på babysim med våra barn och älskade det. Dessvärre fick de öroninflammationer flera gånger så vi var tvungna att hoppa av. När vi slutade med babysimmet upphörde inflammationerna. Jag tror ändå på babysim för det var supermysigt men tror att man ska hoppa av och vänta om man märker att de får upprepade infektioner. Även om det inte är bevisat att babysim påverkar sådant. Vi kommer inte gå på babysim med nästa bebis pga det utan vänta tills de kan gå på minisim när de är över 2 år.
Vi har gått alla 4 babysim kurser, sonen älskar att bada så det blir en fortsättning på simskolan i höst. Det var kanon. Bebisen bör väga mer än 5 kg säger siminstruktörer där vi badar!
Vi började när tjejen var 3 månader, men i efterhand tycker jag nog att det var lite för tidigt. Hon tog ju inte skada av det på något sätt... men när hon var 4 månader märkte jag att hon hade mycket större behållning av det hela. Hon var stadigare i kroppen och starkare i nacken, blev inte lika trött varje gång, och var inte lika överväldigad av miljön.
Jag skulle också vilja höra lite mer om vad ni som provat tycker om Babysim. Positivt och negativt.
Tack!
Bara positivt för min del! Jag tycker att det är roligt, och lilltjejen tycker också att det är roligt. Plaskar som bara den, och lapar ofta i sig en hel del av vattnet också. Hon har inget emot att få vatten i ansiktet. Det där med att bli doppad har hon olika åsikter om... ibland är det OK, ibland får hon nog och vill inte mer. Det är som med det mesta - lyssna på barnet och gör inget som h*n eller du inte trivs med.
Och så brukar hon bli jättetrött av babysimmmet och är oftast alldeles utmattad efteråt. För vår del funkar det bäst om hon sover precis innan badet, får mat direkt efter badet och sedan somnar hon oftast på en gång.
3 månader är lägsta gräns enligt socialstyrelsen
Men det gör absolut inget om de är några månader äldre än så, det är heller aldrig försent att börja
Jag vill gärna kommentera öroninflammation och babysim
Om barnen har inflammation i hörselgången (yttre otit) kan detta tillstånd förvärras av ALLT BAD, alltså även babysim. Inre öroninflammationer har inget med babysim eller bad att göra, om barnet har en tendens att ofta vara sjuk kan man antingen be att få vänta tills nästa termin med de återstående gångerna eller försöka att undvika nedkylningen. Det kritiska i babysimmet är nämligen just att barnen riskerar att bli kalla. Man ska som förälder vara noga med att vira in barnet så fort som möjligt efter simmet i handduk, klä barnet extra varmt efteråt men också att se till att barnet i möjligaste mån är under vattenytan med kroppen i bassängen, många föräldrar lyfter sina barn för högt i bassängen - då blir de kalla - och förkylningar får lättare fäste.
Det ÄR faktiskt bevisat att babysimmande barn INTE är sjukare, mer förkylda eller får fler öroninflammationer än barn som inte babysimmar
Det som oftast upplevs som negativt är annars att ha en tid att passa, att man själv känner sig obekväm i baddräkt tillsammans med andra vuxna och att det är dyrt.
Positivt brukar vara en längre lista
Jag brukar framhålla några saker:
* Barnet får en halvtimmes superkvalitetstid med föräldern/föräldrarna, inga telefoner eller annat som stör, bara fokus på barnet. Det uppskattas av många.
* Barnet lär sig att klara en paniksituation i vattnet, föräldrarna vet hur de ska rädda/simma med sitt barn om det skulle behövas.
* Barnet får tidigt träna sin motorik, får en bra muskeltonus och får dessutom en riktigt självförtroendekick av att tidigt kunna klara av att förflytta sig dig man vill på egen hand.
* Barnet har ofta väldigt roligt och många föräldrar vittnar om att barnen redan i omklädningsrummet är uppspelta och ivriga på att få komma i vattnet.
/babysiminstruktören ![]()