• Peztis

2,5-åring Mallorca: bada naken, badbyxor eller badblöja?

Ska på fredag till Mallorca i två veckor! Gu så skönt!!!!

Har aldrig rest med barn och är lite osäker på hur man bör göra med 2,5-åringen som fortfarande använder blöja (men potträningen är på gång för fullt) och bada i bassäng och hav? Vad bör han ha på sig just med tanke på "olyckor"?
    Jag har köpt ett par vanliga badshorts men de håller ju inte tätt om han skulle bajsa. Det gör ju inte heller de solskyddskläder jag har köpt.
    En vanlig blöja ska ha INTE ha efter som de är farliga vid vatten (rumpan flyter upp och då kommer huvudet under vatten, vi provade på babysimmet).
    Ska man verligten behöva köpa de där Nappies för 6:-/st...?
    Eller är det ok om det händer en olycka? Vi kommer mest att bada i havet, är det tänkt.

Tips och tankar, tack!

• Svar på tråden 2,5-åring Mallorca: bada naken, badbyxor eller badblöja?
  • Elvirasmamma

Tycker mig ha sett speciella blöjor gjorda för bad, om det var ett känt blöjmärke, tror jag.

• Peztis

Elvirasmamma: ja, det är de där Nappies för ca 6:-/st...

• bonnieloveskim

Jag skulle låta han gå omväxlande med badbyxor för de går att skölja ur om det kommer bajs i dem och naken får om han bajsar kan du ju plocka upp det i en påse som man gör med hundbajs.

Sen så kan han om han inte ska vara i vattnet en stund gå med blöja så kanske han vill bajsa där i.

Små olyckor händer lätt och om det skulle hända så är det med stor säkerhet inte första gången det händer där i alla fall.

Dessutom brukar inte barn vilja ta den stunden och bajsa i vattnet. Inte de jag känner i alla fall.
    De vill ju klämma lite och då brukar de ju vilja vara där de kan få göra det lite i lugn och ro, annars brukar bajsandet få vänta tills det kommer tillfälle.

• Elli47

Vi var till Mallis när äldste var lite över 2 år och han hade bara vanliga badbyxor och det hände inga olyckor. Det är tydligen ganska ovanligt att barn bajsar i badet.

• Liiza

När vi va i Thailand badade våran 1 åring i solskyddskläderna (och någon enstaka gång naken). Bajsade aldrig i vattnet. Däremot bajsade han en gång på stranden. Då tog vi det värsta i en påse, och gick och badade lite "på sidan" om.
    Gick jättebra!

Trevlig resa!

• Lady Bling

Annars finns det ju riktiga badbyxor som håller tätt för barn som inte är pottränade än. Aquanappies exempelvis. Dom har ett lager innanför det vanliga badbyxtyget som håller inne olyckor. Jättelätta att bara tömma och skölja av om det händer en olycka i dom. Tvättas sen som vanliga kläder när det behövs. Då behöver man inte krångla med flera sorter. Dom kan man också ha under solskyddsdräkten om man vill. Vi hade såna för vår dotter när vi var i Thailand, Spanien och Turkiet. Dom höll till och med tätt när hon blev dålig i magen i Thailand.

• Peztis

Fragglan: det låter som de vi hade när vi gick på babysimmet.

Som ni säger, han lär nog inte föredra stranden men "when you've got to go..."

Äh, det är nog inget att hetsa upp sig över, det löser sig!

Tack för era kommentarer!

• ComEnt

Våra Prinsar är 1.5 år och nu när vi var på Kreta med dem så hade vi badbyxor som slöt tätt runt benen, och de funkade utmärkt. Den ena Prinsen hade lite problem att få i sig frukost och som han brukar äta hemma med resultatet att han inte bajsade på toaletten på morgonen - som han brukar göra, utan det kom i byxan i bassängen. Och byxan höll tätt så dom kan jag pusha för!! När olyckan var framme var det "bara" att ta av dem och skölja av dem på toaletten.

Badblöjor har inte funkat på våra då de har för smala ben.. men badbyxan funkar. Skulle också rekomendera att ni testar innan ni åker vad om kan passa er bäst - badblöja eller badbyxa... 

Aquanappies är helt ok och vi hittade våra på PoP.

Ha en superbra resa!!

CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
  • Ankianka79

När vi var iväg på Zakynthos med vår knatte (1,5 år) så var han naken när han badade i havet och badbyxblöjor när vi var i poolen.
    Vi hade Huggies som vi köpte på Ica, men jag tror att även Libero har badblöjor.

Trevlig resa!

Svar på tråden 2,5-åring Mallorca: bada naken, badbyxor eller badblöja?