• IdaN

När ska man göra gipsmage?

Hej!
    Jag har funderat på att göra en sån gips mage och fundera på när man igentligen ska göra den?
    Och vart man får tag på gips och hur mycket som går åt ca.
    Tar gärna emot tips och råd om hur man går tillväga på bästa sätt för att göra den.
    tacksam för svar
    Kram

• Svar på tråden När ska man göra gipsmage?
  • IdaN

Nej det behöver man ju inte göra om man inte vill,men jag tänkte att det kunde vara kul med en som minne och undrade vilken vecka som är lämpligast att göra den

Ananaspaj skrev 2007-07-22 20:06:11 följande:
    Ska man göra det???
  • Ann Lee

Jag har köpt ett kit speciellt för detta på Babyland, kostade 219 kr. Det var min man som insisterade på att han ville att jag skulle gjuta en gipsmage, själv hade jag kunnat skippa det. Har dock inte gjort gipsmagen ännu. Börjar nog bli dags snart, går in i vecka 30 på tisdag.

• miaelund

Jag har en länk bland mina länkar på min sida till en sida där du kan köpa gips mm. Länken heter gipsmagar el liknande

Maria, förlovad m Niklas, matte t Lisa o Greta, BF 6 sept.
  • älsklingsdockan

Vi har gjort det båda graviditeterna. Jätte kul att jämföra och sen när barnet blir större kunna visa att så såg mammas mage ut när du låg i den. Vi gjorde dem runt v37 båda gångerna. Mest för att vara på den "säkra" sidan att det skulle bli av.
    Jag köpte ett 10pack med gipsbinddor på Apoteket, kostade ca 130:-. Denna sista gången köpte jag två extra fall ifall. Men det räckte ändå, beror lite på hur man lägger dem. Vaselin är bra att smörja i sig med innan (gör svinont om det fastnar). Gladpack att täcka med är också bra. Klipp upp remsor innan ni börjar, så går det smidigare och det hinner inte torka för mycket. Något att halv sitta på är också skönt. Ger gärna fler tips om du vill ha.

Rekommenderar starkt att göra en gipsmage.

• Morrizz

Vi köpte också vanlig gipsbinda på apoteket och det tog allt som allt en dryg timme att göra gipsavgjutningen.
    Först hade jag vaselin insmord runt magen sen plastfolie som skydd. Över det lades sen gipsbindan som var klippt i mindre bitar så det blev lättare att forma dom eller justera.

Försök o göra det så sent i graviditeten som det går, när magen är som störst, min avgjutning ser ut som en gigantisk stor badboll (gjorde i v.38).
    Dottern fyller nu 1 år i augusti och varje gång jag kikar på gipsavgjutningen blir jag såååå nostalgisk, så jag verkligen rekommenderar alla att göra det. Det blir ett fint minne för resten av livet.

Förresten så var det ganska jobbigt att stå stilla i en timme, så tänk på att vara utvilad innan ni börjar

• Morrizz

Jo, vi gjorde avgjutningar två gånger och den gången som jag stod upp blev resultatet klart bäst (även om det var jobbigt att stå....)

• Ananaspaj

Vad ska man ha dem till? Jag menar man kan väl inte ha dem på väggen? De blir ju ganska stora... Har aldrig sett någon gipsmage..är för mig ett nytt fenomen.

• Justitia

Jag gjorde min i v 36 med min första graviditet. Är i v 6 nu med min andra och kommer definitivt göra en till. Den hänger i vardagsrummet och jag gillar den så!

• IdaN

Tack alla ni för era bra tips och råd om vart man kan köpa det,jag har nu bestämt att jag ska göra den i v36 el 37 för att få magen när den är som störst eller vad man ska säga.Jag hade tänkt hänga upp den i sovrummet vid lillans säng sedan och ev sätta en lampa i som lyser upp den lite.

fast något jag kom på nu var om ni gjort det med en bh eller utan.tänkte vad som blir bäst resultat.

Kram

• jelena2

Gjorde en med bh och en utan. Den utan blev bättre, tycker jag.
    Jag smorde INTE in mig med vaselin utan tog "bara" gladpack och det gick jättebra. Inte så kul att tvätta bort vaselinet efteråt kan jag tänka mig...
    Bild finns i mitt galleri!

• Annaaa86

Din gipsavgutning var ju jättefin, är "orolig" att min sambo ska vara så slarvig när vi gör avgutningen att den inte bli någe fin, men jag får väl be min syster om hjälp!

• jelena2

Min man gjorde "våra" gipsavgjutningar och var riktigt duktig får jag lov att säga. Vill du ha numret?

• Annaaa86

HaHa, jag tror jag står över. Syrran är ett säkert kort hoppas jag

• Ann Lee

Annaaa86 - Jag är också lite orolig att min man inte ska kunna fixa till magen Han blev riktigt förolämpad när jag berättade om mina farhågor. Han undrade vem jag tänkte anlita som hjälp (har ingen syrra som kan hjälpa till). Så det får bli till att läsa på instruktionerna ordentligt och låta honom hjälpa till ändå.

• Annaaa86

AnnLee: Jag har inte sagt något till min sambo. Men har du ingen vän som kan hjälpa dig? Jag såg en annons i en tidig, en kvinna som kommer hem till en (om man bor i Sthlm) och gör avgutning, men det kostar väl skjortan gissar jag.

Och OM det blir jätteslarvigt gjort kan man väl lägga på ett sista lager sen när man tagit av sig avgutningen och fin justera liksom!
    Lycka till!

Svar på tråden När ska man göra gipsmage?