user1234 skrev 2023-02-21 16:26:35 följande:
Hej! Vill börja med att säga att jag är hemskt ledsen för det som hänt dig.
Själv sitter jag här i tonåren och räknar ner dagarna tills jag kan ta ett graviditetstest. Tankarna susar vilt om vad jag skulle göra om testet skulle visa ett plus.
När jag var på ungdomsmottagningen fick jag mycket felaktig information kring abortfrågorna jag ställde. Ex. att abort inte har några bieffekter och att det bara blir en liten blödning. Efter en kort sökning ser jag hur mycket fel jag fått höra. Vill tacka att du delar med dig av din erfarenhet och understöttar med information som senare kommer att vara delaktigt avgörande vilket beslut som ja kommer att ta <3
Men allt beror ju på hur långt man har gått.
Jag gjorde en kirurgisk abort i v 6 för många år sen, det var bokstavligen inget att tala om. 20 minuter med lätt narkos på eftermiddagen, tog lite smärtstillande på kvällen bara och helt som vanligt dagen efter.
Tog långt senare ut kopparspiralen och blev gravid pang bom 7 dagar efter. Tyvärr så är den första slemhinnan efter spiralen ofta inte riktigt normal, och möjligen var det därför det inte gick bra, sa läkarna.
När jag då fick MA i v 13 övertalade de mig att ta tabletter för att driva ut det fast det egentligen var helt i slutet av att man kan ta de tabletterna- de borde ha gjort det kirurgiskt.
Då tog det en dryg månad av elände och smärta och jätteblödningar och fyra gynbesök innan läkarna kunde enas om att MA var avslutat.
Blev sedan gravid direkt igen på nästa cykel vi försökte och då fick vi vår son.