• Anonym (ångrar)

Jag blev steril av aborten :(

När jag var 18 år så genomgick jag en abort. Inga komplikationer blev det efteråt eller under (vad jag/vi märkte). Sen skulle det till att bli mamma, när jag äntligen var redo. Vi försökte i många år utan resultat. Vi gjorde en utredning. Dom hittade inget fel alls.
    Det vi fick höra av läkarna vi träffat är att min abort vid yngre år troligtvis gjort mig steril. Visste inte att man kunde bli det utan infektion. Mår så dåligt nu.. tänk om... alla dessa "om" "om inte"....

Hur vanligt är det att man blir steril av en abort? Har någon exakta siffror?

• Svar på tråden Jag blev steril av aborten :(
  • Anonym

Gud vad sorligt. Förstår att frågorna e många.

Jag svarar anonymt för min mosters skull. Men vet att hon genomgick en abort för typ 20år sedan.
    Hon har inte kunnat bli gravid efter det men jag tror inte hon fått bekräftat att det e från aborten utan det är nog hennes egen slutsats.

Tror det är svårt att hitta statistik på det där för det är nog inget som dom gärna erkänner.

• Anonym (vän)

Jag vet inga siffror men har en fd väninna som också blev steril efter sin abort.
    Dom kämpade också i många år för att bli gravida - nu är dom föräldrar till en liten som dom hämtat hem från Kina (om jag inte minns helt fel).
    Väljer att vara anonym då vi kommer från en liten stad.
    Hoppas att någon kan ge dig svar på dina frågor.

• Anonym (ångrar)

Tack för era ord.
    Jag känner som så att det här kanske är mitt straff eftersom jag valde bort det barn jag blev välsignad med... man ska inte tänka så.. men det är så svårt att låta bli.

• utlandssvensk75

jag tror inte att du blev steril efter aborten, det är snarare så att du kanske var redo för barn när din fertilitet redan minskade. kvinnor är mest fertila vid 20års åldern, men efter 30 sjunker fertiliteten. för vissa kvinnor sjunker den kanske tidigare vid 26, 27, för vissa först vid 37, 38. det råder en stor okunnighet om hur biologiska klockan tickar. många väntar för länge med barnskaffandet och sen blir det försent.
    själv fick jag endometrios konstaterad när jag var 30, enligt min läkare hade jag inte fått det om jag hade fött ett barn när jag var yngre. jag känner jättemånga i min omgivning i min ålder som kämpar för att få barn och det går inte.
    problemet är att samhället ger tydliga signaler att man ska vänta med barnskaffandet och sluta utbildning, göra karrier, ordna ekonomi, och dett gör vi i vår mest fertil period i livet.

• palmblad

Risken finns alltid att det var en abort som gjorde en steril om man nu gjort en abort. Men ts, har inga fel hittats på er, ska ju inte läkaren prata om att du är steril, utan att ni har svårt att få barn. Vi hade också svårt o jag har inte gjort nån abort. Vi lyckades få två barn till slut o jag håller tummarna för att det går bra för er också.

• Kajsa Anka

Om det inte finns några fel på dig, så har du inte blivit steril. Och det är troligtvis inte aborten som påverkat alls, det gör den efter infektion eller om man får skador.

Din fertilitet har säkert minskat helt enkelt.

• VulgusProfanum

TS:
    Det är tråkigt för dig att du blivit steril. Men för att bli det p.g.a. en abort så krävs en infektion. Och då handlar det om kraftiga infektioner som inte behandlas. Så din abort är inte orsaken till varför du blev steril. Inte om du inte haft en infektion.

Beauty fades Dumb is forever
  • sanna n

ts du kan inte bli steril av en abort utan om du får en infektion efter aborten. de flesta infektionerna märks. men om de nu inte hittar nått fel på dig, är du ju inte steril! får jag fråga hur gammal du är? har du gjort någon tiltthålsoperation eller kontraströntgen?

• Anonym

Hittade dom inga fel så är du inte steril. Har själv gjort en abort och fick en infektion av det men har ändå lyckats att bli gravid. Tycker att du ska tala med din läkare för det är fel att säga att man är steril utan att hitta några fel. Det kanske kan vara så att du och din sambo inte är kompetabla.

• user1234

Hej! Vill börja med att säga att jag är hemskt ledsen för det som hänt dig. 
    Själv sitter jag här i tonåren och räknar ner dagarna tills jag kan ta ett graviditetstest. Tankarna susar vilt om vad jag skulle göra om testet skulle visa ett plus. 
    När jag var på ungdomsmottagningen fick jag mycket felaktig information kring abortfrågorna jag ställde. Ex. att abort inte har några bieffekter och att det bara blir en liten blödning. Efter en kort sökning ser jag hur mycket fel jag fått höra. Vill tacka att du delar med dig av din erfarenhet och understöttar med information som senare kommer att vara delaktigt avgörande vilket beslut som ja kommer att ta <3

• Anonym (....)
    Om de inte hittade några fel så är du inte steril utan helt enkelt ospefisk infertil. 

Blev ni remmiterade till IVF? 
  • Anonym (e)
    user1234 skrev 2023-02-21 16:26:35 följande:

Själv sitter jag här i tonåren och räknar ner dagarna tills jag kan ta ett graviditetstest. Tankarna susar vilt om vad jag skulle göra om testet skulle visa ett plus. 
    När jag var på ungdomsmottagningen fick jag mycket felaktig information kring abortfrågorna jag ställde. Ex. att abort inte har några bieffekter och att det bara blir en liten blödning. Efter en kort sökning ser jag hur mycket fel jag fått höra. Vill tacka att du delar med dig av din erfarenhet och understöttar med information som senare kommer att vara delaktigt avgörande vilket beslut som ja kommer att ta <3

Du har redan pratat på UMO, ej tagit test, letat upp denna gamla tråd som inte på något vis kan vara en korrekt källa och ska utgå från den?
  • Anonym (Ellie)
    user1234 skrev 2023-02-21 16:26:35 följande:

Men allt beror ju på hur långt man har gått.

Jag gjorde en kirurgisk abort i v 6 för många år sen, det var bokstavligen inget att tala om. 20 minuter med lätt narkos på eftermiddagen, tog lite smärtstillande på kvällen bara och helt som vanligt dagen efter. 

Tog långt senare ut kopparspiralen och blev gravid pang bom 7 dagar efter. Tyvärr så är den första slemhinnan efter spiralen ofta inte riktigt normal, och möjligen var det därför det inte gick bra, sa läkarna.

När jag då fick MA i v 13 övertalade de mig att ta tabletter för att driva ut det fast det egentligen var helt i slutet av att man kan ta de tabletterna- de borde ha gjort det kirurgiskt.

Då tog det en dryg månad av elände och smärta och jätteblödningar och fyra gynbesök innan läkarna kunde enas om att MA var avslutat.

Blev sedan gravid direkt igen på nästa cykel vi försökte och då fick vi vår son.
Svar på tråden Jag blev steril av aborten :(