• Daz

viktväktarna när man ammar?

Någon som varit med i viktväktarna trots att du ammat? Är trött på att ha de här extra 15 kilona att gå å bära på, så nu har jag beställt hem brevkursen på 12 veckor Kan väl ändå inte vara farligt att gå ner

• Svar på tråden viktväktarna när man ammar?
  • Annamaja

Tror faktiskt inte att man får vara med när man ammar. Fråga på BVC, dom borde ju veta om det är okej att "banta" medans man ammar. Men om du väljer att "banta" så var försiktig för du påvärkar mjölken med det du äter. Jag fick sluta med mjölkprodukter i min kost... och vips så försvann mjölken ur tuttarna.

• Daz

Men med viktväktarna får man ju äta allt...fast med måtta. Som det är nu äter jag väldigt oregelbundet och onyttigt (godis fika och läsk och knappt några grönsaker eller frukter). Sedan går man ju ner lagom fort också med viktväktarna...

• anneliesb

Du får äta 10 extra pionts när du helammar.

• getingmidja

Man får visst vara med i Viktväktarna när man ammar! (Dock inte som gravid.)
    Var noga med de extra pointsen!

10 vid helamning, 5 vid delamning.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Isolde

Går man på möten får man vara med som ammande, men inte om man försöker bli månadsmedlem på nätet. Av någon underlig anledning.

Jag har gått ned med Viktväktarna två gånger under amning, och det funkar jättebra. Det enda negativa är väl att man får så många points att det inte blir mycket av någon "livstilsförändring" – jag hade svårt att göra av med alla under dagen – och når man målvikt innan man slutar amma får man nog hålla koll första tiden för att inte käka på tok för mycket av gammal vana.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • Daz

oj...är det hela 10 extra points(!!!) trodde det var typ 2 extra points eller så...

• anneliesb

Helamning 10
    Delaming 5

• getingmidja

Isolde---> Ja, visst är det skumt?
    Jag kör dock på som månadsmedlem ändå, men ser till att stoppa i mig mina extra 5 points.
    Har dock aldrig haft problem att äta upp alla mina points.

Har man svårigheter med det kan det "hjälpa" till lite extra om man håller sig ifrån lightprodukter. Tex att man äter Bregott på macka i stället för Lätta, äter en fetare ost osv osv. (Då går ju fler points åt.)

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • anneliesb

Använd fetar produkter, ex ost så är dte INGA problem att göra av med pointsen, unna sig mango å färskpressad jos e oxå ett bra sätt å göra av med points

• Isolde

Jag kör i princip aldrig med lightprodukter, sparar hellre så att jag får the real deal.

Men det är nog olika hur hungrig man är – med dottern var jag tvungen att käka nötter för 5–10 points i slutet av dan, med sonen goffade jag mackor på kvällskvisten för att jag fortfarande var hungrig och fyllde sen på med äpple.

Nu ammar jag inte längre, så jag har inte några problem längre med att äta upp mina beskärda points.

• Daz

går viktminskningen i samma takt (ca 0,5 kilo/vecka) trots att man ammar och äter alla de där 10 extra pointsen? Sinar mjölken om man skulle viktväkta som en ickeammande?

• Buttelina

jag tror inte att mjölken sinar. min kompis tok bantade ( fick nog en förlossningsdepression, för hon gick upp typ 40 kg under grav)när hon ammade och hennes pojke helammades och var hur tjock och go som helst...

• anneliesb

Det är det att gifter lagras i fettet å när man bantar som ammande så åker det rätt ut i mjölken, så drick mkt vatten för att späda å kissa ut ist.

• Isolde

Grejen är ju att man inte bantar med Viktväktarna (eller med någon annan metod som baseras på ett allsidigt näringsintag). Det där med de lagrade gifterna kan jag inte så mycket om, men tycker mig minnas att en långsam viktnedgång inte är någon fara.

Hur mycket man går ner beror på vad man har för startvikt och hur mycket man ändrar sina vanor. När jag började viktväkta den här gången käkade jag 1–2 kexchoklad om dagen, klart som attan att jag tappade ganska mycket första veckan bara genom att lägga av med dem! De tio extra pointsen ska täcka upp det extra man behöver för amningen, så viktminskningen blir alltså ungefär densamma som om man vikväktade utan att amma.

Mjölken sinar väl inte automatiskt om man äter för lite, däremot kanske näringsinnehållet inte blir optimalt. Och man själv mår nog inte så himla bra (trötthet etc). Det är inte alls att rekommendera.

Min konsulent påpekade förresten att om man som ammande fortfarande är hungrig (inte småsugen eller så) efter att ha ätit alla sina points, är det viktigt att ta något att äta.

• 3e på g

Om du har beställt brevkursen så ska du ringa dem och säga att du ammar så skickar de kursmaterialet till dig för amning. Jag gick på det förra gången och gick ner massor och åt som en häst.

• 3e på g

Kan även tillägga att jag gick ner så mycket så jag kunde inte gå ner på 5 points förrän bebisarna var typ 11 månader men så ammade jag ju tvillingar med men fick rådet att går man ner för mycket och för fort så ska man försöka hitta en egen balans och kanske äta mer points. Däremot behövde jag aldrig äta mer än 10 points.

Svar på tråden viktväktarna när man ammar?