• Bekali

Egen saft

Den öldre generationen, saftade syltade väldigt mycket... dem tog till vara vad natyuren kunde ge....

Dagens föräldrar... gör knappt sådant längre... har jag rätt eller fel.

Iaf så tog jag iaf tag i saken o tänkte, nä kunde mormor göra egen saft så kan jag =)

och vi plockade av alla våra bärbuskar.

hallon saft, svartvinbärssaft, rödvinbärssaft, svarta och röda vinbär, blandsaft med smultron hallon, svartavinbär samt röda vinbär
    och oj det blev så god saft... barnen kallar saften för drömsaft *fnissar*

så ta vara på era bär...

ut i skogen o plocka blåbär, gör blåbärssaft - tänk så trist att inte alla barn fått smaka på egen hemkokt saft som är så gott....
    tänk om våra barn aldrig nånsin får lära sig att man kan koka saft på bär.....

• Svar på tråden Egen saft
  • Cezi

Nån gång i framtiden kommer jag nog ge mig på det, annars brukar vi plocka hallon i en liten skog och göra paj på.

Mamma och pappa gjorde supergod sylt och saft :)

När vi var yngre och höll mer ihop med släkten som bor 40 mil bort så åkte vi dit varje år vid bärtiden och gjorde sylt och saft tillsammans och då var vi 5 barn som plockade bär si kogen med våra föräldrar

• ajsson

Att ha trädgård och själv koka sin saft/sylt, tycker jag är enorm rikedom. Kokar inte jättemängder men lite av varje. Blåbär och hallon står på tur...och i skogen står kantarellerna och bara väntar på att smörstekas och läggas på min knäckemacka= lyx.

• Fantaci

Hur gör man saft om an inte har saftmajja då?

• Bekali

silduk, kostar inte många kronor, annars kan man sila saften genom en kökshanduk.... om man har en sådan som man kan tänka sig avvara =)

silduk som hänger på en sådan plastställning.... kostar under 100-lappen

• Fantaci

ska man koka bären eller vad?

• Bekali

1 kg bär kokar man upp i ca 5-7 dl vatten

sedan häller man bären i silduken och låter saften rinna av.... koka upp igen och tillsätt 6-8 dl socker och när det kokat upp, skumma av och tillsätt lite konserverings medel anatom tror jag det heter.... ca en halv kork.... täpp upp på flaskor ... klart =)

• Jennie Brunflo

Jag har kokat saft i kanske 10år och jag har aldrig ägt en saftmaja.
    Det går utmärkt utan.

Köp en silställning + silduk för 29.90. Funkar utmärkt!

Recept på saft finns i de vanligaste kokböckerna.

Lycka till!

• middiz

det e helt underbart att ha hemmagjord saft!
    jag gjorde körsbärssaft för ett par dar sen, ska plocka blåbär och göra saft och sylt på, mammas vinbärsbuskar ligger risigt till med

Svar på tråden Egen saft