• Längtandsfull

Kan jag få lite info om BB i Gbg eller uddevalla?

skulle gärna vilja veta lite om olika BB i gbg och uddevalla. bor mitt i mellan och vet inte vart man skall åta när det är dax.

Får pappan till barnet vara med? Får han stanna på sjukhuset?

Får man någon babybox?

Hur var personalen?

Vad är din helhetsbedömmning?

Berätta gärna lite om hur det var för er...

• Svar på tråden Kan jag få lite info om BB i Gbg eller uddevalla?
  • Novus

I Uddevalla finns inget BB, utan det blir på NÄL i Trollhättan isf.
    Där får pappan sova över om man får enkelrum, inte annars.
    Har inte fått någon babybox vid de två gånger jag legat där.
    Andra gången låg jag på den avdelningen där man sköter sig mer själv och tyckte det var bra. Personalen var bra och har egentligen inget att klaga över på BB-sidan.

• Längtandsfull

mm det var NÄL som jag tänkte på men tog fel stad ok, vi är välldigt intresserade av ett sjukhus där pappan får sova över...

• Tejpa

Hej!

Får pappan till barnet vara med? Får han stanna på sjukhuset?

* På Östra sjukhuset i Gbg får pappan vara med om det finns tillräckligt med enkelrum. Dom sa i alla fall att de försöker ge förstagångsmammorna enkelrum.

Får man någon babybox?

* Jag fick en väska från Libero med blöjor, lite tidningar, och lite varuprover.

Hur var personalen?

* Vissa i personalen var underbara, andra mindre. Men så tror jag det är överallt. I och med att man efter förlossningen är lite känslig så är det bra att ha pappan som buffert och att han får vara den som fixar om det blir problem.

Vad är din helhetsbedömmning?

* Min upplevelse på BB på Östra var mest positiv. Jag kan dock tycka att vissa i personalen kunde ha tagit det lite lugnare med amningshysterin. Jag ville absolut amma, men jag saknade stöd och förstålese för att det var jobbigt att komma igång.

Lycka till vart du än föder

• Längtandsfull

ok. tack för ditt svar... östra låter ju lockande... skall nog ta och ringa dom olika sjukhusen och höra med dom... men det viktigaste för oss är att min sambo får vara där. det kommer att betyda jätte mycket för oss... ha det bra

• Havsjungfrun

På NÄL var de underbara på avd. 35. Det är den avd. som nu är egenvårdsavdelning och där ska det vara större chans att pappan får sova över. Självklart får han vara med under förlossningen, något annat existerar väl inte i dagens Sverige. Jag trivdes bra där.

• Längtandsfull

vadå får inte pappan vara med under förlossningen? det trodde jag... kanske är lite knäpp men endå...

• Kakmonstret

kan bara berätta om hur det är på BB NÄL.

Där får man en BabyBag (om den inte är slut, leveransen är visst lite sisådär) med bla blöjor och annan reklam.

Pappan får stanna om du ligger på enkelrum. Störst chans är på avd 35, egenvårdsavdelningen EVA. Dit kommer man om man uppfyller vissa kriterier från förlossningen, så det är inget man kan påverka själv. På den andra avdelningen får pappan också stanna om du får enkelrum men det är personalen där som avgör vem som är i mest behov av det.

Personalen kan jag inte uttala mig om och något helhetsintryck kan jag inte ge dig. Har du tur föder du när inte alla andra gör det och då är det naturligtvis lugnare på både förlossnignen och BB, men det gäller väl även i Göteborg.

Vad jag har hört så är Göteborg mer benägna att neka vissa plats pga platsbrist coh hänvisa till andra sjukhus, men det kan jag inte uttala mig säkert om.

Lycka till vart det nu blir någonstans.

• Längtandsfull

Tack så jätte mycket för ditt inlägg... vi har ju en stund på oss att fundera.. men det känns bra att vara ute i god tid...

• inoka

Jag har bara läst ts men jag svarar lite endå.. :=)
    Jag födde mina 2 på östra. Den första blev jag nekad snitt fastän jag visste jag inte skulle klara en normal förlossning då jag är väldigt liten. Det tog 30 timmar innan det blev akut snitt..
    Jag fick enkelsal och min man var med mej de 2 nätter jag låg där eftersom jag hade kateter och inte kunde göra så mkt mer än ligga.
    De var Otroligt hysteriska med amningen men eftersom det fungerade bra från start så gjorde det mej inget. Dock gillade jaginte att de bara stövla in och ville kolla hela tiden hur sonen låg vid bröstet och komentera olika saker.

Min adra förlossning var planerat snitt och helt plötsligt blev jag ointreserad för personalen. Jag hade redan ett barn och förväntades kunna allt med amning odyl.
    Min man kunde bara vara med första natten och sen var han tvungen att vara hos sonen. Så jag var väldigt ledsen och besviken den gången på brist på hjälp och stöttning.

Jag fick en tygväska båda gångerna med lite blöjor, salvor och dyl..från libero tror jag ..

får vi en tredje så kommer jag nog inte välja östra igen.

• Novus

Kakmonstret
    Den där babybagen, är det något man får fråga om själv? Har inte fått nån någon av de två gånger jag vart där och vet heller ingen som fått det...

• inoka

Novus: De står inne på rummen. Men det är egentligen inte så mkt att ha..mest reklam.

• ludenben

inoka: jag är med lite skeptisk mot östra. Jag fick akutsnitt där men de stod å dividerade en ganska lång stund i fall det skulle göras eller inte och ändå gick fosterljuden ner jättemycket. Men om det händer nåt allvarligt så finns ju de bästa möjligheterna där. En kompis till mig och hans dåvarande tjej fick på NÄL. De skicka hem dom när de kom dit och de bodde långt där ifrån, i dalsland där det inte finns läkarvård på mil. Det gick fel å när de kom in igen fick de akutsnitta. Kraftig syrebrist hos bebisen ledde till så svåra skador att de fick skicka ner bebis och föräldrar i en ambulans till östra. Men väl där var det redan försent och den lillas liv gick inte att rädda. Kompisen ringde mig när de satt i amulansen på väg ner och var helt försörd så jag skulle inte välja NÄL heller. Men vart ska man föda då?? Mölndal är ju samma "företag" som östra men de kanske är bättre där.

• inoka

Ludenben: nä usch va hemskt med din vän..Det är min största mardröm att ngt sånt skulle kunda hända oss. Samuel ville de ju ta med sugklocka utan att de ens visste han satt benhårt fast i mitt bäcken. Eftersom jag sagt nej till det innan förlossningen så sa min man det och efter det upptäckte de att han roterat sig fast. Hade de tagit han med sugklocka hade fått oerhörda skador.
    Jag valde östra därför att ifall ngt skulle hända har de mer resurser än mölndal. Men jag har praktiserat på mölndals förlossning och jag får nog erkänna att personalen är MKT mysigare och hjälpsammare. Där stönar de inte när man ringer på klockan *L*

• Längtandsfull

oj, det var mycket bra info som kom nu... jag vet inte vart jag skall föda låter inte som att nått ställe e bra...

• JosJos

Jag födde på Mölndal och var nöjd med et. Jag födde i april när det var knökfullt så inga pappaor fick sova över och jag fick dela rum vilket var rätt jobbigt. Jag fick två stora påsar med prover, tidningar etc...personalen var helt okej, jag ringde stup i kvarten på klockan och det verkade helt ok!

• Längtandsfull

ok, vet du om det är mycket folk i januari/Februari? Vill värkligen sååå otroligt mycket att min sambo skall få va med mig... det betyder allt för oss...

• JosJos

Ingen aning om hur beläggningen är då - tydligen föds det mycket barn i Mars/April (de sk semesterbarnen) - kanske du får din sötnos innan rushen!

Svar på tråden Kan jag få lite info om BB i Gbg eller uddevalla?