• Wagram

*Hej! Vad tycker ni om namnet Meja? Jag tycker

Hej! Vad tycker ni om namnet Meja? Jag tycker det ar jattefint till en liten tjej. Ar det nagon som vet var det kommer ifran och om det har nagon betydelse pa nagot sprak? Jag vet att det betyder "bord" pa indonesiska och att det finns en plats i fd Jugoslavien dar nagot hemskt hande under balkankriget som heter sa (inte sa smickrande), men i ovrigt kanner jag bara till sangerskan.
    Kitty

• Svar på tråden *Hej! Vad tycker ni om namnet Meja? Jag tycker
  • GladaVirre

det är jätte fint!! vet en sångerska från norge som hete det va?, eller hon kanske var svensk hon som sjöng med ricky martin

• Ellen Dellen

Jättefint! Sångerskan Meja är svensk och jättebra! Hon påstår har jag för mig att hon hittade på det själv när hon var lite eller nåt?!

• Fru Indosaurie

Tycker Meja är fint!

www.svenskanamn.se

Meja är en nykomling på namntoppen och förklaringen till det snabbt uppblossande intresset för detta namn går att finna i skivaffärerna. Inte ens hälften av de som heter Meja kan skriva sitt namn, de flesta har just lärt sig gå.

Antalet barn som de senaste åren
    fått namnet som tilltalsnamn
    (senast någon fick namnet som tilltalsnamn) 88 (2003)
    Antal andranamn & tilltalsnamn i senaste årskullen
    (senast någon fick namnet) 92 (2003)

Antal i hela befolkningen (ungefärligt) 710
    Namnsdag: ingen namnsdag
    Trend / popularitet :Snabbt ökande

• Becka

Tycker oxå att det är ett jättefint namn!!

• mallemalou

Håller med, Meja är jättefint!

• Aprikos

jag tänker på att "meja" ner någon....

• Mammatilltretroll

Om det visar sig att det är en liten tjeja i min mage så är det nog en Meja..

Har letat upp betydelsen:
    "meja går tillbaka på fornsvenska mäghin, som betyder 'kraft, styrka' och är besläktat med makt och förmåga."

• Wagram

Tack snalla for alla svar! Clara, tusen tack for besvaret att leta upp betydelsen. Fornsvenskt ursprung, det later ju perfekt, jag som ville ha nagot svenskt som funkar utomlands. Jag borjar ocksa tro mer och mer att det bor en Meja darinne (att det ar en tjej har jag varit overtygad om sedan jag fick veta att jag ar gravid). Mannen har Mea pa forslag, sa vi ar bara en bokstav ifran varandra...Skall kanske inleda en overtalningskampanj...

Svar på tråden *Hej! Vad tycker ni om namnet Meja? Jag tycker