• mamyleine

Varför är folk så jävliga mot personer som övningskör?

Jag började övningsköra på trafikskolan i våras (bland dom första gångerna jag kör bil) har nu bara uppkörningen kvar och kört rätt mycket på trafikskolan. Ändå märker jag hur personer (speciellt folk på 30+) som kör bil bakom tutar, kör om (där man inte får köra om) och allmänt jävlas. Speciellt om man råkar få motorstopp (rätt vanligt i början) så ska det tutas och sen ska man tycka på gasen bakom och riktigt reta. Jag fattar inte hur vuxna människor kan bete sig så här. Dom har ju själv övning kört och varit "nya" bakom ratten, själva garanterat fått motorstopp. Varför beter sig vuxna människor sig himla barnsligt i trafiken?

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Svar på tråden Varför är folk så jävliga mot personer som övningskör?
  • Lolilla

För att de är patetiska idioter helt enkelt.

• Carisma95

För att de fullständigt saknar empati skulle jag tro.
    Håller med dig att de är för jävliga!
    Inte blir det nödvändigtvis bättre när man kör utan övningskörningsskylten sen. Har upptäckt att framför allt "gubbar" har svårt att ligga bakom eller bli omkörd av tjejer......

A stumble may prevent a fall....
  • CeeJay

Håller med dig men jag tycker nog att det mest var yrkesförare och män i åldern +45..

Jag fick till och med "fingret" några gånger av galningar som körde om.

Usch och fy säger jag bara! RESPEKT heter det, även de som tränar på att ta körkort har rätt att vistas på vägarna!

GRRRRR

TS lycka till med uppkörningen

• BeccaS

Jag håller med, vet inte hur många gånger jag nästan blev påkörd av taxibilister p.ga att de har så himla bråttom och ska hinna först.. *ush fy*

• CeeJay

...en mening blev lite konstig.. den om de som tränar på att ta körkort Att få körkort betyder i sig bara att man har rätt att fortsätta öva utan bilskola och skylt. INGEN är någonsin fullärd och helt säker i trafiken!

• Maggis

För att de är knasiga, antar jag, och saknar vett.

Tog mitt körkort för 2 år sen och kan ärligt säga att jag upplevde stor skillnad i bemötandet från andra trafikanter så fort övningskörningsskylten försvann. Sorgligt men sant. Är därför en av de som är 30+ som är ytterst hänsynsfull när jag träffar på en övningsbil. Jag har det i färskt minne, helt enkelt.

//Maggis
  • delphibaby

DEt enda jag kan säga om privat övningkörning att de kan hålla sig borta från vissa tider på dagen då de är rusningstrafik, för då finns de inget värre en en osäker övninvgskörare mitt i smeten..ok det är en bra övning, Men de får man vara med om sen när man väl har körkortet..fick själv åka i i rusningstrafik på körskolan och de var mindre roligt...alla tuta och man fick motorstop osv..så min körskollärare tog mig aldrig mer in i smeten...

• Carisma95
    delphibaby skrev 2007-07-23 10:28:15 följande:
    DEt enda jag kan säga om privat övningkörning att de kan hålla sig borta från vissa tider på dagen då de är rusningstrafik, för då finns de inget värre en en osäker övninvgskörare mitt i smeten..ok det är en bra övning, Men de får man vara med om sen när man väl har körkortet..fick själv åka i i rusningstrafik på körskolan och de var mindre roligt...alla tuta och man fick motorstop osv..så min körskollärare tog mig aldrig mer in i smeten...
    Det beror ju på hur länge man övningskört.
    Det fungerar ju inte att ALDRIG köra i rusningstrafik under tiden man övningskör, och sen efter man FÅTT körkortet (eller ännu värra under uppkörningen) så blir man tvungen...!

Hur många av alla "hysteriska" tutare HAR bråttom då. Hur lång tid tar det att vri om nyckeln vid "kärringstopp". 10 sekunder... Wow... *ironisk*
  • delphibaby

jo absolut de håller jag med om...beror absolut på hur länge man kört..har råkat ut för såna som knappt har kört något alls som får kärringstopp i vår stora rondell som finns där jag bor och det är inte roligt i rusningtrafiken..för här är alla galna..jag har helt klart respekt för de...vet ju själv hur nervös man var...och bilarna låg nära och alla tittade..

Carisma95 skrev 2007-07-23 10:31:33 följande:
    Det beror ju på hur länge man övningskört.Det fungerar ju inte att ALDRIG köra i rusningstrafik under tiden man övningskör, och sen efter man FÅTT körkortet (eller ännu värra under uppkörningen) så blir man tvungen...! Hur många av alla "hysteriska" tutare HAR bråttom då. Hur lång tid tar det att vri om nyckeln vid "kärringstopp". 10 sekunder... Wow... *ironisk*
  • trollungar

ja jag vet att dte verkligen kan va urstreesande.-) men även mot osss som har körkort.igår stod jag vid ett röljus där det bara va en fil,då kome n idiot och ställde sig snett framför mig för att sedan kunna köra om mig och hinna före migpå den väge som för övrigt har en hatigeht på 30 km/h... fattar noll

• jeli81

Jag hade en kompis som övningskörde med sin mamma. Dom stannade för rött och det var en liten uppförsbacke. Kompisen kunde köra men i uppförsbacke brukar ju dom flesta ha svårt att få igång bilen :)
    Varar gubben som står bakom deras bil börjar tuta och peka finger. Mamman till kompisen, for ut bilen och går fram till gubben bakom och frågar vad i hela friden han håller på med, ser han inte att det står övningskör på skylten. Hon var riktigt förbannad och använde kanske inte så trevliga ord mot gubben. Han bad om ursäkt och väntade sen snällt på att min kompis kunde köra iväg.

Jag fick också en gång en idiot som inte orkade vänta på att jag skulle ta mig ut på en väl trafikerad väg. Han kör om på vänstersida för att sen köra ut och köra mot höger.. Jag blev så paff.. Han gjorde ju dessutom så att jag inte såg och inte vågade köra ut, vilket jag garanterat hunnit om han inte gjort som han gjort..

Jag tänker nu alltid på att visa hänsyn på dom som övningskör! :)

• yrboll

Knäppisar. Min man övningskör med mig. Ibland har vi glömt att ta ner skylten, och då märker jag direkt att andra börjar göra helt vansinniga saker. Ömkörning på fel sida om refug!? mm mmm

Fattar de inte att det är farligt, speciellt om det är en övningskörningsbil, är kanske inte van att hantera bilen eller reagerar så snabbt.

jag blir så arg!!

• Carisma95
    jeli81 skrev 2007-07-23 11:21:06 följande:
    Jag hade en kompis som övningskörde med sin mamma. Dom stannade för rött och det var en liten uppförsbacke. Kompisen kunde köra men i uppförsbacke brukar ju dom flesta ha svårt att få igång bilen :)Varar gubben som står bakom deras bil börjar tuta och peka finger. Mamman till kompisen, for ut bilen och går fram till gubben bakom och frågar vad i hela friden han håller på med, ser han inte att det står övningskör på skylten. Hon var riktigt förbannad och använde kanske inte så trevliga ord mot gubben. Han bad om ursäkt och väntade sen snällt på att min kompis kunde köra iväg.Jag fick också en gång en idiot som inte orkade vänta på att jag skulle ta mig ut på en väl trafikerad väg. Han kör om på vänstersida för att sen köra ut och köra mot höger.. Jag blev så paff.. Han gjorde ju dessutom så att jag inte såg och inte vågade köra ut, vilket jag garanterat hunnit om han inte gjort som han gjort..Jag tänker nu alltid på att visa hänsyn på dom som övningskör! :)
    Det är nog ofta så tyvärr, att det "går bra" att sitta inne i bilen och gorma och peka finger, men när nån gör nåt så oväntat som att gå fram till dem och fråga vad i h-e de håller på med, så är det vanligtvis inte så stora i orden...
  • jeli81
    Carisma95 skrev 2007-07-23 13:48:05 följande:
    Det är nog ofta så tyvärr, att det "går bra" att sitta inne i bilen och gorma och peka finger, men när nån gör nåt så oväntat som att gå fram till dem och fråga vad i h-e de håller på med, så är det vanligtvis inte så stora i orden...
    Ja precis, man blir så lagom uppkäftig när man blir åtsagd. Och aldrig är det någon polis i närhet som kan rycka in.. Eller polisen kanske inte tar hand om såna här "ärenden"?
  • snowrular

dom har någ vart med om samma sak, det är någ ungefär som att gå i skolan å bli nollad sedan får man ge tillbaks när det kommer ny nollor. eller något hehhehe

• cDk3r

för att det är så fantastiskt roligt såklart.

• Dripknot

Jag har körkort men jag behöver inte hävda mig mot de som tränar inför sina. Varför inte hjälpa dem på traven istället och ge dem utrymme och visa hänsyn?

Det är bara barnsligt och omoget att hävda sig i trafiken. Vi som redan har körkort har inte rätt att leka med andras liv bara för att de inte har körkort. Ja, det är ju det ni gör, ni som har körkort (men inte den mognadsgraden som egentligen krävs) och som prompt ska hävda er mot övningsbilister.

Rätt som det är så är det samma övningsbilist som ska släppa fram er över ett övergångsställe. Skulle det vara roligt kanske om övningsbilisten ger igen då?

"Tänk på att du en dag kanske måste slicka den röv vars innehavare du trampade på tårna förut"

• ung vuxen

jag tycker att man aldrig ska tuta på någon som övningskör, varken privat eller med skola. Det enda som händer är att man troligen stressar stackarn och så går det inte precis bättre.
    "kärringstopp" får alla någon gång ibland.

Svar på tråden Varför är folk så jävliga mot personer som övningskör?