Vakuumförpackat, marinerat kött som gick ut den 21/7.
går det fortfarande att äta?
Hur märker man om kött har blivit dåligt?
går det fortfarande att äta?
Hur märker man om kött har blivit dåligt?
jag skulle laga den, ordentligt förståss, har aldrig blivit dålig av det innan.
Står det "bäst före " eller "sista förbrukningsdag" på förpackningen?
Ingen fara när den är marinerad, kan äta den!
Då kan du äta det
Jo det är skillnad, saker som står " sista förbrukningsdag " på är inte bra att äta,
kött som är dåligt luktar , luktar det inte o ser frächt ut så skulle jag nog äta det, i affären märker de bara om de
Tackar så mycket
Jag får lukta på det och undersöka det och sedan tillaga köttet väl.
Jag skulle inte äta det.Kött som är marinerat får lätare bakterier i sig även om det är vacumförpackat.
speciellt nu när det är rötmånad....
Svårare att känna om marinerat kött blivit dåligt pga marinadens lukt och färg. Undviker helst marinerat kött.
Kött som inte är marinerat kan man lukta på och kolla färgen.
Marika,
Jag håller nog med tjejmamman när det gäller fabriks eller butiksmarinerat kött! Marinaden gör snarare att köttet är känsligare... Tidigare undersökningar (andra somrar) på marinerat kött har ofta visat att risken för att köttet skall bli dåligt fortare är större om köttet är marinerat! Skulle tro att det beror på att kryddblandningar är svåra att få "rena" om man inte bestrålar dom (sen kan man diskutera hur väl det gäller ren saltlag eller "flintakryddning")
Men sedan skall man inte underskatta sunt förnuft heller (lukt och syn)... Vet man att den kylförvarats på ett korrekt sätt...
Och har man plåtmage så har man...