• Fidelis ad urnam

Vakuumförpackat, marinerat kött som gick ut den 21/7.

går det fortfarande att äta?
    Hur märker man om kött har blivit dåligt?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Vakuumförpackat, marinerat kött som gick ut den 21/7.
  • jacklin

jag skulle laga den, ordentligt förståss, har aldrig blivit dålig av det innan.

• vofflan

Står det "bäst före " eller "sista förbrukningsdag" på förpackningen?

• Fidelis ad urnam
    vofflan skrev 2007-07-23 10:49:09 följande:
    Står det "bäst före " eller "sista förbrukningsdag" på förpackningen?
    Bäst före står det, är det någon skillnad?
  • Marika

Ingen fara när den är marinerad, kan äta den!

Annas mamma Marika
  • vofflan

Då kan du äta det

Jo det är skillnad, saker som står " sista förbrukningsdag " på är inte bra att äta,

kött som är dåligt luktar , luktar det inte o ser frächt ut så skulle jag nog äta det, i affären märker de bara om de

• Fidelis ad urnam

Tackar så mycket
    Jag får lukta på det och undersöka det och sedan tillaga köttet väl.

• tjej mamman

Jag skulle inte äta det.Kött som är marinerat får lätare bakterier i sig även om det är vacumförpackat.

• Vickan I

speciellt nu när det är rötmånad....

tjej mamman skrev 2007-07-23 10:54:18 följande:
    Jag skulle inte äta det.Kött som är marinerat får lätare bakterier i sig även om det är vacumförpackat.
  • Nenne 71

Svårare att känna om marinerat kött blivit dåligt pga marinadens lukt och färg. Undviker helst marinerat kött.
    Kött som inte är marinerat kan man lukta på och kolla färgen.

• Fidelis ad urnam
    Vickan I skrev 2007-07-23 10:59:24 följande:
    speciellt nu när det är rötmånad....
    Det tror jag inte är någon fara
  • SVejsan

Marika,
    Jag håller nog med tjejmamman när det gäller fabriks eller butiksmarinerat kött! Marinaden gör snarare att köttet är känsligare... Tidigare undersökningar (andra somrar) på marinerat kött har ofta visat att risken för att köttet skall bli dåligt fortare är större om köttet är marinerat! Skulle tro att det beror på att kryddblandningar är svåra att få "rena" om man inte bestrålar dom (sen kan man diskutera hur väl det gäller ren saltlag eller "flintakryddning")

Men sedan skall man inte underskatta sunt förnuft heller (lukt och syn)... Vet man att den kylförvarats på ett korrekt sätt...
    Och har man plåtmage så har man...

• Fidelis ad urnam
    SVejsan skrev 2007-07-23 11:02:50 följande:
    Marika,Jag håller nog med tjejmamman när det gäller fabriks eller butiksmarinerat kött! Marinaden gör snarare att köttet är känsligare... Tidigare undersökningar (andra somrar) på marinerat kött har ofta visat att risken för att köttet skall bli dåligt fortare är större om köttet är marinerat! Skulle tro att det beror på att kryddblandningar är svåra att få "rena" om man inte bestrålar dom (sen kan man diskutera hur väl det gäller ren saltlag eller "flintakryddning")Men sedan skall man inte underskatta sunt förnuft heller (lukt och syn)... Vet man att den kylförvarats på ett korrekt sätt... Och har man plåtmage så har man...
    Vi har förvarat den i en kall kyl och är alltid noga med att inte låta dörren stå öppen för länge osv, speciellt under sommaren.
    Men men, jag ska lukta och skära i köttet för att se om det verkar ok.
Svar på tråden Vakuumförpackat, marinerat kött som gick ut den 21/7.