• MolleMalin

Ni som bara krystat i några minuter med andra barnet...

...fick ni sy ngt? Hade krystvärkar i nio min med mitt första barn o fick sy några yttre o ngt enstaka inre stygn. Nu undrar jag om det har att göra m att det gick för fort? Vet att det inte är lika vanligt att spricka när man är omföderska men är det större risk att man gör det om man inte krystar så länge?

Gjorde galet ont att sy, fick ingen bedövning o är livrädd för det!!! (Fick dessutom göra en kosmetisk operation tre mån e då de slarvat o stygnen gått upp...)

• Svar på tråden Ni som bara krystat i några minuter med andra barnet...
  • Sandrew

Jag har aldrig krystat så kort tid som du, men min andra förlossning gick på 2 timmar alltihop, varav 14 minuters krystvärkar. Det hela gick fort, men jag gick inte sönder nåt alls . Så inte behöver man gå sönder för att det går fort.

Lycka till

BF imorrn....Kom ut nuuuuu
  • AnniPanni

Min två föddes 7 minuter efter vattnet gick. Vet inte hur många minuter jag hade krystvärkar men det var då max 5 minuter . Jag sprack lite och fick 1-2 stygn. Men det var den gamla ärrävänaden ifrån förlossning 1 som sprack upp, hade inte den varit så tjock (felsydd) så had ejag nog inte spuckit alls.
    Med ettan vart jag lite smått tråcklad då hon föddes med en hög sugklocka helt utan klipp ( de flesta var ju invändigt fick väl 5-6 stygn rakt bakåt- det var de som sprack upp med tvåan)

• Victorius

Med mitt första barn krystade jag i 25 min och fick sy 3 yttre stygn.
    Med mitt andra barn så kom han ut på andra krystvärken och jag slapp sy överhuvudtaget! Fick några små yttre, ytliga sprickor som läkte av sig själv.

Jag är glad att jag haft varm, fuktig handduk när jag krystat, tror det har hjälpt mycket!

• MolleMalin

Har hört att det ska vara bra m handduk! Funderar på att skriva det i mitt brev, att jag vill att bm håller emot om det är nödvändigt. Ngn mer m erfarenhet av det?

Tack för era svar förresten!

• MissLilo

jag födde dottern..fick sy 5 stygn....fick kylsprej som bedövade och det funkade.

MEd son två valde jag förlossningspallen igen...trotts varningar o att jag skulel spricka mer. MEn jag sprack inget.

Tog 10 minuter med dottenr ca...15 med sonen.....

• Trossens mamma

18 min med tvåan å mååååånga stygn

Mamma till Lova och Alvin
  • Bellobert

tio minuter med ettan, 2 stygn inuti och tre utan på,
    5 minuter eller mindre med tvåan inga stygn

• FruAamodt

jag hade krystvärkar i 14 minuter o jag sydde tre små stygn tror jag, lite inne o lite ute. Lyssnade inte så noga =) LYCKA TILL!

• Novus

Hade krystvärkar i 13 minuter med första barnet och 23 med andra. Behövde inte sy någon av gångerna

• Lisa1980

Jag fick sy 1 stygn med sonen och hade bara 20 mins krystvärkar.
    Jag hade 2 krystvärkar med dotter och fick bara sy 1 stygn.

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Plutt i magen~
  • fismaja

10 minuters krystvärkar och fick sy 1 stygn.

• Mita75

Med första barnet hade jag krystvärkar ... länge... och fick sys en hel del.. tvåan gick lite snabbare och utan stygn, och med trean gick det på bara några minuter - barnmorskan satt och höll emot Kevins huvud när han kom ut - det kändes som att hon höll på att trycka in honom igen men det hjälpte visst, jag sprack ingenting..

• Eli

Med mitt första barn blev det en utdragen krystningsprocess som varade i en timme ca och jag fick sy två stygn. Med tvåan trodde jag att de drev med mig när de sa att de såg huvudet, jag var inställd på att det skulle bli asjobbigt även denna gång, men pöjken var ute på fyra krystningar, det tog 7 minuter knappt och jag behövde inte sys någonting. Det gjorde mycket mindre ont också! Båda barnen var ungefär lika stora (skiljde 15 gr bara).

• Sussie 1973

Tror det var runt 15 minuters krystvärkar med min tvåa, minns att jag fick sy väldigt få stygn, men jag sprack.. lite

• Elle 02

Från att jag varit öppen 6 cm till att lilltjejen var ute tog det 30 minuter. Jag krystade i ca 8 minuter och sprack ingenting. Endast en liten liten bristning...
    Det var i och för sig andra barnet men det är 5 år mellan dem.

• klurifax

Jag födde mitt andra barn på 2 krystvärkar och skades inte något alls. Med första tog det lååång tid och jag fick sy 1 stygn.

• chicopico

1an krystade över 1 timme fick inte en skråma

2an krystade 8 minuter fick inte en skråma

Svar på tråden Ni som bara krystat i några minuter med andra barnet...