• princess04

Allergisk mot päron?????

Gav nyss min dotter på 5 mån päronpure. Bara någon minut efter fick hon stora röda flammor ner mot halsen och bröstet. Bara lite i ansiktet..Är detta typiska allergiutslag? Är päron en frukt som många reagerar på?

• Svar på tråden Allergisk mot päron?????
  • Jennie Brunflo

Det är tecken på överkänslighet.

Du bör inte ge henne päron och vara försiktig med äpplen om hon reagerar så.

Päron är inte ett jättevanligt livsmedel att reagera på, men det förekommer.

• TessaLisa

JAG är allergisk mot päron och har varit det sedan jag var liten ( men äpplen tål jag hur bra som helst)
    Jag reagerar på päron med att få klåda, röda utslag och så svullnar fingrarna (!) lite om jag får päronsaft på dem.

Precis som du redan har fått svaret så är det mycket möjligt att hon är överkänslig eller allergisk mot päron

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • princess04

ok. Tack för svar. Blir bara lite orolig nu. Kan halsen svullna så hon får problem med andningen?

• ciccielv

våran tös tålde inte päron förren runt 2 års ålder,hon blev urkass i magen utav päron

• Drickaback
    princess04 skrev 2007-07-23 20:13:16 följande:
    Gav nyss min dotter på 5 mån päronpure. Bara någon minut efter fick hon stora röda flammor ner mot halsen och bröstet. Bara lite i ansiktet..Är detta typiska allergiutslag? Är päron en frukt som många reagerar på?
    Du bör inte ge henne mer päron just nu. Avvakta något år så ska du se att hon antagligen kan äta det då.

Det är mycket vanligt med överkänslighet mot päron. Det innebär inte att man är allergisk.
Svar på tråden Allergisk mot päron?????