• jennypennypoo

Hon vill inte sitta på pottan

Har en dotter på 2år4 mån. Har flera månader försökt potträna henne, men nu har det verkligen börjat balla ur.
    I början kunde hon iallafall sätta sig på pottan, men nu vägrar hon gå på pottan, eller toaletten (har en såndär toasitts för barn), ibland gallskriker hon när jag säger att vi ska prova om hon ska kissa. Hon har bara kissat på pottan 1 !!! gång. Vi kan sitta i 45 minuter och det kommer inget kiss, men bara 5 minuter efter jag gett upp så kissar hon på golvet.
    Har en son på 10 månader som gör att jag inte kan sitta längre med henne på pottan, men tycker 45 min borde räcka.
    Känns som jag aldrig kommer att lyckas med pott träningen.

Ska jag strunta helt i att potträna och prova om några månader igen eller hur ska jag göra?

Börjar tappa hoppet om ett blöjfritt barn: o )

• Svar på tråden Hon vill inte sitta på pottan
  • SaramedM

Varför låter du henne inte ha blöja tills det kommer av sig själv?

• Luddvar

Ge upp för tillfället. Ställ pottan i ett hörn och tvinga inte henne att sitta där. Jag tror inte du ska låta henne sitta så länge som 45 minuter för det har nog blivit en strid om detta med kisseriet låter det som.
    Strunta i det ett tag och börja om men försiktigt. Låt henne gå utan blöja hemma och när hon kissar ner sig så hjälper du henne att byta till torra trosor och så kan du säga lite snällt att hon kanske kan prova att kissa i potan nästa gång för det är där kisset ska hamna. Även om hon kissar ner sig gång efter gång. Till sist kommer det.

• jennypennypoo

Ja, det verkar som att det är så jag får göra för det verkar ju inte funka det här:o)

• Mickis74

Det låter helt klart som att hon inte är redo ännu...

• mumlan1

Du kan inte "tvinga" henne, är hon inte redo så är hon inte...Vänta ett par månader så får ni se.

• Luddvar

Min tjej är 3 år , nyss fyllda , och för det mesta går det bra på pottan/toaletten. Men ibland kommer det i byxorna ett par gånger. Det är inte lätt för dem alltid. Jag har iallafall märkt på min tjej nu att hon blir förvirrad av att ha blöja ibland och trosor ibland. Då kunde hon kissa ner sig oftare. Nu kör vi bara med trosor.

SaramedM  Och om jag skulle väntat tills " hon var redo" , då hade hon gått med blöja ännu kan jag säga. Det kan bli lite bekvämt också. Eller ska de sluta när de är 4-5 år? Det är sent tycker iallafall jag.

• Ylwis

låt henne vara, hon är inte redo. vänta ett par måndaer och  gör sen försök. låt henne gå utan blöja hemma så märker hon snart att det är obehaglit att kissa på sig.

Mamma till Alvyn 051015
  • hallon2

Menar du på fullt allvar att du sätt ditt barn på pottan i 45 min (!) ????
    Din dotter är ju bara en liten pingla... låt henne vara tills hon är redo! (Hon är nog inte det nu)

• Mylla

Jag tror det är väldigt bra att sluta med allt tjat och alla påtryckningar. Det gör bara att pottan blir något negativt.

För oss funkade det att ställa pottan framför tv:n, då satt han kvar så länge att det blev resultat. Jag har aldrig ens nämnt att han borde gå dit, bara talat om att där ska kisset och bajset vara, ganska många gånger. Sen har vi gjort glada miner när det råkade bli rätt och sagt att det var verkligen bra och praktiskt.
    Kom det fel har vi sagt, ojdå, eländes, nu får vi torka upp det där. Inga förebråelser. Tokigt kiss bara. Han fick gärna hjälpa till att torka opp så lärde han sig det också.

Han är torr inomhus nu, vi ska snart våga oss på utomhus också.

Det gick lättast när han var naken. Först ska man ju fatta att kisset kommer från ens egen kropp. Då är det bra att man ser när det kommer ut. Sen ska man fatta att man kan kontrollera det också.

• Jillsan80

Har precis likadant, min dotter är 22 månader och kan prata o säga till om hon kissat eller bajsat men hon blir galen om man ens bara nämner potta eller toasits. Har en son på 3,5 månad så ja har inte sååå mycket tid att springa me henne, men som sagt, visar ja pottan så skriker hon Låter henne springa utan blöja ute, men inte inne då ja ensam me båda barnen (8h/dag). Men tror inte hon heller är redo än, men int vet jag.

*mamma till Bianca född -05 och Felix född april-07*
Svar på tråden Hon vill inte sitta på pottan