• lilla x

När kan dom börja sova i en egen vanlig säng?

Vår son är nu 14 månader och har börjat försöka klättra över spjälsängen vilket han snart kommer att lyckas med. Så tänkte höra när ni byte ut spjälsängen mot en vanlig säng och vilket sorts säng ni valde.

• Svar på tråden När kan dom börja sova i en egen vanlig säng?
  • lilla x

Hamnade i lite fel tråd....

• Mickis74

Dottern fick en växasäng när hon fyllde 2, sonen fick en mindre juniorsäng när han var 18 månader.

• Hitta Nemo

Flyttade över sonen till en juniorsäng när han var 1½ år gammal. Han sov då väldigt oroligt om nätterna i sin spjälsäng, verkade som att han tyckte att det var för trångt om utrymme. Det har fungerat toppenbra från första natten i nya sängen!
    Lycka till !!!

• Liselotte

Mina killar klättrade inte ur spjälsängarna, så jag bytte spjälsängarna strax innan de fyllde 3 år till IKEAS barnsängar KRITTER med en katt och en hund på.

• lilla x

Tack för alla svar, vi ska ta oss en funderare på om vi ska börja byta säng åt han.

• Komzi

Min son fyller 1 om 2 veckor o han har sovit i växa-säng i ca 1 månad. funkar jättebra, men alla barn är ju olika! Första nätterna hade vi en madrass på golvet nedanför OM han skulle trilla, men han har inte gjort det en enda gång.

• lindansare

Vi har haft våra i vanliga sängar från början. Sonen är jämngammal med din nu och stortrivs. Har aldrig ramalt ur och tar sig i och ur sängen själv. Just nu har vi resårmadrassen direkt på golvet, men skall nu montera på jättelåga ben som vi sedan byter ut mot högre ben.

• mammatillpojkar

nicolas va 16 månader när han fick en växasäng och det gick jätte bra!

• Mirre78

Linnéa (20 månader) fick precis en ny säng, fast vi köpte en riktig vuxensäng, så att vi själva kan få plats bredvid när hon ska sova eller om hon vaknar på natten. Men vi gjörde så att vi köpte en undersäng på IKEA, så den är jättelåg (om hon skulle ramla ur) och så har vi dessutom lagt en madrass under.
    Det har fungerat hur bra som helst med den sängen och hon sover jättebra i den.

• NeaVida

Vi köpte en helt vanlig 90 säng från Ikea för ett drygt halvår sedan (dottern är nu 15 månader) så om det inte funkar med spjälis, skippa den och kör på vanlig säng. Vi har inga ben på sängen så hon kan krypa ner själv, och vi har en liten kudde som "rullskydd" så att hon inte trillar ner i sömnen (det är ju inte farlit om hon gör det, men det är ju trist att vakna till på det sättet!)

Min mamma har en lite annan syn på uppfostran än vad vi har, och hennes kommentar var - "det går ju bra när hon inte kan gå, men sen när hon går så kommer du vilja ha en spjälsäng så att hon stannar kvar i sängen" - Nu går ju vår dotter och vi VILL att hon ska kunna komma ut till oss om hon vaknar och inte vill ligga kvar i sängen, men om man tycker att barnet ska "stanna i sängen" fastän han/hon inte vill så är det självklart inte funktionellt med en vanlig säng. Jag ser på ditt inlägg att du varkar vara av samma åsikt som oss, men det kan vara bra att tänka på när man får råd från andra, att vissa helt enkelt ser en annan "praktisk" aspekt av spjälsängens spjälar - inte som fallskydd utan som bur!

• NeaVida

Hm, ska betona att det inte gäller de råd du har fått i den här tråden! Utan det är mer tänkt som en själförtroende boost om du träffar på någon som är som min mamma IRL :)

Svar på tråden När kan dom börja sova i en egen vanlig säng?