Pseudotvillingar
Min lillebror och jag skiljer det bara 15 månader på! Nu väntar jag mitt fjärde barn och det kommer vara mellan 11-12 månader mellan. Vart går gränsen på Pseudotvillingar?
Min lillebror och jag skiljer det bara 15 månader på! Nu väntar jag mitt fjärde barn och det kommer vara mellan 11-12 månader mellan. Vart går gränsen på Pseudotvillingar?
när de är födda med mindre än 18 månaders mellanrum
vad är Pseudotvillingar för något.så har jag det då. fast det blev exakt 18 månader mellan 1-2an och mellan 2-3 är det 17 månader.
Beteendevetaren Elisabeth Schönbeck, som sysslar med syskonforskning, drar gränsen för pseudotvillingar vid två år. (Jag intervjuade henne i våras.) Det är en term för syskon som föds tätt, att de i stället för att utveckla ett syskonförhållande som är storasyskon och småsyskon riskerar att uppleva sig själva som tvillingar i vissa avseenden; konkurrens och mycket jämförelse. Hennes tips var att försöka undvika jämförelser med tätt födda syskon, t.ex. inte sätta dem i samma simskola o.s.v. eftersom det kan vara knäckande för det äldre syskonet om den yngre kör om i utvecklingen.
Kan tillägga att jag var gravid med tvåan när jag gjorde intervjun, och blev lite knäckt av hennes avrådan från att skaffa barn tätt eftersom jag kommer att ha 29-20 månader mellan mina.
19-20 månader ska det naturligtvis stå.
Ja, 18 månader har jag läst nu! Hur många får ca 1 år mellan sina eller har, behöver råd....