• Skina

Pseudotvillingar

Min lillebror och jag skiljer det bara 15 månader på! Nu väntar jag mitt fjärde barn och det kommer vara mellan 11-12 månader mellan. Vart går gränsen på Pseudotvillingar?

• Svar på tråden Pseudotvillingar
  • MeNoLike

när de är födda med mindre än 18 månaders mellanrum

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • trebarsmamma

vad är Pseudotvillingar för något.så har jag det då. fast det blev exakt 18 månader mellan 1-2an och mellan 2-3 är det 17 månader.

• juldagen

Beteendevetaren Elisabeth Schönbeck, som sysslar med syskonforskning, drar gränsen för pseudotvillingar vid två år. (Jag intervjuade henne i våras.) Det är en term för syskon som föds tätt, att de i stället för att utveckla ett syskonförhållande som är storasyskon och småsyskon riskerar att uppleva sig själva som tvillingar i vissa avseenden; konkurrens och mycket jämförelse. Hennes tips var att försöka undvika jämförelser med tätt födda syskon, t.ex. inte sätta dem i samma simskola o.s.v. eftersom det kan vara knäckande för det äldre syskonet om den yngre kör om i utvecklingen.

Kan tillägga att jag var gravid med tvåan när jag gjorde intervjun, och blev lite knäckt av hennes avrådan från att skaffa barn tätt eftersom jag kommer att ha 29-20 månader mellan mina.

• juldagen

19-20 månader ska det naturligtvis stå.

• Skina

Ja, 18 månader har jag läst nu! Hur många får ca 1 år mellan sina eller har, behöver råd....

Svar på tråden Pseudotvillingar