• lillapoppo

rinner ur ena ögat

vi fick våran guldklimp 15/7 07 ... Han är nu en vecka gammal och jag upptäckte nu ikväll när han vaknade för mat så rann det och hans ena öga hade klibbat i hop med något grönt som kom från ögat.. vad är det ... kan det hända att han kanske hamnat  i drag ..... el kan de vara något annat ?????????
    Tog en liten topZ med ljumet vatten och tvättade rent det och så de inte gjorde ont när han skulle öppna sitt öga ........... !?

• Svar på tråden rinner ur ena ögat
  • G P

Det är rätt vanligt att små har outvecklade tårkanaler.

Torka UTifrån och IN med en torr trasa. Ny för varje torkning sas. Man kan också lite lätt massera från näsroten och upp mot ögat för att få ut lite. Det ger med sig.

• lillapoppo

ok så det är inget jag behöver oroa mig för ???

• lillapoppo

ska ja ta en trasa .... ??el går de lika bra me topz ..?

• Skina

Du kan ta försiktigt med tops! Du behöver inte oroa dig! Kram

• G P

En våt tvättlapp (obs: av papperskvalité som man blöter själv) har jag använt. Tops skulle jag inte våga, skulle vara rädd för att peta den i ögat.

Nej, du behöver inte vara orolig. Är du det så be bvc att en barnläkare ska kolla på ögat. Dom kollar isåfall efter infektion, men troligast är nog att det är en outvecklad tårkanal.

Lillen har haft det med båda sina ögon. Ena ögat var i princip igenklistrat i över en vecka innan det rättade till sig

• G P

Kanske ska förtydliga lite.

En urkramad tvättlapp har jag använt

• Flisan79

Tänkte bara tillägga att det kan hålla i sig länge. Dottern hade så på ena ögat tills hon var ca 2-3 månader. Sen försvann det över en natt i prinsip. Vi fick rådet att tvätta med tops eller lite blött papper och att alltid dra utifrån och in. Sen kan man massera längst inne vid ögat med en topps för att få igång tårkanalen.

• fliiickaan

kolla med bvc, det kan vara en infektion. Min dotter hade infektion i närmare 1 månad.

Ska lägga in en bild i mitt galleri, på hur Thindra såg ut.

Men var beredd på att det kan ta ett tag innan man får bukt på det, även fast det är jobbigt att se!

• frallan 77

Min dotter har lika dant! På bvc sa dom att det är en förträngning i tår kanalen. Jag fick tipset att massera väldigt lätt med lillfingret precis under tårkanalen,o det funkar!

Svar på tråden rinner ur ena ögat