• majlinsa

Brödrecept med russin

Jag älskar verkligen bröd med russin i men hittar det ingenstanns i affären så jag får väl baka själv.
    Men jag hittar inget vidare bra recept på det.. Så jag får efterlysa det..

Brödrecept med russin i, gärna enkelt.. ljus, mörkt, nyttigt, onyttigt.. ge mig allt..

• Svar på tråden Brödrecept med russin
  • Barbella

Jag har det perfekta receptet till dig Brödet är både gott, nyttigt samt supersmidigt att göra! Jag fick receptet av en väninnas mamma när jag var gravid, så jag kallar det för "Gravidbrödet"

2 dl havregryn
    5 dl vetemjöl
    1 dl krossade linfrön
    1 dl russin
    1 dl grovhackade hasselnötter
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4 dl naturell yoghurt eller fil
    ½ dl flytande honung
    ½ dl lingonsylt

Blanda ihop allt, rör om, häll i en brödform som rymmer 1½ liter.
    In i ugnen i 1 tim på 200 grader.
    Ingen jäsning eller något annat krångel, love it!!!!

• Barbella

Lingonsylten gör att brödet blir saftigt...... tycker inte det ger någon direkt smak.

• Ariella

Tänkte precis skriva mitt bästa recept på bröd med russin, men såg då att det var exakt samma recept som Barbella hade. SUPERgott bröd, jag gillar inte ens russin i vanliga fall men detta brödet är verkligen så gott. Och dessutom så enkelt att baka, inget krångel! Lingonsylten smakar inget, utan gör bara så att brödet blir saftigare precis som B säger.

Jag bytte ut hasselnötterna mot solrosfrön och ev kan man slänga i lite brödsirap också.

• Karpet

Något som är jättegott och hur enkelt som helst är att köka bakmixen till Sverigelimpan och blanda i russin i det. Jag älskar det brödet.

• hib58

Barbella
    Jag har en dum fråga men räcker det verkligen med en form på
    1 1/2 liter.

• hib58

LÅter jättegott. Har börjat plocka fram ingredienserna

• AnnaK

Franskbröd på mix med russin och sesamfrön
    1 Omgång

1 pk Franskbrödmix
    50 g Jäst
    6 dl Vatten
    2 dl Russin

Pensling och garnering
    Vatten Sesamfrön

Ett fint alternativ när du har bråttom. Det finns flera olika mixer att använda. Det är bra att ha ett paket på lut hemma.

1 omgång ger 1 runt bröd och ca 10 bullar.

Värm vattnet till 37° och häll det i en bunke. Smula ner jästen och rör ut den i degspadet. Tillsätt russin och arbeta in mixen utom 1/2 dl som sparas till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den är blank och smidig. Låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den smidig. Dela den i två delar och baka ut ena delen till en fläta och resten till bullar. Till flätan rullas tre lika långa, smala längder. Lägg dem bredvid varandra och gör en fläta. Lägg flätan på bakpappersklädd plåt och låt jäsa i ca 25 minuter. Pensla brödet med kallt vatten och strö över rikligt med sesamfrö. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Till bullarna, sätt ugnen på 250° och grädda i 8 minuter.

• AnnaK

Vörtbröd ( 2 bröd )

Recept ifrån: www.ninasmat.se

Ingredienser:

50 g jäst
    50 g smör
    2 dl julmust
    1 flaska porter, 33 cl
    250 g Kesella Mager kvarg
    1 dl mörk sirap
    2 tsk salt
    2 tsk mald ingefära
    2 msk malda pomeransskal
    1 krm malda kryddnejlikor
    1 dl russin
    19-20 dl rågsikt

Gör så här:

Smula jästen i en bunke.
    Smält smöret i en kastrull.
    Tillsätt julmust och porter och värm till fingervärme 37°C.
    Häll degspadet över jästen och rör tills den är löst.
    Tillsätt kesella, sirap, salt, kryddor och russin, blanda.
    Tillsätt större delen av mjölet.
    Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig.
    Tillsätt resten av mjölet om degen klibbar och inte släpper från bunkens kanter.
    Jäs degen övertäckt ca 45 minuter.
    Sätt ugnen på 175°C.
    Arbeta ihop degen och dela den i två delar.
    Baka ut delarna till ovala bröd och lägg dem på bakplåtspapper eller en smord plåt.
    Täck över och låt jäsa ca 30 minuter.
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter.
    Låt svalna på galler

• AnnaK

Honungslimpa

1 dl vatten

1 dl honung

4½ dl vetemjöl

2 dl havregryn

1 dl russin

4 tsk bakpulver

1 tsk salt

2 dl filmjölk

Värm vattnet. Tillsätt honungen och rör tills den smälter.

Blanda mjöl, havregryn, russin, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt filmjölken och honungsvattnet. Rör om till en slät smet och häll den ie n smord form, 1½ liter.

Grädda på nedersta falsen i 175 graders ugnsvärme ca 50 min. Stjälp upp limpan och linda in den i en bakduk.

Svar på tråden Brödrecept med russin