• Anonym (gumman)

Höra hjärtljud med doppler i vecka 12?

Kan man göra det? Funderar på att fråga min bm om det nu på inskrivningen. Är ju inget som "ingår" men har haft två st täta missfall och känner mig lite extra orolig.. Är det en doppler dom använder så pass tidigt i graven?

• Svar på tråden Höra hjärtljud med doppler i vecka 12?
  • Lina66

Jag var på inskrivning i v 12 och då gick det att höra hjärtljuden med en doppler men min Bm varna och sa att det är inte säkert att man hör så tidigt.

Kira mitt hjärta, mitt allt
  • xenaa

Många Bm vill INTE att man ska lyssna så tidigt och iböand går de inte att höra så tidigt. Jag fick lyssna i v 15 ungefär. och då hördes det tydligt. men vissa låter inte lyssna förens i v 20 nån gång.

♥Leo - 07-06-22♥
  • Marlene B

Det går ju köpa en egen doppler att ha hemma, då kan du lyssna så ofta du vill och slipper gå flera veckor och vara orolig.

www.strorkhjälp.se har en privärd.

• Marlene B

Nej hur kan du tro det? Det är ju bara en förstärkare som gör att du kan höra hjärtslagen.

• NailPolish

Hur jag kan tro det? Jo, kanske för att jag sökt på fl och fått upp massa trådar om just denna dopplern.

Meningarna går isär men det verkar som att hälften anser det vara mindre bra för fostret och den andra hälften bryr sig inte eller tror inte att det e ngt farligt.

Jag själv vet inte vad jag skall tro. Har i a f precis beställt en sådan men kommer absolut inte att använda den ofta. Utifall..

• Marlene B

Dopplern fungerar ju inte som ultraljud, kan de som skrivit om att den skulle vara farlig missuppfattat funktionen?

• Lycka80

Jag hörde min dotter i v 12 med en doppler hos Bm. Vi trodde då att jag var i v 14..
    Så det är fullt möjligt att höra i v 12..

Stolt Mamma till Fredrick 020226 & Moa 061008
  • NailPolish

Cloudberry: Naturligtvis så hoppas jag inte direkt att det ska vara farligt för som sagt har jag själv nu beställt en sådan för att slippa vara orolig jämt o ständigt.

Men det är viktigt att det kanske inte är helt riskfritt.

• Yaya28

Min bebis hjärta kunde inte höras med dopplern förrän i v.13-14 så var inte orolig om du inte skulle höra nåt... lycka till

• cloudberry79

Jag tror det är ofarligt, däremot stressar man nog upp sig enormt mycket om man inte hittar hjärtljuden. Till och med barnmorskor som är vana att kolla efter hjärtljud kan ju ha svårt att hitta något innan vecka 20 nånting. Tänk då att man själv ska försöka.. Nej, jag tror det skapar mer oro än det stillar faktiskt.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • sweety88

Finns INGA säkrade studier som säger dt kan påverka barnet varken ul eller doppler MEN finns säkrade studier som inte påvisat negativ effekt. Allt kan säkert medföra sina risker men missbrukar man inte så är dt ingen fara o desutom ljudvågor möts barnet av i sin vardag

Svar på tråden Höra hjärtljud med doppler i vecka 12?