• lindelou

Hankatt tar tand om kattungar?

hejsan!

vår katt Wilma har fått kattungar, 12 dagar gamla.
    nu är det så att vår hankatt Molle på snart 3 år (kastrerad)
    han vill ligga hos dom... igår gick han in o la sig hos dom själv flera gånger o Wilma brydde sig inte, han låg även tillsammans med Wilma och kattungarna.
    Men senare på kvällen när han låg hos kattungarna och Wilma kom på rusande han ut i full fart. Jag vet inte riktigt om detta är vanligt att hankatter oxå börjar ta hand om kattungarna. det var som sagt första gången igår, innan har han inte brytt sig om dom. Till saken hör det att han kan vara väldigt hårdhänt av sig..nästan lite elak om man säger så. Vi är inte 100% säkra på att han är de mot kattungarna..men han verkar vilja leka med de små liven!

Är detta okej eller ska vi sjasa bort honom när han lägger sig hos dom?
    kan oxå tillägga att honan inte har brytt sej.. o inte kattungarna direkt heller. Vi vill bara inte att han skadar dom, därav vår fråga:)

• Svar på tråden Hankatt tar tand om kattungar?
  • Sencha

Som liten fick jag alltid lära mig att hankatter dödar kattungar. Syftet är ju förstås att ta död på honans ungar - som han ju aldrig kan veta säkert är hans ungar - för att hon ska löpa igen och han ska kunna befrukta henne.

Hur ofta det händer i praktiken att hankatter verkligen tar livet av kattungar har jag däremot ingen koll på.

• lindelou

Jo det har jag oxå alltid hört!
    Men Molle är inte pappan och han är som sagt kastrerad sen 1 år tillbaka... Men visst är vi oroliga...
    Jag har hört talas om att kastrerade hankatter kan ta hand om kattungar me. men kanske bara är myt? :P

• LuMa

Vår ena kastrerade hankatt gillar kattungar också!
    Han riktigt lyser upp ser man dom gånger han träffar kattungar, leker med dom och är jättenyfiken.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Silverkatten06

När vår hona fick ungar så vaktade vår hankatt dem. När honan gick iväg för att tex äta eller gå på låda så satt han utanför kartongen de låg i och vaktade tills hon kom tillbaka. När de blev lite större och försökte kravla sig över kanten så puttade han tillbaka dem. Det såg så himla gulligt ut. Han gjorde dem i alla fall aldrig illa.

• Vasen

En kastrerad hankatt ska inte vara något hot mot kattungar. Jag känner till flera fall där kattmamman av någon anledning försvunnit från ungarna och familjens kastrerade hanne övertagit mammarollen. Rent av låtit ungarna snutta (även hankatter har ju spenar). Om honan inte reagerar är det troligtvis ingen fara, honkatter brukar vara väldigt vaksamma mot hotfulla situationer och kommer troligen att försöka köra iväg hankatten om den börjar bli hotfull mot ungarna.

• lindelou

tack för era svar! nu känner vi oss lite lugnare:)
    så länge han inte gör något så kommer vi att låta honom vara hos dom...:)

de ser ju faktiskt väldigt gulligt ut när han är med dom=)

• Pelilla

Vår missepojke tog hand om sina källingar tillsammans med mamman, det gjorde de andra två pojkarna med.. Så det var mamman, pappan, "lillebroren" till pappan (som inte kunde få källingar) och en kastrerad hittekatt som alla hjälptes åt. Ganska gulligt faktiskt!

• Pernilla75

Kastrerade hankatter blir ofta trevliga lekfarbröder och extrapappor till kattungar så du behöver inte oroa dig. (Om det är något som inte stämmer kommer bebisarnas mamma definitivt att säga ifrån).

• Zaria

Min kastrerade hankatt älskar kattungar,bla hade han med en 6 veckors kattunge hem som han hittat ute (fråga mig inte hur)

Kattungen fick ersättning för katt men behövde skötas,så hankatten bar katten till maten,tvättade honom,bar honom till lådan mm...helt tokig i kattungar är han.

Tror inte det är någon fara.

• Lovia

Haha, så härliga djur är!!! Jag och min sambo har tagit hand om en hankatt som mina föräldrar inte kunde behålla. Han som var näst äldst och störst skulle tagit över på toppen i hierarkin när den äldsta katten dog, men han var för snäll å mesig så honan skrämde bort honom gång på gång. Därför flyttade han till oss. Nu har honan fått kattungar och vi tänkte se om han vill ha sällskap. Å vad han pysslade och myste och försökte göra så att lillkatten trivdes. Fast han först spanade efter mamman och var lite nervös. Jag tror det är ytterst få hankatter som har ihjäl kattungar, bara de som inte är tama alls. Vi har alltid haft många katter ute på landet och hankatterna älskar att ta hand om de små livet...

Svar på tråden Hankatt tar tand om kattungar?