• WhiteTrash

Nån som vet hurdant receptet är på min risgratäng?

Har för några år sedan haft ett kanonrecept på risgratäng. Den innehöll ris(såklart), sparris, chilisås, kassler och ost vad jag kommer ihåg... men receptet är helt väck, jag hittar det ingenstans!
    Kan man testa sig fram med bara dessa ingridienser tro? Det känns som att nånting saknas..

• Svar på tråden Nån som vet hurdant receptet är på min risgratäng?
  • Karpet

Det måste väl vara någon mer vätska? Eller är riset förkokt? Annars kanske tomater skulle passa bra, eller aubergine?

• WhiteTrash

Riset är förkokt, men jag undrar om det kan vara grädde i.... det är ett recept min famor ofta använde, men nu är hon ju död så det går ju inte fråga henne
    aubergine låter inte alls som nått som ska vara i, däremot tomater kanske... kanske krossade tomater...

• Hera78

Har en favoriträtt som kanske är något i stil med det du söker, fast vi har inte sparris utan purjolök i. Tar från huvudet här så vi struntar i mått, men det är inte så himla noga

Koka ris och lägg i ugnssäker form. Blanda matlagningsgrädde, ungefär 3 dl, (eller vispgrädde om man vill vara onyttig ) med chilisås. Jag brukar dessutom ta i lite ketchup för att få en mer rosafärgad sås (vår benämning på den här maträtten är "rosa såsen" ). Strimla purjolöken och koka den i lättsaltat vatten några minuter. Strimla kasslern. Lägg kassler och purjolök på riset och häll över såsen (som gärna kan ha stått och dragit till sig någon timme i kylskåpet). Lägg sist över ost och gratinera i ugnen tills osten har fått färg.

Hoppas att det är något i stil med det du söker!

• WhiteTrash
    Hera78 skrev 2007-07-24 10:47:08 följande:
    Har en favoriträtt som kanske är något i stil med det du söker, fast vi har inte sparris utan purjolök i. Tar från huvudet här så vi struntar i mått, men det är inte så himla noga Koka ris och lägg i ugnssäker form. Blanda matlagningsgrädde, ungefär 3 dl, (eller vispgrädde om man vill vara onyttig ) med chilisås. Jag brukar dessutom ta i lite ketchup för att få en mer rosafärgad sås (vår benämning på den här maträtten är "rosa såsen" ). Strimla purjolöken och koka den i lättsaltat vatten några minuter. Strimla kasslern. Lägg kassler och purjolök på riset och häll över såsen (som gärna kan ha stått och dragit till sig någon timme i kylskåpet). Lägg sist över ost och gratinera i ugnen tills osten har fått färg.Hoppas att det är något i stil med det du söker!
    Det där låter jättelikt den jag brukade göra!
    Ska testa nån variant!
    (sparrisk ska det vara i min, det kommer jag verkligen ihåg )
  • Hera78

Kommer ihåg någon rätt nu som mamma brukade göra med kassler och sparris. Den gjordes på i princip samma sätt fast hon brukade rulla in sparrisen i kasslern så det låg som kasslerrullar ovanpå riset. Fast såsen var en ostsås så hon lär inte ha haft någon chilisås där...

Men prova du och byt ut purjon mot sparris i "receptet" jag skrev innan och se hur det blir... man ska prova sig fram

Lycka till!

• hib58

Här komer mitt tips

Fräs 1 st lök i olja.
    Häll på 5 dl vatten och lägg i en buljongtärning. Låt koka upp. Häll i 2 dl ris och koka nu riset som vanligt till det blir färdigt.
    Häll det kokta riset i en eldfast form. PÅ riset lägger du kasslern och sparrisen ( Brukar ta en mängd jag tycker är lagom av kasslern och sparrisen)

( ibland brukar jag ta kokt skinka, då rullar jag in sparriesen i skinkan)

Sen till såsen som jag brer över riset och kasslern:

Jag vispar 1 1/2 del grädde och rör i 1 dl majonäs 1/2 dl chilisås 1 msk sherry eller cognac och 1 dl riven ost.

Sätter in det i ugnen i 225 grader i 15-20 min.

Jättegott

• WhiteTrash

Åh! Nu ska här testas, alla låter ju jättegoda!

• Gul13

Jag får väl lägga till hur jag gör då.

Likadant som alla andra fast jag brukar göra en bechamelsås i stället för bara grädde. Och så kan man variera sparrisen med broccoli om man gillar det (vilket jag gör. Broccolio-man skulle man kunna kalla mig). Och så kan man variera kryddningen på såsen med; chilisås, ketchup, dijon senap, mango chutney tex.

Svar på tråden Nån som vet hurdant receptet är på min risgratäng?