• mianf

Hur förklara för 1.5-åring att han ska bli storebror?

Vår son kommer vara 1 år och 7 månader när nästa kommer, vad säger vi bäst för att förklara detta för honom kan vi överhuvudtaget förklara? Eller får man ta det som det kommer när syskonet kommer och vad säger man bäst då?

• Svar på tråden Hur förklara för 1.5-åring att han ska bli storebror?
  • Philenia

Oj,tryckte för snabbt. Ni kan väl köpa en sån där bebis-bok där man kan öppna luckor och se bebisen i mammans mage osv?

• Annamaja

Jag tror ju att det kan vara svårt att föklara, men prata ändå med honom om att han ska bli storebror och att det ska komma en till bebis. Och att den ligger i mammas mage... någon annan kanske har något bra tips

• bambigirl

Vår son är 1 nu och kommer vara 15 månader när syskonet kommer. Vi pratar ju om bebisen och pekar på bebisar på stan och försöker visa, men han förstår ju inte. Vi kommer nog bara ta det som det kommer när vi kommer hem från bb och jag tror att det kommer bli bra.

• berniie

Min son är två år. Han vet vad en bebis är, men vägrar gå med på att mamma har en i magen. Men men det är 5 månader kvar tills bebisen kommer. Innan dess kanske kan förstår att de skall komma en bebis iallafall.

• Ess

Jag har 15½ mån. mellan mina. Jag försökte aldrig förklara för den äldsta om bebisen, och hon ifrågasatte inte den lilla när hon träffade henne heller.

• linhen

Köp "lille storebror" och läs, det gjorde vi! Super!

• 4barnsMom

Jag försöker inte förklara så mycket för Elias Han kommer att vara 1år och 9mån... Vi tar det som det kommer, han blir kanske lite sotis men han vänjer sig väl

Han skuffar gärna bort sina äldre syskon redan nu Hans mamma!

Stolt Mamma till Samuel, Elin, Elias & E eller S i magen!!
  • Dimisi

Vår son är 15 månader. Om fyra månader får han ett syskon. Han har av en tillfällighet börjat visa intresse för bebisar. Han tittar gärna på bilder av bebisar. Vi uppmuntrar att han ska veta vad "bebis" betyder, och hoppas att han ska lära sig att man ska "klappa fint" på bebisar. Han är nämligen ganska våldsam av sig...

Att det finns en bebis i min mage - det är nog för abstrakt för honom.

• juldagen

Har samma sits som du. Min son är 1 år och 7 mån och väntas bli storebror när som helst. Har bf 10 aug. Vi pratar mycket om bebisar hemma, försöker träffa många små också plus att jag har lånat några bra böcker på biblioteket. Magnus får en syster heter en bok som fanns på barnfakta-avdelningen. Den har svartvita foton från 70-talet och handlar om Magnus som ska få en lillasyster. En annan bra bok är Klaras baby som handlar om vad Klara och nalle gör när mamma och pappa åker till sjukhuset för att mamman ska föda en bebis. Min son gillar båda böckerna, vill läsa/bläddra i dem om och om igen. Och faktiskt, för en månad sedan när min man frågade var bebisen var så kom gullungen fram och klappade mig på magen. Jag tror de förstår mer än man anar, vilket även bm har bekräftat.

• Svimpe

Det är 2 år och 1 månad mellan mina barn. Jag tror inte att så små kan förstå att det är en bebis mamma har i den allr större magen - det är nog för abstrakt.

Jag lät det första barnet vara med när jag gjorde i årdning spjälsäng för bebisen i förväg och vi flyyttade honom till eget rum och ny säng flera månader i förväg så att han skulle vänja sig. Sen lärde jag honom ordet bebis och vi tittade på bilder på bebisar i tidningar och fotoalbum. Jag förklarade även att snart kommer vi ha en bebis och bebis skall sova här och så vidare. Jag var dock noga med att aldrig låva att han skulle få en lekkamrat då bebisar ju inyte kan leka i början.
    När lillebror föddes och storebror kom till BB för att titta fick han en present från bebisen.

Svar på tråden Hur förklara för 1.5-åring att han ska bli storebror?