• Pojke2007

Skillnad på Minifom och Semper magdroppar?

Hej!
    Jag har några frågor angående magdroppar:

1. Vad är skillnaden på Minifom och Sempers magdroppar?
    2. Kan man använda dessa två samtidigt?
    3. Har ni någon erfarenhet av dessa?
    4. Andra tips mot magknip?

• Svar på tråden Skillnad på Minifom och Semper magdroppar?
  • Annamaja
    Pojke2007 skrev 2007-07-24 13:58:44 följande:
    Hej!Jag har några frågor angående magdroppar:1. Vad är skillnaden på Minifom och Sempers magdroppar?2. Kan man använda dessa två samtidigt?3. Har ni någon erfarenhet av dessa?4. Andra tips mot magknip?
    1, ingen anning
    2, Tror inte det är bra att blanda två olika magdroppar.
    3, Minifom tyckte jag hjälpte min son, men inte så han blev super bra.
    4, Jag la sonen med magen mot mitt knä och klappade han i rumpan. Det hjälpte !!
  • dorothea

Hum, svarar på din sista fråga. Vi testade minifom under en längre tid jag tyckte inte att det hjälpte.
    Ammar du?
    När jag slutade/minskade på mjölkprodukter så blev sonen mycket bättre i sin mage. Han var väldigt snuttig och i efterhand så kan jag säga att det blev nog lite för mycket mjölk i den lilla magen. Ibland känndes det ju som att man ammade hela tiden. Skulle nog försökt att hålla med på 3-4 timmar mellan målen. Men man lär sig ju. Nästa bebis kommer ju allt att vara perfa

Sempers magdroppar känner jag inte alls till.

• siabellon

1.
    minifom verkar i tarmen, den slår sönder de stora gsblåsorna till mindre= lättare att klämma ut dem. Magdropparna innehåller aktiv bakteriekultur liknande den som finns i tex proviva för oss vuxna. Rättar alltså till bakteriefloran i magen o tarmen

2
    man kan använda båda samtidigt!

3.
    har använt båda sorterna på vår 6 v son men slutat med båda då vi inte ser någon skillnad. Minifomen provade vi en månad o sempers en 7-8 dar. Vår son har inte kolik utan knölar o klämmer mest. har inte ont vad vi kan se så då känns det onödigt
    använde minifom till min dotter då hon var liten, är 10 år sen nu o på henne fungerade dem.

4. vi kombinerade minifomen med kolikmassage o det var verkligen bra. massagen fick hennes gaser att komma ut o hon njöt verkligen. Sök på nätet efter bra sidor på beskrivning hur man gör. svårt att förklara så här. enl vår instruktör ska man göra den 3 ggr om dagen. sen kan man bära barnen på armarna så de ligger på dem på mage framför din mage typ, det brukar var skönt.

Lycka till o glöm inte att det ger sig! runt 3 månader ungefär så härda ut!!men det är jobbigt jag vet

• Jess83

Sempers ger man bara 5 droppar/dag
    Minifom 5 droppar föra VARJE måltid....

(¯`°?.¸ ღ Julius kom till världen 24/5/2007ღ ¸.?°´¯)
  • siabellon

jess83:

5 droppar minifom är försumbart, 10 står på flaskan och minst 20 rek läkare och ssk vi pratat med. vi brukade ge en 25-30 innan vi la av.(vi hade först provat med 10, 15 och 20 droppar....

inte för att vara besserwissig som jag "rättar" dig hoppas du förstår det.

• Jess83
    siabellon skrev 2007-07-24 14:22:42 följande:
    jess83:5 droppar minifom är försumbart, 10 står på flaskan och minst 20 rek läkare och ssk vi pratat med. vi brukade ge en 25-30 innan vi la av.(vi hade först provat med 10, 15 och 20 droppar....inte för att vara besserwissig som jag "rättar" dig hoppas du förstår det.
    Ja förlåt visst ja det är ju 10 droppar man ska ge men dom flesta brukar få ge flera för att få efekt...
  • Jess83
    siabellon skrev 2007-07-24 14:22:42 följande:
    jess83:5 droppar minifom är försumbart, 10 står på flaskan och minst 20 rek läkare och ssk vi pratat med. vi brukade ge en 25-30 innan vi la av.(vi hade först provat med 10, 15 och 20 droppar....inte för att vara besserwissig som jag "rättar" dig hoppas du förstår det.
    självklart får du rätta mig, vill inte ge ut fel information
  • siabellon

Skönt*pustar ut* det finns ju en o annan som hugger direkt om man gör som jag gjorde....... Allt väl då! Kram kram!

• Jess83
    siabellon skrev 2007-07-24 14:29:37 följande:
    Skönt*pustar ut* det finns ju en o annan som hugger direkt om man gör som jag gjorde....... Allt väl då! Kram kram!
    Ja visst gör det, tyvärr...
  • Modesty2000

1. Vad är skillnaden på Minifom och Sempers magdroppar?
    * Minifom innehåller medel som slår sönder luftbubblorna i magen och gär att de inte blir lika stora och smärtsamma när de passerar genom tarmsystemet. Sempers magdroppar är probiotika, dvs innehåller nyttiga magbakterier som nyfödda bebisar sägs sakna. De återställer en normal bakterieflora i magen.

2. Kan man använda dessa två samtidigt?
    *Jag har använt dem samtidigt men inte gett dem vid samma tillfälle. Hon fick Minifom innan maten och Magropparna efter.

3. Har ni någon erfarenhet av dessa?
    *Har använt båda men ger numera bara Sempers magdroppar.

4. Andra tips mot magknip?
    * Skillnaden blev störst när jag slutade med ägg och mjölkprotein i min mat (helammar). Har ännu inte fått komma till barnläkare för att göra pricktest så hittills har vi bara min erfarenhet att gå på. Vi har testat allt, magmassage, droppar, vetevärmare mot lilla magen, bära bebisen på underarmen med magen mot armen, rapa under amningen osv osv
    Nu är Fia 4 månader och magen funkar men vad som beror på vad, om det är det att hon blivit tillräckligt gammal så tarmarna mognat eller om ddet är Sempers magdroppar eller min diet vet jag inte. Vågar än så länge inte börja med mjölk o ägg eller sluta med magdropparna...

• dorothea

Modesty:

Fortsätt du att avstå från mjölken och äggen. Så länge jag ammade funkade det inte med mjölk för vår del. Jag provade ett tag men fick sluta igen. Tyvärr hann sonen bli 8 månader innan jag röt ifrån till BVC och fick utskrivet Nutramigen. Jag fick själv laborera och utesluta produkter ur min kost. BVC sa inget om mjölk. Av en slump råkade jag i efterhand läsa i en 20år gammal bok att kolik kan bli bättre om man avstår från mjölk. Dock fanns det inga belägg för det påstående då.
    Jag förstår inte varför BVC bara pratar om massage och minifom.
    Nu är Kristian 2 år och älskar mjölk. Han har inga problem med magen.
    Med nästa barn kommer jag att avstå från mjölkprodukter direkt. Vill inte uppleva kolikperioden igen.

• Modesty2000

Bara ett litet tillägg...igår åt jag lite stark mat med thai red curry och attans vad loppan har pruttat idag men hon får inte längre sådär rasande ont när pruttarna ska ut...det är liksom bara lite missnöje....

Svar på tråden Skillnad på Minifom och Semper magdroppar?