• Trinity78

Dagens språklektion: Apostrof före genitiv-s används inte i svenska!

Från Svenska Språkrådets hemsida:

Anna's eller Annas kafé?

Det förekommer, speciellt i namn på företag, att apostrof sätts ut före genitiv-s (Anna's salong, Johansson's livs, Grönköping's gym). Detta skrivsätt används i engelskan men hör inte hemma i svenskan!

Apostrof kan i sällsynta fall användas för att markera genitiv vid egennamn även i svenskan, om man anser att sammanhanget inte tydligt nog visar att genitiv avses. Observera då att apostrofen sätts efter namnet: Sveriges banker är fattigare än Schweiz' (banker). Det här är inte min hund, det är Anders'. Apostrof kan även med fördel användas i genitivkonstruktioner med stumt x och z: Det var de la Croix' residens; Josquin Desprez' motetter.
    http://www.sprakradet.se/frågelådan

Dessutom blir det extra mycket fel om man använder accent ´ istället för en apostrof '
    Accent används i vissa svenska ord för att ange skillnad mot ett annat ord som betonas svagare och betyder något annat, till exempel idé (skillnad mot ide), och armén (skillnad mot armen). Det är skillnad på grav och akut accent:
    é = tydligt, markerat e-ljud
    è = ä-ljud

Gravity always wins
  • Svar på tråden Dagens språklektion: Apostrof före genitiv-s används inte i svenska!
  • LAA

Jag bodde förr i närheten av "Götás bar och kök". Vi brukade faktiskt säga att vi skulle till "Götaaas" och ta en öl.

• Trinity78
    LAA skrev 2007-07-24 15:05:02 följande:
    Jag bodde förr i närheten av "Götás bar och kök". Vi brukade faktiskt säga att vi skulle till "Götaaas" och ta en öl.
    *fnissar*
    Gravity always wins
  • presens konjunktiv

Fast jag håller inte riktigt med om accenterna. På franska har du rätt, men i svenskan används grav och akut accent för att beteckna andra uttalsskillnader, till exempel mellan

anden (="själen"=grav accent) och anden (fågeln=akut accent)

och

tomten (=den som kommer på julafton=grav accent) och tomten (=den huset står på=akut accent).

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Vem där

presens konjunktiv, menar du att man använder accenterna för att beskriva ett uttal?

Man använder väl inte accenter när man stavar anden eller tomten som när man skriver tex idé eller crème (fraîche)?

Snälla förklara för en ovetande.

• Trinity78
    presens konjunktiv skrev 2007-07-24 17:12:01 följande:
    Fast jag håller inte riktigt med om accenterna. På franska har du rätt, men i svenskan används grav och akut accent för att beteckna andra uttalsskillnader, till exempel mellan anden (="själen"=grav accent) och anden (fågeln=akut accent)ochtomten (=den som kommer på julafton=grav accent) och tomten (=den huset står på=akut accent).
    Jag hängde inte riktigt med på ditt inlägg... Jag kanske skulle förklarat att accenter (oftast) bara används på låneord?
    Gravity always wins
  • presens konjunktiv

Nej, alltså, accent i svenskan har med betoning att göra. Någon som har läst fonetik kan beskriva det bättre, men det kallas för "tonal ordaccent". Svenskan har två - grav och akut. Finskan har jag för mig har fler.

I franskan används grav och akut accent för att förklara uttalet, som Trinity skrev, och betoning.

• Vem där

Du menar att det har inte att göra med om det uttalas som ä eller e utan vilken stavelse som betonas, har jag fattat rätt?

• presens konjunktiv
    Trinity78 skrev 2007-07-24 17:20:28 följande:
    Jag hängde inte riktigt med på ditt inlägg... Jag kanske skulle förklarat att accenter (oftast) bara används på låneord?
    Nej. Du har förklarat rätt vad gäller lånorden (från franska) och den grafiska markeringen "accent". Det är bara det att du inte har tagit upp hur den grava och akuta accenten funkar i svenskan (vilket inte är en skrivfråga, utan en fonetisk fråga). Du har fullständigt rätt i allt du skriver. Jag bara utvecklade det allra sista i trådstarten, om skillnaden mellan grav och akut accent.
Svar på tråden Dagens språklektion: Apostrof före genitiv-s används inte i svenska!